Hoe je met een loyaliteitsprogramma het verlaten van winkelmandjes voorkomt
Als je voor de grap nagaat hoeveel klanten een bestelling plaatsen en deze op het laatste moment niet afronden, zal er waarschijnlijk een klein stukje van binnen sterven. Het is bizar hoeveel omzet je dagelijks misloopt door het vroegtijdig verlaten van winkelmandjes. Wat kun je hier aan doen?
Je bent zeker niet de enige met dit probleem. Iedere online winkel en bedrijf dat online zaken doet heeft hier ongetwijfeld mee te maken. Volgens onderzoek van Business Insider laten in de Verenigde Staten meer dan de helft van de bezoekers hun gevulde winkelmandje achter.
Er zijn talloze redenen op te noemen waarom winkelmandjes onverrichter zake worden achtergelaten. Het probleem wijst zich in vrijwel alle gevallen echter naar dezelfde schuldige: het checkout proces.
Om het checkout proces te verbeteren, zul je moeten achterhalen wat potentiële klanten precies denken op het moment dat ze browser sluiten en hun bestelling niet afronden. De volgende vraag is hoe een loyaliteitsprogramma deze bezwaren zal aankaarten.
Vier redenen waarom winkelmandjes worden verlaten
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er een verschillende redenen waarom mensen vroegtijdig afhaken. Hieronder tref je een opsomming van de vier meest voorkomende bezwaren tijdens het bestelproces die ervoor zorgen dat er geen bestelling wordt geplaatst.
“Ugh, ik heb geen zin om me eerst in te schrijven.”
Het invullen van een inschrijfformulier voordat je je kunt aanmelden en een bestelling kunt afrekenen is voor veel mensen een stap te ver. Uit de enquête blijkt dat 39,1% van de online shoppers afhaakt als ze zich moeten inschrijven. Om deze groep te bereiken, wil je ervoor zorgen dat er een beloning tegenover staat.
Een loyaliteitsprogramma waarmee trouwe klanten speciale kortingen en bonussen ontvangen, is een goede reden voor mensen om zich in te schrijven. Bovendien zullen klanten, naarmate ze vaker een bestelling plaatsen, meer punten verdienen waardoor de bonussen alsmaar groter worden. Hierdoor haal je niet alleen klanten binnen, je zult ze ook behouden.

Staples vertelt duidelijk hoe hun loyaliteitsprogramma: meld je aan en we geven terug.
“De verzendkosten zijn veel te hoog!”
Volgens de enquête van Business Insider haken 23,5% van de bezoekers af zodra de verzendkosten bekend worden gemaakt.
Om te voorkomen dat winkelmandjes hierdoor worden verlaten, is het verstandig om de verzendkosten vroeg in het proces te vermelden zodat het van te voren duidelijk is hoe hoog de verzendkosten zijn.
De verzendkosten zijn tevens een goede marketing tool. Zo kun je bezoekers overhalen om zich aan te melden voor het loyaliteitsprogramma door gratis verzending bij de eerste bestelling aan te bieden. Zodra bezoekers zich aanmelden, heb je bovendien de mogelijkheid om hen andere aanbiedingen te doen.
Gratis verzending is een krachtige motivator. Niet voor niets is het dan ook één van de unieke verkooppunten voor betaalde diensten als Amazon Prime of Bloomingdales.

Eén van de voordelen van het aanmelden voor de loyaliteitsprogramma van Bloomingdale is – geen verrassing – gratis verzending!
“Dat is meer dan ik mij op het moment kan veroorloven.”
Vergelijkbaar met het bovenstaande bezwaar, haken veel bezoekers af wanneer ze de totale prijs te zien krijgen in het checkout scherm. De sleutel in het overhalen van deze groep is het duidelijk tonen van de prijs, inclusief alle kosten, voordat er gegevens worden ingevuld en op knoppen worden gedrukt.
Het aantonen van de prijzen is tevens een mogelijkheid om te laten zien hoeveel je kunt besparen wanneer je je aanmeldt voor het loyaliteitsprogramma. West Elm laat in het onderstaande voorbeeld zien hoe je dit kunt aanpakken.
“Ik was enkel aan het kijken.”
Internet shoppers zijn vandaag de dag een stuk slimmer dan voorheen. Ze accepteren niet zo maar iedere prijs en gaan op onderzoek uit voordat ze een bestelling plaatsen. Het is niet ongewoon dat mensen een bestelformulier invullen om te zien hoeveel de totale kosten zijn met het doel om het te vergelijken met de prijs in een andere winkel.
Dit is wellicht de lastigste groep om over te halen. Eén ding is duidelijk: ze zijn op zoek naar meer informatie over het product of nara een koopje. De beste manier om alsnog een koop te sluiten, is het doen van een aanbod dat niet weerstaan kan worden.
Hoe doe je dit precies? Laat hen kennis maken met je loyaliteitsprogramma waarmee je laat zien dat je, door je aan te melden, op zowel de korte als lange termijn flinke kortingen kunt krijgen als zij voor jouw merk kiezen. Hierdoor wordt het zoeken naar een alternatief een stuk minder aantrekkelijk.
Zorg ervoor dat je loyaliteitsprogramma op meerdere plekken in de website wordt aangekondigd.
Bezoekers die niet per definitie op zoek zijn naar de laagste prijs, maar meer informatie willen hebben, zijn geholpen met het tonen van recensies. Bied klanten een reden om een informatieve recensie achter te laten zodat nieuwe bezoekers het van je eigen klanten kunnen horen.
Het loyaliteitsprogramma van Lancome maakt het verdienen van punten op verschillende manieren mogelijk, waaronder het schrijven van een review
Klanten binnenhalen met behulp van referrals
Een loyaliteitsprogramma helpt niet alleen met het voorkomen van achtergelaten winkelmandjes. Het heeft ook de kracht om de conversie te beinvloeden voordat de eerste letter in het bestelformulier wordt ingevuld.
Het antwoord zit hem in referrals. Door je bestaande klanten die deel uit maken van je loyaliteitsprogramma de mogelijkheid te geven om vrienden en familie door te verwijzen, kun je zonder veel moeite je bereik vergroten.
Het prachtige aan deze oplossing is dat je klanten hier ook van profiteren. Door klanten te belonen binnen het loyaliteitsprogramma wanneer zij een nieuwe, betalende klant doorverwijzen, zal het animo voor referrals groot zijn.
Vergeet tot slot niet om je live chat te tonen tijdens het checkout proces zodat bezoekers in plaats van het wegklikken van de pagina een vraag stellen aan de live chat operator. Het onderstaande artikel legt in detail uit hoe je dit het beste kunt doen.
Aanwezigheid live chat zorgt voor minder achtergelaten winkelmandjes