Doe de A/B test – de manier om meer uit uw website te halen
Het principe van de A/B test (ook wel de split test genoemd) is een heel eenvoudige maar bruut effectieve marketingtool. Deze test bestaat uit het ontwikkelen van twee versies van een website (een A-versie en een B-versie) en aan iedere bezoeker een van de twee versies aan te bieden.
Er is al veel over de A/B test geschreven en veel marketingexperts zijn dan ook lovend over de techniek. De test kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Zo werd de test toegepast tijdens de verkiezingscampagne van Barack Obama in 2012. Tijdens de campagne werd de test in totaal 500 keer uitgevoerd en wist het campagneteam dankzij deze techniek het aantal donatiesmet 49% te vergroten.
De A/B test richt zich volledig op de gebruiker
Waarom is de A/B test zo succesvol en essentieel voor iedere online winkel? Het antwoord is simpel: bij de A/B test draait het allemaal om de gebruiker; in het geval van een webshop, de bezoeker.
Als uitbater van een webshop kunt u veel geld uittrekken voor het ontwikkelen van een state-of-the-art website met alles erop en eraan. Na afloop bent u apetrots op het resultaat. Toch valt de conversierate en het aantal verkopen tegen. Hoe kan dat?
Hier zijn verschillende verklaringen voor maar het is mogelijk dat uw bezoekers minder gecharmeerd zijn van uwwebsite. Misschien zijn de kleuren van de website te flets of juist te fel. De website is wellicht onduidelijk en bezoekers kunnen niet vinden waar zij naar op zoek zijn en haken dan af. Er kan van alles mankeren aan de site, zonder dat u dit op het eerste gezicht doorheeft.
Hypotheses versus de werkelijkheid
Wanneer u uw website ontwikkelt (of laat ontwikkelen) dan baseert u het uiterlijk, de interface en de content op uw kennis en de kennis van de partijen waarmee u samenwerkt. De eerste versie is dan ook volledig gebaseerd op uw visie en uw aannames van hoe de site er uit hoort te zien en hoort te werken. Het punt is dat niet u, maar uw bezoekers de site moeten gebruiken.
Om de gebruikerstevredenheid te verbeteren heeft u dus feedback van de gebruiker nodig. Vaak kan de bezoeker echter niet precies aanwijzen wat er ontbreekt aan de site. Door uw bezoekers verschillende varianten van uw website aan te blijven bieden, ontvangt u feedback over de door u aangedragen oplossingen. De versie die het beste resultaat oplevert, is waarmee u verder gaat.
De A/B test kan meerdere malen worden uitgevoerd. U kunt twee compleet verschillende sites aanbieden. Ook kan de A/B test worden toegepast om een nieuwe versie uit te proberen voordat u deze volledig uitrolt. In veel gevallen wordt de A/B test gebruikt om het verschil in effectiviteit bij kleine nuances te bepalen.