Een goede copywriter vertelt een verhaal
Welk bedrijf is tegenwoordig nog niet online te vinden?
Je valt als bedrijf dus niet zo snel op tussen de honderden vergelijkbare sites.
Biedt het bijhouden van een blog of een social media profiel het antwoord?
Alleen als je een goed verhaal kunt vertellen. Een verhaal dat mensen echt willen lezen.
Een copywriter is zowel een verkoper als een verteller
Waarom begin je als bedrijf aan een blog? Waarom investeer je in een website?
Er zijn verschillende antwoorden mogelijk. Uiteindelijk draait het echter om één ding: het stimuleren van de verkoop.
Meer sales genereren via het internet kan op vele manieren. Het versterken van jouw imago, het aantrekken van een breder publiek en het uitvoeren van succesvolle online marketing campagnes zijn enkele voorbeelden.
Voor het versieren van klanten zul je echter meer moeite moeten doen dan enkel de grote trukendoos van bewezen verkooptechnieken openen. Klanten willen zaken doen met een authentiek bedrijf.
Een eerlijk verhaal trekt zoveel meer mensen over de streep dan een standaard verkoop praatje. Als copywriter ben je dan ook zowel een verkoper als een verteller.
Een blog is geen kant-en-klare oplossing
Een manier om je website persoonlijker te maken, is het bijhouden van een blog.
Met enkel een blog onderscheid je je vandaag de dag niet meer van de rest. Iedere website die webmarketing serieus neemt, heeft inmiddels een blog.
In veel gevallen is het hebben van een blog echter een formaliteit. De algemene opvatting is dat een blog immers goed is voor SEO.
Wordt de blog echter ook goed gelezen?
Omdat een blog vaak een bijzaak is, wordt er weinig aandacht besteed aan het verhaal zelf. De tendens is dat zolang er regelmatig content wordt geplaatst, dat dit voldoende is.
Dit is een grove misvatting. Weinig lezers zitten te wachten op een tekst waaruit duidelijk naar voren komt dat het voornamelijk bedoeld is als decoratie.
Een blog is geen kant-en-klare oplossing die jouw website in één klap amicaal maakt. Alleen wanneer jij jou hart en ziel steekt in de teksten die je schrijft, maak je jouw content persoonlijk.
Vertel jouw verhaal in eigen woorden
Een goede copywriter weet als geen ander dat content uniek moet zijn. Het moet lezen alsof het rechtstreeks uit jouw mond komt. Het is als het ware alsof jij persoonlijk de huiskamer van de lezer binnenwandelt.
Blijf dus jezelf. Gebruik geen dure woorden. Met een blog artikel geef je een stukje van jezelf weg. De tekst behoeft geen nominatie voor een literatuurprijs. Als je niet uit je woorden komt, neem dan een stap terug. Laat een woordenboek of thesaurus achterwege.
Doe gewoon. Zeg geen dingen online die je in het echt ook niet zou zeggen. Met geforceerde grappen en opruiende teksten riskeer je dat je lezers afstoot of niet serieus genomen wordt.
Vertel jouw verhaal in je eigen woorden. Dit geldt zowel voor de blog als voor de rest van de webpagina. Een uitstekend voorbeeld van een merk dat zich heeft weten te profileren met simpele en nuchtere communicatie is Innocent Drinks:
De beste verhalen blijven hangen
De beste verhalen zijn de verhalen die we in geur en kleur kunnen na vertellen, zonder na te hoeven denken. Deze verhalen hebben zo’n indruk op ons gemaakt dat ze voor altijd een dierbaar plekje in ons geheugen hebben veroverd.
We zijn dol op verhalen. Verhalen zijn spannend en boeiend. Wanneer een verhaal ons grijpt, laten we niet meer los.
Als copywriter wil je een verhaal schrijven dat blijft hangen. Jouw merk, product of dienst zal herhaaldelijk in de gedachten van de lezer rondspoken. Er ontstaat nieuwsgierigheid en misschien zelfs een verlangen.
Een verhaal hoeft overigens niet lang te zijn. Je kunt al met een paar woorden en een treffende afbeelding een verhaal vertellen. Je spreekt op deze manier aan op de verbeeldingskracht.
Een uitstekend voorbeeld van een merk dat keer op keer het juiste verhaal weet te vertellen is Apple. Door de jaren heen heeft Apple meerdere succesvolle marketing campagnes gevoerd. Waarschijnlijk komen de onderstaande advertenties je dan ook bekend voor:
De kracht van deze advertenties zit in de eenvoud. De korte zinnen trekken de aandacht lang genoeg om de boodschap over te brengen. Door niet de clou te verklappen, blijft de advertentie vervolgens vers in je geheugen. De kans dat je binnenkort een Apple product aanschaft, is opeens een stuk groter.
Copywriter worden: jij kunt het ook!
Het scheelt een slok op een borrel als je de kunst van het schrijven van een pakkende tekst onder de knie hebt.
Wees zorgvuldig met het kiezen van je woorden.
Bepaal van tevoren welke boodschap je wilt verkondigen.
Welke emotie wil je bij het publiek opwekken?
Welke lampje moet in de gedachten van de ontvanger gaan branden?
Een goed idee en de juiste presentatie helpen je een heel eind op weg naar het opbouwen van vertrouwen, het verkrijgen van naamsbekendheid en het genereren van sales.