Hoe een live chat sessie het maken van een keuze makkelijker maakt
We zijn allemaal wel bekend met het feit dat het soms lastig is om een keuze te maken. Wanneer u langer wacht met het maken van een keuze, zal het alsmaar moeilijker worden om de knoop door te hakken. Als u bovendien na lang tobben toch een keuze maakt, dan is er de kans dat deze keuze ook nog eens de verkeerde blijkt te zijn.
Het fenomeen dat hierboven wordt omschreven, is in 2011 opnieuw bevestigd door een onderzoeksteam uit Israël. Zij namen in totaal 1,112 besluiten voor voorwaardelijke
invrijheidstelling onder de loep. De onderzoekers constateerden een verschil in de kwaliteit van de uitspraken van de rechters in de ochtend en in de middag. Bij zaken die aan het einde van de dag werden behandeld, waren de rechters minder genadig aangezien zij moe vermoeid waren.
Hoe staat dit in verhouding tot online winkelen?
De wereld van webshops is vandaag de dag behoorlijk verzadigd. Het maakt niet uit naar wat voor product of dienst u op zoek bent; u zult bij tientallen, al dan niet honderden, aanbieders terecht kunnen. Allemaal beloven zij de beste service, de laagste prijs en de meest gunstige garantievoorwaarden. Daarnaast zijn er kortingscodes, vouchers en groepskortingen waarmee u mogelijk nog meer geld kunt besparen.
Het resultaat is dat u nooit zeker weet of u een goede keuze maakt. Het kan altijd ergens goedkoper of beter. Zelfs als u uren lang uittrekt voor het analyseren van alle keuzes is het nog steeds niet zeker dat u de beste deal scoort.
Hoe kan de aanwezigheid van een live chat dit oplossen?
De vraag die naar boven komt is; hoe kan een live chat operator dit probleem voor uw bezoekers oplossen. Het is immers niet efficiënt om de chat medewerker iedere keer een analyse uit te laten voeren.
Een interessante optie is om de chat operator direct de alternatieven duidelijk kenbaar te laten maken. De live chat medewerker kan bijvoorbeeld het volgende antwoord geven: “U kunt dit product nu voor deze prijs aanschaffen – wat een zeer goede prijs is – of u kunt een week wachten om te zien of de prijs lager of hoger is.”
Uiteindelijk gaat het de meeste bezoekers niet om de kosten zelf maar willen ze voorkomen dat ze te veel betalen. Dan krijgen ze het gevoel dat ze opgelicht zijn. Een bevestigend schouderklopje via de live chat support dienst zal in veel gevallen hetgeen zijn wat twijfelaars over de streep trekt. Tijd kost immers ook geld. Door binnen 5 minuten een besluit te nemen bespaart u uzelf een hoop tijd.