Betere verkoopresultaten met live chat dan bij telefonische verkoop
Op de eerste plaats wordt een live chat gebruikt als een manier om de klantenservice te verbeteren. Een betere klantendienst zorgt echter ook voor hogere verkoopcijfers, zeker wanneer u uw chat operators instrueert om zich naast customer service ook te richten op sales.
Uit onderzoek blijkt dat verkoopstrategieën die gebaseerd zijn op het gebruik van een live chat feature zelfs beter scoren dan telefonische verkoop. Hieronder leest u waarom:
- Een telefonische verkoper komt vaak ongelegen en stoort de klant met hetgeen waar hij of zij op dat moment mee bezig is. Bij een chat gesprek is dit niet het geval. Ten eerste moet de klant moedwillig naar uw website gaan. Daarnaast neemt het chat venster niet veel ruimte in beslag en is het dus niet storend.
- Bij een chat service blijft het privé, het medium form-control hetzelfde en hoeft de bezoeker geen extra stappen te ondernemen. Wanneer de klant op zoek moet gaan naar een telefoonnummer en de telefoon erbij moet pakken, is de kans dat deze afhaakt een stuk groter.
- Tijdens een chat is het mogelijk om vragen te stellen die over de telefoon wellicht te persoonlijk of ongemakkelijk zijn. Een chat gesprek kan vrijwel overal discreet plaats vinden en is daarom, zeker bij bepaalde productcategorieën, toegankelijker.
- Het voeren van een telefoongesprek neemt meer tijd in beslag als het voeren van een chat gesprek. Bovendien kan een telemarketer slechts één gesprek tegelijk voeren. Een live chat operator kan over dezelfde tijdsperiode meer gesprekken afhandelen.
- Tot slot is het makkelijker om in een live chat gesprek klantenservice en sales met elkaar te koppelen.