Content Marketing met behulp van een Content Kalender
Een content kalender is noodzakelijk als je optimaal gebruik wilt maken van content marketing. Waardevolle content is het geheim achter meer websiteverkeer en hogere conversies.
De gunstige gevolgen van content marketing zijn echter niet van de een op de andere dag merkbaar. Om succes te boeken zul je moeten inzetten op de lange termijn.
Het schrijven van content is enkel nuttig als je dit op regelmatige basis doet. Bovendien is het ook belangrijk dat de content door de juiste personen wordt gedeeld en via de juiste kanalen wordt gepromoot.
Tenslotte is timing ook van groot belang. Content heeft een beperkte levensduur. De beste content heeft betrekking op recente, relevante gebeurtenissen binnen de thema’s waar jouw publiek interesse in heeft.
Hoe zorg je ervoor dat je het creëren van content in goede banen leidt?
Het antwoord is een content kalender.
Waarom wil je een content kalender bijhouden?
Een content kalender is niet meer, en niet minder, dan een kalender of overzicht waarin aangegeven wordt welke content je de komende tijd van plan bent om te plaatsen en waar.
De kalender is jouw agenda voor het schrijven en creëren van content. Zonder agenda zouden we regelmatig belangrijke afspraken vergeten of voortdurend in de stress schieten omdat we alle afspraken zelf in ons hoofd zouden moeten bijhouden.
Het bijhouden van een content kalender levert de volgende voordelen op:
- Een helder overzicht van alle content die je de komende dagen of weken zult delen.
- De inhoud van de content is vooraf bepaald dus je hoeft niet haastig op zoek naar informatie.
- De meeste social media kanalen geven je de optie om content vooraf in te plannen zodat je de content vooraf kunt schrijven en invoeren.
- Met het plannen van een kalender voorkom je dat er dagen zijn dat er geen content wordt aangeboden.
- Omdat je kunt garanderen dat er regelmatig nieuwe content wordt geplaatst, komen bezoekers vaker terug.
- De kalender zorgt ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan content marketing.
Als je serieuze plannen hebt omtrent content marketing, dan mag een content kalender niet ontbreken.
Hoe maak je een content kalender?
Een content kalender hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je hebt er geen speciale software voor nodig. Een spreadsheet programma zoals Microsoft Excel, Google Sheets of Apple Numbers volstaat.
Je kunt een simpele spreadsheet samenstellen door aan de linkerkant meerdere kolommen voor de vormen van content, de distributiekanalen en de doelstellingen uit te zetten en aan de bovenkant een rij met daarin de weeknummers te creëren. Door gebruik te maken van kleuren kun je de spreadsheet aantrekkelijker en duidelijker maken.
Het kan zijn dat meerdere mensen content creëren. Als slechts één persoon binnen de organisatie verantwoordelijk is voor het aanleveren van content, dan kan het zijn dat deze persoon hulp van buitenaf nodig heeft.’
De onderstaande illustratie toont aan dat bij het uitvoeren van een content strategie meerdere personen betrokken zijn:
Verder is het ook verstandig om belangrijke gebeurtenissen in de sector/industrie, zoals een een beurs, aan te vinken. Deze evenementen vormen een uitstekend onderwerp voor waardevolle content aangezien deze de aandacht van jouw doelgroep grijpen.
Het creëren van een content netwerk
Naast het regelmatig schrijven en publiceren van content, is het ook essentieel dat je deze content aan de man brengt. Als niemand op de hoogte is dat jij dagelijks de meest geweldige artikelen, handleidingen of infographics plaatst, heeft het nog steeds geen effect op het verkeer naar jouw website.
Als jij websiteverkeer wilt genereren met content marketing, waarover je meer kunt lezen in het artikel “Genereer meer websiteverkeer met Content Marketing”, dan zul je moeten realiseren dat je dit niet in je eentje kunt. Je hebt een netwerk van mensen nodig (“Influencers”) die jouw content promoten.
Nu moet je begrijpen dat deze Influencers niet zomaar jouw content delen. Ten eerste moet de content van hoge kwaliteit zijn, anders zetten zij hun eigen reputatie en autoriteit op het spel. Daarnaast zul je het contact warm moeten houden. Door interactie aan te gaan en een band te onderhouden met mensen zullen zij ook sneller geneigd zijn om jouw content te promoten.
Het is een geval van “You scratch my back, I scratch yours”. Zoek uit welke mensen een positieve bijdrage kunnen leveren aan jouw content marketing inspanningen. Dit kunnen onafhankelijke bloggers, experts of professionals zijn.
Volg deze mensen op social media. Laat een commentaar achter op hun blog of pagina. Schrijf je in voor hun mailinglist. Wordt een actief lid van hun community en deel regelmatig hun content. Je speelt je op deze manier in de kijker waardoor het aantrekkelijk wordt om jouw content te delen.
Verwijs in je eigen content naar de beste content van de mensen waarvan jij graag ziet dat zij jouw content delen. Schrijf hen een e-mail en vraag om feedback. Naarmate je een beter contact met deze mensen opbouwt, kun je ook van te voren om hun mening geven zodat je content in samenwerking met hen kunt creëren.
Vergeet daarnaast ook niet je eigen volgers. Het is verstandig om hen ook te betrekken bij het creëren van content. Niet alleen zorgt dit voor unieke content. Het maakt jouw merk ook social proof, een eigenschap dat vandaag de dag niet onderschat mag worden.
De inspanningen van het promoten van je content kun je ook in je content kalender verwerken. Zo kun je bijvoorbeeld inplannen om via diverse kanalen nadruk te leggen op een eerder geschreven artikel.
Ook helpt zo’n kalender met het teruglinken naar je eigen content. Door eens in de zoveel tijd een verwijzing te maken naar je eigen werk zorg je ervoor dat ook oude content relevant blijft voor jouw publiek.
Content marketing is een taak voor iedereen
Zoals je dus ziet, komt er bij een effectieve content marketing campagne een hoop kijken. Vaak is het dan ook teveel werk om door één persoon uitgevoerd te worden.
Bovendien heeft ieder persoon zijn of haar eigen sterke punten. De één is beter in het schrijven van content, de ander is weer beter in het creëren van een content netwerk. Als organisatie niet jouw sterkste punt is, dan kun je het bijhouden van de content kalender wellicht beter aan iemand anders overlaten.
Uiteindelijk heeft iedereen in het bedrijf profijt van effectieve content marketing. Wees dan ook niet verlegen en probeer zoveel mogelijk medewerkers hierbij te betrekken.
Onze chat operators van onze managed live chat service verlenen bijvoorbeeld niet alleen klantenservice verlenen maar ontvangen ondertussen ook feedback. Deze feedback dient weer als inspiratie voor waardevolle content.