Chatten in e-mails?
Uit analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes heeft DDMA weer de Nationale E-mail Benchmark opgesteld. Kleine campagnes met dynamische en persoonlijke content zorgen voor grootste effect bij de ontvanger is de conclusie van Vision2B . Daarnaast worden steeds meer nieuwe technieken ingezet om relevante e-mailcampagnes op te zetten. Zo biedt Tripolis, een van de Top 3 e-mail service providers die geanonimiseerde datasets beschikbaar heeft gesteld voor het onderzoek, in samenwerking met ons ChatInMail.
ChatInMail?
De basis is heel simpel. Voor een echt interactieve campagne kan een link of een chat button, die wordt aangeleverd door LiveChat Service, in de e-mail worden geplaatst. Zodra de lezer daarop klikt wordt onmiddellijk een ‘branded’ venster geopend met het verzoek om te gaan chatten. De vragen worden vervolgens beantwoord door één van de chatoperators van LiveChat Service, conform jouw instructies. Wanneer de chat wordt afgesloten, wordt automatisch een email met daarin de inhoud van de chat gegenereerd en verstuurd naar een door jou opgegeven e-mail adres.
Bram Smits, Chief Executive Officer bij Tripolis, zegt over de samenwerking: ”De inzet van Chat is een effectief middel om de conversie te verhogen? Je kent het van chats op websites, maar wij geloven dat het ook in e-mails effectief gebruikt kan worden. LiveChat Service en Tripolis hebben een exclusief partnership opgezet om deze nieuwe dienst te introduceren. De komende maanden zullen worden gebruikt om bij een select aantal klanten in specifieke segmenten pilots te doen om meer te leren over de mogelijkheden van het gebruik van chat in mail.”
E-mails als direct communicatiekanaal
”De kracht van chat wordt bewezen door de explosieve groei van ons bedrijf. Bedrijven gaan eindelijk inzien dat de traditionele manier van communiceren anders moet. Meer persoonlijke interactie, op het moment dat het de klant uitkomt en op een makkelijke manier, wat voor device je ook gebruikt,’’ vervolgt Jeroen Beltman, Chief Commercial Officer bij het Rotterdamse LiveChat Service.
Beltman vervolgt: ”Ik voorspel dat over 5 jaar klantcontact in de vorm van 1-op-1 conversaties de dominante manier van communiceren is geworden. Chat is daarvoor de belangrijkste driver. Mede mogelijk gemaakt door de ontwikkelingen in de markt met smartphones en snel mobiel internet. Consumenten willen geen formulier meer invullen, mail sturen of lang in de wacht staan als ze een bedrijf bellen.”
Bram Smits besluit: ”Biedt de lezers van je e-mail de mogelijkheid van een direct communicatiekanaal. Makkelijk voor mensen, die snel een antwoord willen hebben op iets wat nog niet duidelijk is of mensen die toch liever via chat willen communiceren. We zijn benieuwd of de bewezen conversie verhogende werking op websites, ook voor e-mailmarketing werkt.”