5 manieren om meer leads via je eigen website te genereren

  • Nawien Sahadew
  • Informatie
  • nov 21, 2019
  • no comments.

Heb je moeite om kwalitatieve leads te genereren? Maak je geen zorgen, er zijn voldoende effectieve manieren om je bedrijf te doen groeien door goed gebruik te maken van je eigen website.

Leads als basis van groei
Het genereren van leads is een van de belangrijkste marketingactiviteiten van een (groeiend) bedrijf. Het groeien van uw bedrijf begint met het in contact komen met de mensen en bedrijven die interesse hebben in wat u verkoopt. Dit is wat we definiëren als een lead: een persoon of bedrijf dat geïnteresseerd is in wat u te bieden heeft. Leadgeneratie is de core business van elk marketingteam, wat heeft geresulteerd in een groot aantal manieren om leads te genereren.

Het genereren van kwalitatieve leads
Het genereren van leads is voor marketing teams niet het grootste probleem, de crux zit hem in het genereren van kwalitatieve leads. De uitdaging zit in het richten op en bereiken van mensen die (potentieel) geïnteresseerd zijn. Wat een gekwalificeerde lead definieert is de mate waarin de persoon geïnteresseerd is in wat u verkoopt.

Maar hoe? Dat is de magische vraag. Hieronder lichten we een aantal effectieve manieren toe meer gekwalificeerde leads te genereren op je eigen website.

1. Schrijf kwalitatieve content
Een effectieve strategie, die uw leadgeneratie positief zal beïnvloeden en uw marketing in het algemeen zal verbeteren, is content marketing. Het produceren van kwalitatieve content zal niet alleen het bewustzijn, de betrokkenheid en het vertrouwen in uw bedrijf en producten verhogen, het is ook de optimale manier om je SEO te verbeteren. Het verbeteren van de zichtbaarheid van de zoekresultaten zal u meer verkeer opleveren, wat leidt tot meer potentieel geïnteresseerde klanten.

Het schrijven van content is niet de grootste uitdaging. Het gaat om het creëren van het juiste type content voor je potentiële klanten. Wat belangrijk is, is om in gedachten te houden wie je publiek is en wat ze geïnteresseerd vinden om te lezen/zien/horen.

Het opbouwen van een contentstrategie betekent dat u de manier waarop u met potentiële klanten communiceert moet diversifiëren. Populaire vormen van content om leads mee te genereren op uw website zijn rapporten, whitepapers, blogs, e-books, video’s en infographics.

Het volgende belangrijke doel is om de kwaliteitscontent op de juiste manier te promoten, zodat uw doelgroep kennis kan nemen van uw aanbod. Het creëren van content is een perfecte manier om de bewustwording te vergroten met informatie die voor hen interessant is. Er zijn verschillende sterke manieren om je content goed te promoten.

Facebook Advertenties
Belangrijk bij het promoten van content is dat u zich richt op de juiste doelgroep (uw potentiële klanten). Facebook genereert veel gegevens van zijn gebruikers die u in staat stellen om uw advertenties heel gericht op uw doelgroep te richten. Het gebruik van Facebook-advertenties zal het websiteverkeer verhogen van mensen die geïnteresseerd zijn in uw aanbod. Als gevolg hiervan zal een groter deel van uw verkeer waarschijnlijk worden omgezet in leads op uw website.

Webinars
Een webinar is een live videosessie waarin een expert diepgaande kennis kan geven over een specifiek onderwerp waarin jouw bedrijf gespecialiseerd is, onderzoek heeft gedaan of andere interessante inzichten kan geven.

Je kunt het webinar zelf hosten, maar je kunt ook samenwerken met andere bedrijven of organisaties. In het laatste geval is je geloofwaardigheid hoger omdat minder mensen het als zelfpromotie zullen beschouwen. Net zoals gastblogs als betrouwbaarder worden beschouwd dan blog posts op je eigen websites.

Het hebben van mensen die zich abonneren op je webinar is een effectieve manier om meer gekwalificeerde leads te genereren.

Content upgrades
U kunt het publiek toegang geven tot een deel van uw inhoud en mensen voorzien van het volledige document wanneer zij hun e-mailadres (en andere contactgegevens) invoeren. Wat belangrijk is, is dat de eerste inhoud die wordt verstrekt, mensen triggert en interesseert om de rest te lezen. Je kunt dit doen door een aantal interessante inzichten te onthullen die je aan de orde stelt in het artikel/reportage/whitepaper.

Gast bloggen
Gast bloggen is een andere effectieve manier om leads te genereren. Het voordeel is dat je gebruik kunt maken van sites die al verkeer genereren van een publiek dat voor jou relevant is.

In de eerste plaats is het belangrijk om de aandacht van je doelgroep te trekken door kwalitatieve content te creëren. Je kunt dit doen door middel van:
Het verstrekken van interessante statistieken over je bedrijf;
Te schrijven over innovaties die je hebben geholpen om je bedrijf te laten groeien;
Artikelen te schrijven waarin je inspeelt op nieuwe trends en ontwikkelingen die relevant zijn in de branche waarin je actief bent.

Gast bloggen helpt om de manier waarop je doelgroep je als een expert ziet op het gebied van de producten en diensten die je aanbiedt te verbeteren. Je kunt hier gebruik van maken door mensen met een link naar je website en/of een downloadlink van je e-book/whitepaper in de biografie van de auteur te sturen.

