Drie unieke manieren om met een band met je klanten op te bouwen
Een band opbouwen met je klanten is voor ieder bedrijf van groot belang. Als je geen verbinding hebt met je klanten, zal het lastig worden om een marketing campagne op te zetten die succesvol is. Simpel gezegd, je zult je producten niet kunnen slijten.
Het is tegenwoordig makkelijk om contact op te nemen met je doelgroep. Social media, e-mail, live chat, de mogelijkheden zijn vandaag de dag eindeloos. Contact opnemen is echter niet hetzelfde als een band opbouwen. Daar is meer voor nodig en er gaat een hoop tijd overeen.
Er zijn verschillende manieren om een band met klanten op te bouwen. Welke manieren het beste zijn, hangt van de doelgroep en van het soort bedrijf af.
De meest gebruikelijke manier om een band op te bouwen is door voortdurend in contact te blijven met je klanten. Bepaalde handelingen maken het echter mogelijk om direct een band te creëren of in ieder geval het proces te versnellen.
Hieronder tref je drie suggesties voor unieke manieren om een band met klanten op te bouwen die zeker het overwegen waard zijn.
Begin een blog en wordt de ultieme kennisbank
Digitale marketing is over de jaren heen, dankzij de opkomst van nieuwe technologieën zoals social media, flink veranderd. Het menselijke brein daarentegen niet. De meeste mensen doen eerst onderzoek naar een product voordat ze overgaan tot een aankoop.
Een blog kan helpen met het overtuigen van mensen. Niet alleen biedt een blog de mogelijkheid om je kennis te delen met een groot publiek; het zorgt ook voor dat je meer vertrouwen kweekt. Bovendien is iedere blog post een potentiële hit in de zoekmachines.
Het opzetten van een blog is overigens niet moeilijk. De kunst is het onderhouden van de blog.
Voordat je begint, is het belangrijk om het doel van je blog te bepalen. Dit kun je doen aan de hand van de volgende vragen:
- Welke impact zal de blog op mijn bedrijf hebben?
- Hoe zullen de lezers profiteren door het lezen van de blog?
- Hoe kan ik de Return on Investment uit de blog terugzien?
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de blog nieuwe leads genereert en potentiële klanten converteert naar betalende klanten.
Vervolgens zul je jezelf de vraag moeten stellen waarom lezers de blog willen lezen. Je wilt een band met de lezers opbouwen dus de blog moet hen aanspreken, zodat zij de blog willen lezen, en blijven boeien, zodat de lezers terugkomen.
Voor het laatste zul je voor content moeten zorgen dat gericht is op jouw doelgroep. Aangezien een doelgroep over het algemeen niet homogeen is, zul je van te voren eerst meerdere koper profielen moeten samenstellen. Je kunt de inhoud van de blog daarna aan de hand van deze profielen afstellen.
Tevens is het van belang om in de blog antwoorden te geven naar de vragen waar lezers antwoorden voor zoeken. Er zijn in totaal vier verschillende intenties voor het starten van een zoekactie:
Navigatie – De gebruiker is op zoek naar een bepaald merk.
Informatief – De meeste zoekacties zijn informatief. De gebruiker is op zoek naar een antwoord op een specifieke vraag of meer informatie over een bepaald onderwerp.
Commercieel – De gebruiker wilt meer te weten komen over een product om zo een weloverwogen beslissing te maken.
Transactioneel – De gebruiker heeft al besloten dat hij of zij een bepaald product wilt hebben en wilt deze nu aanschaffen.
Bereik je klanten via e-mail marketing campagnes
E-mail marketing campagnes worden vaak gezien als een vorm van adverteren, vergelijkbaar met TV spotjes. In de meest basale vorm klopt deze vergelijking. Je kunt echter veel meer halen uit een e-mail marketing campagne.
Als je bijvoorbeeld aan de hand van de tip hierboven een blog hebt gestart, kun je lezers de mogelijkheid geven om zich voor een nieuwsbrief aan te melden. Iedere keer dat je een nieuw artikel plaatst, stuur je een e-mail naar alle abonnees. Ondertussen kun je de nadruk leggen op jouw producten en diensten.
Op zoek naar manieren om meer uit je e-mail marketing te halen? Volg dan de onderstaande tips:
Segmenteer je e-mail lijsten
Iedereen dezelfde e-mails sturen vergt weinig moeite maar is ook niet heel erg effectief. Je wilt persoonlijke e-mails naar klanten met specifieke wensen en karakteristieken sturen. De beste manier om dit snel en effectief te doen is door klanten te categoriseren. Voorbeelden van klantengroepen zijn bijvoorbeeld nieuwe klanten, trouwe klanten en potentiële klanten.
Maak je e-mails mobile proof
Het is geen geheim meer dat de meeste internetgebruikers mobiel surfen. De meeste e-mails worden dan ook voor een mobiel apparaat geopend. Je wilt er dan ook voor zorgen dat je e-mails ook vanaf een mobiel apparaat goed leesbaar zijn.
Dit betekent dat de subject van de e-mail en de kopjes kort en bondig wilt houden. De aandacht is al snel verloren dus je wilt direct de interesse wekken van de lezers.
Verras de klanten
Een goede manier om jezelf in de kijker te spelen is door klanten te belonen met een e-mail na een bepaalde handeling zoals het aanmelden voor de nieuwsbrief, het aanschaffen van een product of een andere trigger.
Er zijn tegenwoordig verschillende marketing tools zoals Constant Contact die het versturen van e-mails als reactie op een handeling mogelijk maken.
Bouw een band op door middel van social media
Social media is tevens een prachtige manier om klanten beter te leren kennen. Vrijwel iedereen is op social media te vinden dus het contact leggen met klanten is niet moeilijk. De volgende stap is communiceren met je klanten op een effectieve manier.
Hierbij komen een aantal factoren kijken. Ten eerste wil je je richten op de juiste social media platforms. Facebook en Twitter zijn veilige keuzes maar afhankelijk van het soort product of dienst dat je aanbiedt zijn Instagram, Pinterest of YouTube ook uitstekende keuzes.
Vervolgens zul je een plan moeten uitzetten voor de content die je op je profiel gaat plaatsen. Zorg ervoor dat je niet teveel promotie materiaal plaatst. Het overgrote deel van de posts zullen uit interessante feiten, informatieve verhalen of amuserende anecdotes moeten bestaan om de lezers te blijven boeien.
Conclusie
In contact komen met je doelgroep is slechts de eerste stap. Daarna begint het lange proces van het opbouwen van een band. Met de bovenstaande strategieën zorg je ervoor dat je je klanten beter leert kennen.
Dit biedt verschillende voordelen. Omdat je je klanten beter kent, kun je gerichte aanbiedingen aan hen doen. Bovendien is het makkelijker om interessante content te schrijven. Daarnaast zullen klanten je steeds meer gaan vertrouwen.