Het bepalen van jouw Content Marketing Strategie is een kwestie van plannen
Content marketing is als het koken van een maaltijd in een drie-sterren restaurant. Voor het serveren van een maaltijd van absolute topkwaliteit gaat er in de keuken hoop voorbereiding vanaf. Daarnaast kan iedereen een eitje bakken of een biefstuk op de grill leggen. Het perfect klaarmaken van diner op Michelin-niveau is echter enkel aan een ervaren chef weggelegd.
Het schrijven van content is op het eerste gezicht niet moeilijk. Als je veel passie hebt voor jouw vak, dan heb je een hoop te zeggen. Het produceren van een grote hoeveelheid content vormt niet de grootste uitdaging.
Waar het bij veel mensen mis gaat, is het content niet in staat is om de aandacht van de lezer vast te houden. Het ontbreekt hen aan een content marketing strategie.
In de komende weken zal op maandag de nadruk liggen op het bepalen en plannen van een efficiënte content marketing strategie. Bereid je voor om meer uit jouw content te halen.
Waarom content marketing noodzakelijk is
Websites voegen om twee redenen regelmatig nieuwe content toe aan hun website. Op de eerste plaats vergroot meer content de kans om gevonden te worden op Google.
De algoritmes van zoekmachines als Google zijn over de jaren verfijnd waardoor relevante content een steeds grotere rol van betekenis speelt. Een grote hoeveelheid content van hoge kwaliteit is een recept voor succes.
De andere reden waarom content marketing een ding is geworden, is de mogelijkheid om door middel van content de bekendheid van je merk te vergroten. Naamsbekendheid is een belangrijke factor in het aantrekken van klanten.
In het artikel “Genereer meer websiteverkeer met Content Marketing” wordt dieper ingegaan hoe verschillende vormen van content voordelen bieden voor internetverkeer, conversie en brand-awareness.
Het bepalen van je content marketing strategie
Om meer te halen uit de content die je schrijft, is het van belang dat je van te voren een content marketing strategie bepaalt.
Eén van de bezwaren van content marketing is dat er veel tijd gaat zitten in het schrijven van content. Bovendien zul je niet direct resultaat zien. Content marketing is voorbeeld van een lange-termijn strategie.
Vraag je, voordat je begint met het schrijven en publiceren van content, af waarom je wilt schrijven. Wat is het doel? Wil je je sales verhogen? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Wil je door middel van content leads genereren?
Het is belangrijk dat je je ideeën en bevindingen voor jezelf opschrijft. Door een helder plan te formuleren heb je een goede basis om aan vast te houden.
Het volgende stappenplan helpt je met het opstellen van een doelmatige content marketing strategie.
Stap 1: Beschrijf je hoofddoel voor de komende 12 maanden
De meest populaire doelen van content marketing zijn het vergroten van naamsbekendheid, aantrekken en betrekken van klanten, genereren van leads en het vestigen van kennisleiderschap.
Denk over deze doelstellingen met betrekking tot jouw organisatie na en bepaal welk doel de hoogste prioriteit heeft. Dit doel wordt je hoofddoelstelling voor het komende jaar.
Je kunt naast een hoofddoel ook een aantal kleinere doelen stellen welke in de tussentijd bereikt kunnen worden. Hieronder tref je een aantal voorbeelden van subdoelen:
- Het verbeteren van je bereik (meetbaar in het aantal unieke bezoekers),
- Bruikbaarheid (lagere bounce rate, bezoekers besteden meer tijd op de site),
- Engagement (meer commentaren en social media shares),
- Hogere conversie,
- Meer leads.
Stap 2: Leer je klanten beter kennen
Content schrijf je niet alleen voor jezelf; je schrijft het ook voor je klanten. Het is belangrijk dat je je doelgroep leert kennen, voordat je begint met het schrijven van content. Het creëren van een band met je lezers is lastig als je niet eerst kennis hebt gemaakt.
Voor het bepalen van je doelgroep biedt Google Analytics een weelde van informatie. Met behulp van deze tool kun je zien wat de leeftijd, geslacht en interesses zijn van de bezoekers aan jouw website. Met deze kennis gaat het vinden van onderwerpen voor jouw publiek je een stuk gemakkelijker af.
