Artificial Intelligence: Toevoeging voor productiviteit
Waar artificial intelligence een paar jaar geleden nog een ver-van-ons-bed-show was, is het nu niet meer uit ons leven weg te denken. We kunnen de digitale wereld met augmented reality naar de fysieke wereld verplaatsen en onze apparaten kunnen onderling met elkaar communiceren. Zo kun je de verwarming al vanaf je auto aanzetten, kunnen veel apparaten op je stem reageren en worden chatbots ingezet als klantenservice. Alhoewel artificial intelligence steeds ‘normaler’ wordt, is het nog lastig inschatten wat de impact van AI echt gaat zijn. In dit artikel leest u er meer over.
Vooralsnog wordt er door bedrijven nog weinig gebruik gemaakt van artificial intelligence. Een onderzoek van McKinsey van juni 2017 laat zien dat maar 12% van bedrijven gebruik maakt van artificial intelligence en ook daadwerkelijk de testfase al voorbij zijn. Er worden door bedrijven een aantal redenen gegeven waarom AI nog niet massaal in bedrijven geïntegreerd wordt. Zo is de winstgevendheid nog onduidelijk, is de technologie nog erg duur en is het nog niet duidelijk wat de voordelen zijn.
Artificial intelligence als aanvulling
Artificial intelligence wordt vaak nog als een bedreiging voor ‘echte’ werknemers gezien. AI kan echter een ontzettend goede aanvulling zijn. Denk hierbij aan chatbots die de werkdruk van een klantenservice kunnen verlagen, maar ook aan technologie dat het mogelijk maakt om grote processen te analyseren en makkelijker te maken. Zo kunnen telefoongesprekken geanalyseerd worden en kunnen productafbeeldingen automatisch metadata toegewezen krijgen. Zo wordt het zoeken van een passende afbeelding een stuk makkelijker, hoeven managers niet meer uren aan telefoongesprekken terug te luisteren én blijft er daardoor veel meer tijd over voor het echte werk.
Verhoging productiviteit
De University of London heeft een onderzoek naar Artificial Intelligence gedaan en schat in dat organisaties, wanneer ze 80% van de repetitieve taken automatiseren, de productiviteit kunnen verdrievoudigen. Machines en artificial intelligence kunnen herhalende taken namelijk veel sneller uitvoeren, waardoor werknemers zich veel meer op strategische -en creatieve taken kunnen richten. AI zal daarom de mensheid niet vervangen, maar juist aanvullen. We kunnen daardoor met zekerheid zeggen dat artificial intelligence werknemers niet alleen productiever maakt, maar dat het processen ook versnelt. Zo kunnen overheidsprocessen makkelijk geautomatiseerd worden, denk hierbij aan het aanvragen van legitimatiebewijzen of het vernieuwen van kindertoeslagaanvragen. Natuurlijk zal AI deze processen niet volledig overnemen omdat er altijd individuele gevallen zijn, maar toch zullen deze trajecten aanzienlijk versneld worden. Doordat de werknemers minder tijd kwijt zijn met deze standaardprocedures, blijft er meer tijd over voor een-op-een-hulp en ingewikkelde taken.
Verwacht wordt dat artificial intelligence pas massaal omarmd zal worden als de winstgevendheid duidelijk is. Het inzetten van chatbots bij LiveChat is één van de ontwikkelingen die ervoor zorgt dat er kosten bespaard worden én een bedrijf meer winst maakt. Een chatbot zorgt ervoor dat standaard vragen sneller beantwoord worden en dat de chatoperators meer tijd overhouden voor moeilijke vragen. Hierdoor zijn klanten eerder geneigd om tot een aankoop over te gaan en gaat de klantloyaliteit omhoog.