Cobrowser innoveert sneller met individuele testomgeving

  • Sietse Busser
  • Informatie
  • jul 02, 2019
  • no comments.

Cobrowser ontwikkelt als onderdeel van LiveChat Service chatsoftware. Onze Cobrowser development omgeving heeft de beschikking gekregen over individuele testomgevingen voor iedere developer. Hierdoor kunnen verschillende onderdelen en features van de software waar we aan werken tegelijkertijd worden getest, en innoveren we dus sneller. Veel nieuwe features staan voor de deur, maar development gaat gepaard met veel en uitvoerig testen. Het kunnen werken met meerdere testomgevingen gaat zeer bijdragen aan de innovatiekracht van onze software.

Het belang van testen

Iedere nieuwe feature wordt aan de hand van de OTAP-methodiek (ontwikkel, test, acceptatie, productie) doorgevoerd. Wij testen onze nieuwe features grondig omdat we software ontwikkelen voor grote bedrijven en organisaties die dagelijks veel klantcontact voeren via de chat. Werkt een nieuwe functie van de software niet juist, dan bestaat het risico dat de chat niet kan worden gebruikt. Dat risico proberen wij ten alle tijden te minimaliseren.

Het belang van meerdere testomgevingen

Voorheen beschikten we over één testomgeving waarin alle nieuwe features werden getest. Met slechts één omgeving kon slechts één feature tegelijkertijd worden getest. Het gevolg was dat een wachtrij van features ontstond. Nu iedere developer zijn eigen testomgeving heeft kan onze tester meerdere tests tegelijkertijd uitvoeren. In deze omgeving worden in eerste instantie geautomatiseerde tests uitgevoerd. Op het moment dat de ontwikkelcode door de geautomatiseerde tests komt kan er door de tester functioneel getest worden. Het feit dat we voor iedere developer nu een eigen testomgeving hebben gecreëerd zorgt ervoor dat de tester meer tests tegelijkertijd kan uitvoeren en de developers sneller kunnen ontwikkelen. Kortom, dankzij meer testomgevingen kunnen we sneller releasen. Lees hieronder welke features voor de komende periode op het programma staan.

Volledige integratie digitaal klantcontact

Waar we nu hard aan werken is het integreren van WhatsApp, Facebook Messenger en e-mail in Cobrowser. Dit betekent dat binnenkort al het digitale klantcontact plaats kan vinden via één platform. Schakelen tussen verschillende vormen van digitaal klantcontact is met deze functie verleden tijd. Daarnaast kan het voor bedrijven en organisaties de drempel verlagen om WhatsApp en Facebook Messenger te als digitaal klantcontact middel in te zetten. De nieuwe functionaliteit bouwt een realtime en semi-realtime functie in die aangeeft welk chat gesprek als eerste beantwoord dient te worden. Bezoekers verwachten via WhatsApp en Facebook Messenger namelijk niet na 30 seconden reactie, via livechat wel.

Chat Triggers

Het verhogen van efficiëntie is het uitgangspunt in de ontwikkeling van nieuwe Cobrowser functionaliteiten. Chat Triggers maakt een automatische koppeling tussen de vraag die de bezoeker stelt en mogelijke antwoorden. Hierdoor wordt het voor de chatoperator makkelijk om snel en eenduidig te reageren door alleen maar te klikken. Stelt een bezoeker een vraag over levertijd, dan herkent de software het keyword ‘levertijd’ en maakt de directe koppeling met de voorgeprogrammeerde antwoorden over levertijd. Chatoperators hoeven hierdoor minder te typen en minder handmatig zoekwerk te verrichten in de FAQ.

Natural Language Processing

In de ontwikkeling van het Chat Triggers systeem voeren we momenteel tests uit met NLP (Natural Language Processing). NLP is een onderdeel van kunstmatige intelligentie dat het mogelijk maakt om taal in gesproken en geschreven vorm te begrijpen en te genereren. Dit betekent dat wanneer een bezoeker in een chat een vraag stelt, NLP herkent wat het werkwoord en wat het zelfstandig naamwoord in de zin is. Eerdere vormen van chatbots werkten met als-dan regels wat betekent dat wanneer een zin of combinatie van woorden is gekoppeld aan een antwoord. Erg foutgevoelig. Met NLP wordt de vraag van de bezoeker beter begrepen waardoor de koppeling aan voorgeprogrammeerde antwoorden makkelijker te maken is.

Goal Tracking

Op korte termijn zal de chat software inzicht geven in conversiecijfers van website bezoekers. Klanten krijgen niet alleen te zien hoeveel website bezoekers converteren en hoeveel procent van het totaal, maar ook hoeveel omzet deze bezoekers in totaal hebben gerealiseerd.

Retargeting by textmining

Een andere nieuwe mogelijkheid met de Cobrowser software is Retargeting by textmining. Retargeting is het tonen van relevante advertenties aan bezoekers op basis van informatie die ze online hebben opgezocht. Bij Retargeting by textmining toon je advertenties op basis van informatie die bezoekers hebben opgevraagd in een chat gesprek. Dit is een betrouwbare bron van informatie omdat bezoekers alleen informatie opvragen waar ze daadwerkelijk interesse in hebben. Deze vorm van retargeting is daarom betrouwbaarder dan retargeting op basis van klikgedrag. Bezoekers klikken namelijk op een groot aantal links zonder concrete interesse te hebben in de producten en/of diensten die ze aanklikken.

Chatbanners

Met Chatbanners wordt het mogelijk om in een advertentie te chatten. Wij voegen een chat venster toe aan de banner die wordt geplaatst op het domein van de publisher (bv. nu.nl, telegraaf.nl). Zodoende kunnen onze klanten chatten met potentiële klanten die zich bevinden op het domein van de publisher. Chatbanners overschrijdt domeingrenzen door met potentiële klanten het gesprek aan te gaan die zich niet op de eigen website bevinden. Het voordeel is dat potentiële klanten in een eerder stadium kunnen worden benaderd en beter converteren. Daarnaast zorgt de Chatbanner voor extra aandacht waardoor de Click-Through-Rate (CTR) van de advertentie verbeterd.

Krijg maandelijks advies van onze experts in uw inbox!

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.