Je kunt ook een kijkje nemen bij je concurrentie. Over welke zaken plaatsen zij content en wie is hun publiek? Waarschijnlijk richt je je op dezelfde doelgroep. Zorg ervoor dat je iets nieuws kunt bieden aan deze groep lezers zodat jouw blog of nieuwsbrief niet overgeslagen mag worden.
Stap 3: Analyseer de content marketing strategie van je concurrentie
Tijd om de content marketing strategie van je concurrentie verder onder de loep te nemen. Hebben zij een blog? Plaatsen zij naast aanbiedingen ook andere vormen van content op hun website? Van welke social media kanalen maken zij gebruik? Hoe promoten zij hun merk en content?
Als je wilt dat jouw content gelezen wordt, zul je je moeten onderscheiden van de rest. Je wilt je content marketing strategie aanpassen op wat de rest doet.
Stap 4: Bepaal welke soort content je wilt schrijven
Content komt in verschillende vormen. Het is niet efficiënt om tegelijk een podcast, een blog en een vlog op te zetten. Kies welke soort content jou het beste ligt en waar jouw doelgroep het meeste behoefte aan heeft en ga hier volledig voor.
Naast geschreven content is er ook multimedia content. Blogs en nieuwsbrieven zorgen voor een verbinding met je lezers, maar het zijn de afbeeldingen en video’s die hen op het eerste gezicht aantrekken.
Een goede plek om te beginnen is het schrijven van landingspagina’s. Een doelgroep is over het algemeen divers. Je wilt voor ieder segment in je doelgroep een speciale landingspagina schrijven waarin de punten aanbod komen die voor deze groep gebruikers interessant zijn.
Je kunt bijvoorbeeld een exclusieve landingspagina voor business 2 business en business 2 customer maken:
Onze live chat B2B landingspagina
Onze live chat B2C landingspagina
Omdat onze live chat service ook beschikbaar is voor WhatsApp als voor social media, hebben we voor deze twee kanalen ook twee exclusieve landings pagina’s ingericht:
Onze live chat WhatsApp landingspagina
Onze live chat social media landingspagina
Bepaal wie je klanten zijn en stel voor iedere soort klant een eigen landingspagina samen zodat je hun interesse weet te pakken en vast te houden.
Stap 5: Denk na over het opbouwen van een relatie met invloedrijke bloggers
Wanneer je eenmaal hebt bepaald waarom je content wilt schrijven en welke content je wilt schrijven, is het tijd om ervoor te zorgen dat je content gelezen wordt.
Aangezien je op dit punt nog moet beginnen met het plaatsen van je eerste content, heb je nog geen vaste groep lezers. Eén van de beste manieren om een kring op te bouwen, is het opbouwen van een relatie met bloggers en andere invloedrijke mensen binnen de industrie.
Het doel is dat zij een link naar één of meerdere van jouw posts plaatsen waardoor een deel van hun lezers op jouw pagina terecht komen.
Nu zal een gerespecteerd blogger of auteur zich niet wagen aan het schaamteloos promoten van jouw materiaal. De truc is om te vragen of zij interesse hebben in het schrijven van een gast artikel voor jouw website zodat zij deze kunnen promoten.
Stap 6: Maak een content kalender
De kwaliteit van de content is belangrijker dan de kwantiteit. Het is daarom niet noodzakelijk om dagelijks nieuwe content te plaatsen. Het is wel zo dat meer content voor meer interactie zorgt.
Het is tevens aan te raden om content steevast rond hetzelfde tijdstip te plaatsen. Op deze manier bouw je een verwachting op waardoor lezers automatisch zullen terugkeren. Over het opstellen van een content kalender kun je meer lezen in het artikel “Content Marketing met behulp van een Content Kalender”.
Stap 7: Bepaal je budget en beschikbare middelen
Content marketing is niet iets dat je er zomaar even bij kunt doen. Het is creëren van content betekent onderzoeken welke onderdelen relevant zijn, het nieuws in de gaten houden, achtergrond informatie opzoeken en uiteindelijk de content schrijven of maken.
Als je een podcast of video wilt maken, heb je iemand om het voor je op te nemen? Heb je genoeg geld en tijd voor dit project? Is het beter om eerst opgeschreven content te richten? Dit zijn allemaal vragen die je van te voren aan jezelf wilt stellen.
Klaar met plannen van je strategie?
Heb je alle stappen uitgevoerd dan heb je een content marketing strategie voor handen. Tijd om de handen uit de mouwen te schudden en aan de slag te gaan.