Conversation marketing
Lezen is belangrijk.
Hoogstwaarschijnlijk heeft u de term ‘conversation marketing’ wel eens voorbij zien komen, of u heeft er mogelijk eroverheen gelezen.
Juist dit tweede gedeelte is het probleem. Mensen lezen niet meer goed wat er geschreven wordt op social media, als ze dat überhaupt al doen. NPR had hier vorig jaar een goed voorbeeld van op 1 april. Hierop lieten ze een boekenkast zien met de tekst ‘Why doesn’t America read anymore’. Het artikel zelf ging erover dat mensen te snel posten zonder een artikel te lezen. ‘Don’t post a comment if you have read this!’ Was de achterliggende gedachte aan het bericht. 1751 mensen reageerden dat ze zeker wel goed en vaak lezen.
Hoewel dit allemaal reguliere Facebook gebruikers waren, geld het bovenstaande net zo goed voor bedrijven. Uit een recent onderzoek van www.marketingfacts.nl bleek dat 63% van de adverteerders niet reageren op Twitter berichten en 20% niet op Facebook berichten. In dit onderzoek stuurden ze 1400 berichten naar adverteerders via zowel Facebook als Twitter vanaf 50 accounts.
Een gesprek.
‘Conversation marketing’ is niets nieuws. Sterker nog, het is één van de oudste marketing methodes die er is. Het is het creëren van een persoonlijke band met je klant door met ze te praten. Door ze te betrekken bij wat u doet, wie u bent en wederzijdse communicatie. Vraag aan uw klanten wie ze zijn. Wat doen ze? Wat vonden ze van uw laatste product? Wat vinden ze van uw bedrijf? Waarom kopen ze bij u? Door de klant te betrekken bij uw organisatie zorgt u dat deze zich bij u ‘thuis’ voelt. De achterliggende gedachte is dat dit wordt gepersonaliseerd, bijvoorbeeld met een twitter bericht of een persoonlijke e-mail.
Nu is het logisch dat u niet, zoals de lokale bakker, van elke klant zijn levensverhaal kan aanhoren. De meeste klanten zullen ook niets van zich laten horen. Mocht een (mogelijke) klant dat echter wel doen, dan is het de bedoeling dat u zo snel mogelijk reageert en een gesprek aanknoopt. Door een gesprek aan te knopen zorgt u dat uw naam iedere keer weer te zien is. Het hoeft niet eens, per se, te gaan over hetgeen wat u verkoopt. Het voordeel hiervan is dat het, door het gesprek, er niet op lijkt dat u slechts van de daken schreeuwt dat u de beste bent. Echter komt uw naam wel iedere keer naar voren.
Conversation marketing in de praktijk.
In de praktijk lijkt ‘conversation marketing’ een hoop op ‘content marketing’, dit komt omdat het voorheen gedeeltelijk was opgenomen in ‘content marketing’. Welbekende onderdelen van ‘conversation marketing’ zijn bijvoorbeeld:
- E-mail marketing
- Enquêtes uitvoeren
- Feedback vragen
- Actieve klantenservice
- Social media
De bovenstaande vormen komen u ongetwijfeld bekend voor. Uiteraard zijn dit niet de enige manieren. Een andere manier is om bijvoorbeeld persoonlijke berichtjes naar klanten te sturen. Dit kan een e-mail zijn, een WhatsApp berichtje) een berichtje op Facebook of een Tweet met daarin de naam van uw klant. Het ligt er net aan welk medium form-control uw klant gebruikt. Mocht u al bekend zijn met een medium form-control dat uw klant gebruikt (u heeft bijvoorbeeld eerder contact met ze gehad via WhatsApp) gebruik dan hetzelfde medium form-control. Zorg er tevens voor dat er mogelijkheden zijn voor de klant om antwoord te geven en te krijgen.