3 misverstanden over chatbots
Kunstmatige intelligentie, zoals chatbots, heeft op het gebied van klantenservice ontzettend veel te bieden. Toch is niet iedereen van het nut van deze slimme algoritmes overtuigd. Hier lees je de drie meest voorkomende misverstanden over chatbots en kunstmatige intelligentie.
Veel van deze misverstanden komen voort uit het beeld dat Hollywood van kunstmatige intelligentie schetst. Veel films geven namelijk een schrikbeeld. Denk hierbij aan de film ‘I, Robot’ waar ogenschijnlijk behulpzame robots, omslaan in robots die een gevaar voor de mensheid zijn. Feit blijft dat er ontzettend veel misverstanden over chatbots en kunstmatige intelligentie bestaan. Volgens ons niet terecht. Een chatbot heeft namelijk ontzettend veel voor jouw klantenservice te bieden. Iedereen wil toch een klantenservice die altijd bereikbaar is en nooit klaagt?
“Een chatbot is gelijk klaar voor gebruik”
Er is een verschil tussen bots en chatbots. Een bot is een algoritme dat steeds dezelfde vragen herhaalt. Een bot is hierdoor te vergelijken met een keuzemenu waar je door heen loopt. Een chatbot is echter veel slimmer en leert terwijl hij ‘aan het werk’ is. Dit houdt echter wel in dat een chatbot niet meteen een antwoord op alle vragen weet en ondersteunt moet worden door collega’s. Het antwoord dat de chatoperator geeft, wordt opgeslagen door de chatbot. Hierdoor kan hij soortgelijke vragen in de toekomst zelf beantwoorden.
“Kunstmatige intelligentie is een gevaar voor de samenleving”
Vormen van kunstmatige intelligentie zoals we in de film ‘I, Robot’ zien, zouden een gevaar voor de samenleving kunnen zijn. Het is echter niet gezegd dat dit ooit zal gebeuren en is niet de kunstmatige intelligentie waar wij op doelen. Chatbots zijn geen gevaar en worden al volop in onze leefomgeving toegepast. Denk hierbij aan chatbots waarbij we eten kunnen bestellen en afspeellijsten op Spotify die op basis van onze interesses samengesteld worden.
“Robots nemen onze banen over”
Wij verwachten niet dat dit snel zal gaan. Toch is het belangrijk dat managers hier wel al rekening mee gaan houden. Robots worden namelijk steeds vaker op allerlei lagen in bedrijven ingezet. Denk hierbij aan administratieve taken, klantenservice of in productieprocessen. Ze zijn op veel vlakken sneller, beter en goedkoper dan menselijke collega’s. Dit kan als een bedreiging voelen, maar ook een kans zijn. Het levert namelijk ontzettend veel tijd op, wat nuttig besteed kan worden.
Stanford University schreef in de ‘One Hundred Year Study on Artificial Intelligence’ dat zij verwachten dat kunstmatige intelligentie in 2030 vooral ondersteunend zal zijn. Zij zien geen reden tot bezorgdheid dat dit een bedreiging voor de werkgelegenheid of de mensheid zal vormen. De onderzoekers verwachten dat er tussen nu en 2030 vooral veel bruikbare toepassingen komen met een positief effect op onze samenleving- en economie.