Copywriting is een vak op zich
Wilt het maar niet vlotten met het trekken van bezoekers naar je website?
Of is het probleem dat het je niet lukt om bezoekers te boeien?
Een hoge bounce rate op je website is niet alleen vervelend voor je sales. Het zorgt er ook voor dat je site minder goed scoort bij de zoekmachines. Dit leidt ongetwijfeld weer tot minder bezoekers. Je wilt er daarom er zeker van zijn dat de content van jouw website de bezoekers van hun stoel blaast.
Dat laatste gaat je echter nooit lukken als je niet weet hoe je overtuigend moet schrijven. Het schrijven van content voor een website is dan ook niet te vergelijken met het schrijven van een essay, sollicitatiebrief of boek. Het is echt een specifiek talent.
Copywriting kun je leren!
Ben je niet een aangeboren talent als het aankomt op copywriting? Je hoeft niet bij de pakken neer te zitten. Copywriting is gelukkig een vaardigheid die de meeste mensen zich met de juiste begeleiding en oefening kunnen aanleren. Kortom, als je de artikelen op onze blog volgt en de tips opvolgt, zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om boeiende content aan te leveren voor jouw website.
Ben jij klaar voor een snelcursus copywriting? Lees dan verder.
Gooi alles wat je weet over schrijven de deur uit
Heb jij academische opleiding of hoger beroepsonderwijs gevolgd? Zelfs op de middelbare school leer je de absolute basis van het schrijven in de Nederlandse taal. Deze vaardigheden zul je in je leven keer op keer moeten gebruiken. Behalve dus bij copywriting.
Een geweldige copywriter zal zich niet netjes aan iedere stijlregel houden die je op school hebt geleerd. Want, laten we eerlijk zijn, waren jouw studieboeken op zo’n uitdagende manier geschreven dat je er niet genoeg van kon krijgen? Waarschijnlijk niet.
Om je te onderscheiden van de rest zul je dus je eigen stijl moeten ontwikkelen. Het is aan te raden om je eigen stijl te baseren op de algemene stijlregels. Je kunt namelijk niet iedere regel aan je laars lappen.
Hieronder vind je een stappenplan voor het vinden van je eigen stijl:
- Denk terug aan je studietijd en de lessen die je hebt gevolgd over het schrijven in het Nederlands.
- Stel een lijst op van alle stijlregels die je je kunt herinneren. Mocht je erachter komen dat dit alles verborgen is achter een waas van dikke mist in je brein dan kun je ook zoeken naar tips voor het schrijven van essays.
- Onderstreep nu alle regels waarvan jij vermoedt dat ze je weerhouden van het schrijven van een boeiend verhaal.
- Print het lijstje uit en loop alle artikelen die je tot nu toe hebt geschreven na. Is het tijd om jouw content grondig te herzien?
Tip: Je kunt bij copywriting er mee wegkomen om een aantal stijlregels te buigen om het verhaal aantrekkelijker te maken. Dit geldt echter niet voor grammaticale fouten en spelfouten. Deze staan erg knullig en wij Nederlanders zijn een ster in het uitpikken van en commentaar leveren op taalfouten.
Geef de lezers wat ze willen
Bij copywriting draait het even niet om jou of om jouw bedrijf. Het draait allemaal om de bezoekers. Je kunt jezelf als copywriter dan ook zien als een artiest en je lezers als fans. Wil je dat je lezers keer op keer terug komen en een beetje verliefd op je worden? Geef hen dan wat zij willen en zet je eigen ego op een lager pitje.
Wanneer je een ster bent in het schrijven van geweldige content voor een zakelijke pagina, zullen je fans wellicht geen poster van je boven je bed hangen. Wel zullen zij vele malen vatbaarder zijn om een product aan te schaffen of gebruik te maken van je diensten.
Hoe voorkom je dat je met je content jezelf distantieert van je lezers? De volgende tips helpen je een eind op weg:
- Loop alles wat je schrijft na op het gebruik van vaktermen. Pas op dat je geen verwijzingen maakt naar termen die wellicht niet door iedereen begrepen wordt.
- Zorg voor een logische volgorde in de tekst. Je wilt niet dat je lezers midden in het verhaal afhaken omdat ze draad kwijt zijn.
- Bepaal het doel voor iedere pagina van je website. Zo is de contactpagina bedoeld om jezelf beter bereikbaar te maken, een blog pagina om bezoekers te boeien met interessante artikelen en de product pagina om een verkoop te genereren.
- Schrijf nu voor iedere pagina de opeenvolgende onderdelen van het verhaal voor jezelf op. Wees zo compleet mogelijk zodat lezers niet met vragen zitten.
- Pas het originele content aan de hand van het nieuwe concept.
Copywriting hoeft niet moeilijk te zijn
De conclusie is men copywriting moeilijker maakt dan het is. Toch wordt er vaak voor gekozen om het schrijven van content uit handen te geven. Dit is begrijpelijk aangezien content tegenwoordig van cruciaal belang is. Het is de beste manier om je de onderscheiden van de rest. Iedereen heeft namelijk een mooie website en aantrekkelijke producten.
Vergeet echter niet dat zelfs de meest doorgewinterde copywriter twee dingen mist die jij wel hebt: een passie voor jouw vak en jarenlange ervaring in de sector. Dit vang je niet op met een avondje bladeren door Wikipedia…