Case studie: koophetzelf.nl
Customer: Koophetzelf.nl
Challenge: Conversieverhoging
Solution LiveChat Service: veel contact met de klant -‐> inspelen op behoeften
Results: Conversie van 37% op chats
Verhoging conversie met 24%
Verbreding klantenservice
Over koophetzelf.nl
Koophetzelf.nl is qua aanbod één van de grootste online retailers op techniek gebied in Nederland. In één van de meer dan 200 gespecialiseerde webshops is er de keus uit meer dan 77.000 voorraadproducten en ruim 254.000 catalogus artikelen. Producten binnen de groepen elektrotechniek, verwarming en klimaat, sanitair, gereedschap, consumentenproducten, verlichting en persoonlijke beschermingsmiddelen zijn allen te verkrijgen bij koophetzelf.nl.
Challenge
De belangrijkste uitdaging voor koophetzelf.nl is het verhogen van de conversie. Er is lange tijd werk gestopt in het verkrijgen van traffic naar de website. Hier is in geslaagd maar dit heeft niet geleid tot de gehoopte omzetstijging. Het is nu zaak van meer bezoekers meer aankopen te maken.
Solution
De oplossing voor de uitdaging bleek een livechat functie te zijn. De livechat biedt de mogelijkheid klanten te sturen naar producten die de wensen van de klant kunnen voorzien. Vaak hebben mensen vragen over producten, maar is de stap om te bellen of mailen te groot. Hierdoor wordt afgezien van de koop. De mogelijkheid om te chatten en een vraag te stellen hoeft maar net dat zetje in de goede richting te zijn. Het laagdrempelig gemak van contact resulteert in sneller contact, hierdoor kan er beter op behoeften worden ingespeeld. Doordat LiveChat Service deze rol perfect op zich neemt hoeven wij niet zelf personeel hiervoor op te leiden, wat ons maandelijks duizenden euro’s scheelt.
Results
De resultaten van Livechat Service waren binnen enkele weken duidelijk zichtbaar met een conversie op chats van ruim 37%. Dit heeft er samen met servicevraagstukken toe geleid dat er 24% meer aankopen waren t.o.v. de maand ervoor. Eveneens is de terugkoppeling van klanten via de chats erg fijn. Het zorgt aan de ene kant voor omzetstijging en is aan de andere kant een verbreding van de klantenservice.