Wist je dat? bezoekers die chatten 2,8 × eerder converteren?
Livechat biedt zoekende en onwetende bezoekers soelaas door ze een laagdrempelig platform te bieden waar ze snel reactie krijgen. Bezoekers die anders onwetend zouden blijven krijgen nu een antwoord op die ene (of meerdere) prangende vraag, met conversie als resultaat. Het is ook niet meer dan logisch dat wanneer er geen vragen zijn die een aankoop kunnen belemmeren, de aankoop eerder wordt verwezenlijkt. Aan bedrijven dus de taak deze vragen weg te nemen.
Onderzoek van Boldchat uit 2015 laat zien dat bezoekers 2,8 keer eerder converteren dan bezoekers die niet chatten. Dit bevestigd de logica dat bezoekers wiens vragen worden beantwoord minder belemmeringen ervaren, en dus eerder converteren. Wij trekken vaak de vergelijking met fysieke winkels. Je bent in de stad om een nieuwe spijkerbroek te kopen, maar er is niemand in de winkel om je te helpen bij het vinden van de juiste broek en maat. Heel logisch, maar dan daalt de kans dat je een broek gaat vinden. Maar komt er een winkelmedewerker naar je toe met de vraag: “Goedendag, kan ik u ergens mee helpen?”, dan wordt het een stuk aanzienlijker dat je zult slagen.
Wij verbazen ons daarom ook weleens dat bedrijven eindeloos veel adverteren richting de website, maar bezoekers daar vervolgens niet verder helpen. Natuurlijk is het belangrijk veel traffic te hebben, maar probeer je traffic maar eens met 280% te vergroten. Ik kan je vertellen, dat lukt je niet. Er valt dus meer winst te boeken met het inzetten van livechat dan adverteren naar je website. Daarnaast win je vaste klanten door bezoekers op adequate wijze te helpen.