Een tekst schrijven met emotie
Een tekst schrijven met een sterke inhoud is belangrijk. Het is echter lang niet zo belangrijk als een tekst schrijven die de lezer raakt. Een interessant verhaal houdt onze aandacht voor een moment vast. Emoties voelen we daarentegen een stuk langer in ons lichaam.
In de afgelopen dagen heb je kunnen lezen hoe je voorkomt dat content op jouw webpagina jouw imago ten grabbel gooit. Daarbij wordt voornamelijk ingegaan op de technische aspecten van het vertellen van een verhaal.
Ieder verhaal is persoonlijk. Een verhaal is dan ook beter als er meer emotie in zit. Betekent dit dat je je hart dient uit te storten op jouw pagina? Nee, maar het siert je als je een tipje van de sluier licht.
Het tonen van emoties is van alle tijden
Bij het woord emotie in combinatie met adverteren denk je waarschijnlijk als eerst aan de Giro 555 spotjes. Na het uitbreken van een oorlog of wanneer er een natuurramp plaatsvindt worden we geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid van menselijk drama.
De schokkende beelden hebben een effect. Nederland geeft gul aan goede doelen. Het is echter zeker niet de enige manier om een tekst te schrijven die ons in de ziel raakt.
Bang dat je met het laten zien van emoties je een flater begaat?
Nergens voor nodig. Er zijn talloze firma’s die gebruik maken van menselijke emoties voor het aanprijzen van hun producten en/of diensten.
Een uitstekend voorbeeld van hoe je als merk kunt inspelen op emoties is Page toiletpapier. Het product spreekt nu niet direct tot de verbeelding. Schattige Labrador pups doen dit echter wel. Door steevast de snoezige hondjes in te zetten, vormt er een positieve driehoek in de gedachten van klanten bestaand uit pups, WC-papier en Page.
Het resultaat van de succesvolle, langlopende campagne van Page mag er zeker zijn. De kans dat je in de winkel automatisch Page Plus toiletpapier in het mandje laadt na het zien van een Labrador pup is groot.
Als Page in staat is om een ons een goed gevoel te geven over het kopen van WC-papier, dan is het zeker mogelijk om jouw producten en/of diensten beter aan de man te brengen met behulp van emoties.
KLM heeft met haar “Lost & Found” service er zelfs voor gekozen om dezelfde tactiek als Page te hanteren. Dierenliefhebbers zullen direct gecharmeerd raken van het volgende reclamespotje:
Het volgende stappenplan voor een tekst schrijven met emotie helpt je een eind op weg:
- Maak een opsomming van alle problemen die jouw product of dienst verhelpt;
- Zoek bij deze problemen een aantal emoties die de lading van het probleem goed dekken;
- Deel de tekst zodanig in dat je eerst aanspreekt op het gevoel van de lezer om vervolgens hierop in te haken door jouw product en of dienst aan de man te brengen. Vergeet niet om te benadrukken hoe gelukkig de lezer zich zal voelen zodra het probleem is opgelost.
Een tekst met emotie zorgt voor meer authenticiteit
Authenticiteit is een lastig iets. Een tekst schrijven die authentiek is, is een behoorlijke uitdaging.
Over het algemeen koppelen we personen die authentiek zijn met eerlijkheid en openheid.
Het doel van een bedrijf is echter het maken van winst.
Om winst te maken, zal het bedrijf hun producten en/of diensten moeten verkopen. Een verhaal is dan ook al snel meer een verkooppraatje dan een informatieve of vermakende tekst.
Het zal niemand verbazen dat je als bedrijf een slaatje wilt slaan uit jouw product of dienst. Als het echter duidelijk is dat het enige doel van een tekst, advertentie of campagne zoveel snel en zoveel mogelijk producten te verkopen, dan werkt dit juist averechts.
Schrijf content met het doel om mensen kennis te maken met jou, jouw bedrijf, jouw standpunten en jouw visie. Hierdoor ontstaat er een verhaal dat niet alleen de moeite waard is om te lezen, maar ook betrouwbaar overkomt.
De volgende tips geven je ideeën hoe je jezelf tot uiting kunt brengen en een breed publiek kunt bereiken:
- Schenk extra aandacht aan de Over Ons pagina op jouw website. Deze pagina is bij uitstek de manier om uitgebreid in te gaan over jouw standpunten en visie;
- Neem niet klakkeloos de mening en standpunten van de concurrent over. Een eigen mening onderscheidt jou van de rest;
- Schuif je mening niet onder banken of stoelen. Als jou iets dwars zit in de sector waarin jij actief bent, dan kun jij dit inzetten als een unique selling point;
- Schrijf regelmatig een blogpost.
De omschrijving is belangrijker dan het product zelf
Als je het op de juiste manier brengt, dan verkoop je zelfs ijs aan een Eskimo.
Afgezien van ethische bezwaren, brengt het een belangrijk punt naar voren: de kwaliteit van het product is bijzaak.
Natuurlijk ben je trots op de kwaliteit die je biedt. Het punt is dat er in iedere sector talloze aanbieders zijn van vergelijkbare producten van vergelijkbare kwaliteit.
Waarom kiezen klanten voor jouw product?
Omdat je het aan hen verkoopt.
Verkopen is echter niet het opdringen van jouw product. Verkopen is ook niet het overtuigen van de klant dat jouw product het beste is.
Het is aan de klant zelf om te bepalen of jouw product in de smaak valt. Door jouw product te voorzien van een omschrijving die sterke emoties oproept of een vraag creëert, zal de klant zelf de keuze maken voor jouw product of merk.
Een tekst schrijven voor een advertentie, omschrijving of webpagina is een aanzet. De beslissing blijft altijd bij de lezer zelf.
Geef jouw lezers dus de aanleiding en de prikkel om zaken met jou te doen.