2. Websitebezoekers helpen met livechat
De meeste marketingafdelingen richten zich op het genereren van zoveel mogelijk traffic. Een essentiële activiteit om bewustwording te creëren over wat u te bieden heeft, te informeren en om consumenten te verleiden tot het kopen van uw producten. Vaak is dit echter niet voldoende. Uw websitebezoekers hebben vragen en de meesten van hen gaan niet direct uw producten kopen. Ze vergelijken aanbiedingen en kiezen uiteindelijk voor de beste deal. De beste deal is niet noodzakelijkerwijs de beste prijs, het is ook de manier waarop informatie wordt verstrekt, de wijze waarop vragen worden beantwoord en hoe mensen door de customer journey worden begeleid. Al deze aspecten dragen bij aan de koopbeleving.

Een manier om je websitebezoekers te helpen tijdens de customer journey en tegelijkertijd leads te genereren, is livechat. Livechat is een laagdrempelige manier voor websitebezoekers om real-time vragen te stellen tijdens het bezoek aan de website, aan menselijke chat operators. De nadruk op menselijke operators is belangrijk als het gaat om het genereren van leads. Websitebezoekers zijn namelijk eerder geneigd om contactgegevens aan een menselijke chatoperator te geven. Menselijke chatoperators zijn beter in het definiëren van het echte probleem, het tonen van empathie en het vinden van oplossingen voor problemen. Wanneer operators het gesprek goed opbouwen zul je zien dat het genereren van leads via de chat heel gemakkelijk is.

Een analyse van 150.000 chats van het eerste halfjaar van 2019 toonde aan dat onze chatoperators gemiddeld 16,4% van alle bezoekers van de website die hebben gechat zijn gestart zijn geresulteerd in een lead. De reden waarom chat zo’n goed middel is om leads te genereren is omdat de bezoekers wederkerig zijn. In ruil voor goede begeleiding en hulp zijn ze meer geneigd om contactgegevens te geven.

3. Maak gebruik van goede landingspagina’s
Landingspagina’s zijn een ideale manier om potentiële klanten om te zetten in een lead. Het is essentieel dat uw landingspagina’s goed zijn ontworpen en de juiste informatie bevatten om uw bezoekers te kunnen converteren.

Veel landingspagina’s bevatten te veel informatie en te veel CTA’s (Call to Actions). Daarnaast is het belangrijk om het aantal benodigde contactgegevens in uw lead formulier te verminderen. De meeste mensen willen zich niet te sterk committeren door te veel contactgegevens in te vullen.

Een goed voorbeeld van een heldere en duidelijke landingspagina is er een van Uber. De titel vertelt mensen wat ze met Uber kunnen doen en geeft hen tegelijkertijd een stimulans om het uit te voeren; geld verdienen op een manier die bij mensen hun eigen schema past.

Bovendien is het CTA hoog geplaatst, waardoor de kans wordt vermeden dat mensen de CTA missen. Hieronder worden de voordelen van een Uber driver genoemd. Ze zijn alle drie duidelijk en to-the-point, waardoor de kans toeneemt dat mensen zich direct inschrijven.

4. Testimonials maken je betrouwbaar
Een indirecte manier om het aantal leads te vergroten is je betrouwbaarheid te verbeteren. Consumenten kopen van hen die ze vertrouwen en waarin ze geloven. Betrouwbaarheid hangt daarom nauw samen met de mate waarin potentiële klanten bereid zijn om concreet interesse in je bedrijf te uiten.

Een manier om de betrouwbaarheid op je website te verbeteren is het toevoegen van testimonials aan je website.Testimonials zijn klanten beoordelingen die iets zeggen over ervaringen met je bedrijf of je diensten/producten. Een belangrijke toevoeging aan je testimonials die ze nog betrouwbaarder maakt, is het toevoegen van een foto. Het maakt de getuigenis persoonlijker en betrouwbaarder.

5. A/B testen is cruciaal voor elke website
Het maakt niet uit of we het hebben over je landingspagina, de plaatsing van CTA’s, testimonials of het type content dat je schrijft, het is altijd belangrijk om te A/B-testen. A/B tests laten u zien wat het beste werkt voor jou en je websitebezoekers.

Het is belangrijk om gebruik te maken van de juiste software die je helpt bij het bepalen welke instellingen het beste werken op je website. A/B-testen kunnen ook worden toegepast op de manier waarop je met je klantcontact via chat omgaat. Als je niet tevreden bent over het aantal chatgesprekken kun je proberen de tijd te verkorten waarna een proactief chat bericht wordt verstuurd. Je kunt ook proberen om een andere proactieve begroeting te sturen als er niet genoeg mensen de chat gebruiken. Om de efficiëntie te verhogen, kun je ervoor kiezen om de chat alleen op bepaalde pagina’s aan te bieden.

Het belang van kwalitatieve leads
Om een bedrijf te laten groeien, heb je kwalitatieve leads nodig. Als je rekening houdt met bovenstaande strategieën zul je snel meer kwalitatieve leads zien binnenkomen. Veel succes!

Krijg maandelijks advies van onze experts in uw inbox!

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.