Content Marketing – Het geheim van een hoge Google ranking
Het behalen van een top positie in de Google zoekmachine is tegenwoordig niet zo eenvoudig meer. Ieder serieus bedrijf heeft een website. Iedereen houdt zich bezig met SEO. Hoe onderscheid je jezelf van de rest?
Waarom komen een aantal van jouw concurrenten steevast bovenaan de lijst met zoekresultaten?
Als je streeft naar succes op lange termijn, dan zal het je vast opgevallen zijn dat het zeker mogelijk is om consistent een hoge ranking in de Google zoekmachine te bekleden.
De tijden van de gegarandeerde nummer één positie door het openen van de SEO trukendoos zijn voorbij. Hebben jouw concurrenten echter een nieuw geheim wapen gevonden?
Het antwoord op deze vraag is wellicht bevestigend. Als jij nog geen gebruik maakt van content marketing, dan is het tijd jezelf over dit onderwerp snel bij te spijkeren.
Voordat je begint met content marketing
Content marketing, dat klinkt goed!
Maar voordat je verder leest over deze manier van promotie is het belangrijk om na te gaan of je geen basis stappen in het proces hebt overgeslagen.
Content marketing zal niet het beoogde effect hebben – het genereren van meer verkeer naar jouw website – als er geen goed fundament is.
Hoe bepaal je wanneer jouw website klaar is voor content marketing?
Controleer de volgende zaken voordat je van start gaat:
- De on-site SEO moet in orde zijn. Denk hierbij aan het gebruik van keywords, metatags, URL’s met keywords en anchor texts.
- Zorg voor een snel ladende en mobielvriendelijke pagina. Websites die traag laden of niet aangepast zijn voor mobiele gebruikers worden door Google benadeeld.
- Creëer een aantal externe links naar je pagina. Online directories, social media profielen en adressenlijsten zijn voorbeelden van pagina’s waar je gratis een link naar je site kunt plaatsen.
Zonder deze standaard handeling zul je direct met een achterstand beginnen. Bij de meeste websites zijn deze basis stappen uitgevoerd. Je zult met deze handelingen geen voordeel op de concurrentie behalen.
Goede content zorgt voor links naar je website
Een belangrijke factor die zwaar weegt in het bepalen van de posities in Google zijn backlinks.
Tegenwoordig zijn dit echter niet zo maar backlinks. Voorheen was het mogelijk om een hoge positie te forceren door zoveel mogelijk backlinks naar jouw site te genereren.
De nieuwe algoritmes van Google maken echter onderscheid in de kwaliteit van backlinks. Backlinks die afkomstig zijn van serieuze sites met een goede reputatie – sites met veel autoriteit – tellen veel zwaarder als sites zonder autoriteit. Bovendien leveren backlinks vanaf sites met een slechte reputatie – zoals spamsites – juist minpunten op.
Websites met autoriteit linken niet zomaar naar iedere site. Zij hebben een reputatie om waar te maken. Enkel pagina’s met waardevolle content is nuttig voor hun lezers.
Een andere manier om backlinks van waarde te verzamelen is aandacht op social media. Ook hier is sterke content weer van essentieel belang. De Facebook posts en Tweets vliegen je om de oren. Om op te vallen, zul je dus met content op de proppen komen die de lezers echt aanspreekt.
Het komt neer op het volgende rekensommetje:
Geweldige content + Groot bereik = Meer backlinks
Maar daar blijft het niet bij. Unieke, relevante content zorgt niet alleen voor meer verkeer naar je website en meer backlinks. De content heeft ook een invloed op je conversie rate. Als jouw content staat als een huis zullen bezoekers veel sneller geneigd zijn een product te kopen of zaken met jou te doen.
Hoe beginnen met Content Marketing?
Is de on-site SEO van jouw pagina in orde is en al een reeks standaard backlinks naar je pagina hebt staan?
Top, je bent dan er klaar voor om efficiënt gebruik te maken en te beginnen met content marketing.
De eerste stap is het maken van een kopersprofiel. Dit is een fictioneel profiel met de persoonlijke eigenschappen van jouw ideale klant. Het doel is om content te creëren dat de aandacht trekt van en relevant is voor jouw doelgroep. Het is daarom belangrijk om deze doelgroep te visualiseren.
De volgende stap is om je voor te stellen hoe iemand die binnen het kopersprofiel past jouw website vindt en besluit om gebruik te maken van je diensten. Dit proces verloopt in drie stappen:
- Bewustwording: De realisatie van het probleem waar een oplossing voor nodig is of het ontstaan van een verlangen.
- Afweging: Er wordt onderzoek verricht naar de beschikbare alternatieven.
- Besluitvorming: Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en er wordt een beslissing genomen.
Als je backlinks en aandacht op social media wilt genereren, dan zul je content met deze doelstelling in het achterhoofd moeten creëren.
Helaas wordt ook goede content niet zomaar gelezen en als relevant gezien. Het loont als mensen of pagina’s met autoriteit de content delen of aanraden. Op die manier zal de content onder de aandacht komen bij hun lezers of fans waardoor het balletje begint te rollen.
Stel een lijst op met mensen en/of pagina’s die een bijdrage kunnen leveren met het verspreiden van jouw content (de “Influencers”). Denk hierbij aan bloggers met een groot aantal volgers of websites die de mogelijkheid bieden om een gast artikel te schrijven.
Timing is ook belangrijk. Door content te creëren over onderwerpen waar op dat moment veel over gesproken en gelezen wordt zal het sneller als relevant worden gezien. Content over trendy onderwerpen zullen meer likes krijgen en sneller gedeeld worden.
Je hoeft niet zelf voortdurend het nieuws te volgen om te bepalen welke onderwerpen “hot” zijn. Er zijn diverse tools zoals ahrefs en Moz beschikbaar die dit proces versnellen.
Het is natuurlijk belangrijk dat de content die je aanbiedt betrekking heeft op hetgeen dat je aanbiedt. Zo bieden wij managed live chat oplossingen aan voor webshops, bedrijven en non-profit organisaties. De content op onze blog heeft dan ook betrekking op online marketing en live chat oplossingen.
De onderstaande infographic over E-Commerce Content Marketing somt al deze informatie netjes op. Klik hier voor de interactieve versie.