Hoe wordt je social media de baas

  • nick
  • Nieuws
  • mrt 25, 2016
  • no comments.

Word social media de baas - Social media sites intro foto

Heb je niet zoveel op met social media? Heb je geen Twitter account en houd je je Facebook nauwelijks bij? Je hebt dan ook vast regelmatig te horen gekregen dat je zonder social media aanwezigheid in de wereld van vandaag niet meer mee mee telt.

Is het echt zo dramatisch als je tot nu toe nog niet je pijlen hebt gericht op het promoten van je zaak via social media? Het antwoord op deze vraagstelling is tweeledig. Met de juiste strategie is social media de beste uitvinding sinds gesneden brood voor het promoten van je bedrijf. Het kan echter ook grandioos misgaan en grote verspilling van tijd zijn.

Een social media profiel wordt niet over een nachtje slapen een aanwinst. Je zult een plan moeten uitstippelen hoe je jouw profiel gaat invullen, welke foto’s je plaatst, hoe vaak je content schrijft en op welke manier je wilt communiceren met jouw volgers. Zonder richting creëer je negatieve aandacht of blijft jouw social media profiel zo leeg als de woestijn.

Waarom wil ik überhaupt een social media profiel?

Voordat je je vol enthousiasme bij alle mogelijke social media sites aanmeldt, is het belangrijk dat je jezelf de vraag stelt waarom je een social media profiel wilt. Er zijn verschillende antwoorden mogelijk op deze vraag. Zolang je niet aan social media begint omdat iedereen een social media profiel heeft, zijn er geen verkeerde motivaties.

De volgende motivaties laten zien dat een social media profile meerwaarde heeft:

  • Als aanvulling op je klantenservice
  • Als platform voor het versterken van jouw merknaam en reputatie
  • Als manier om de verkoopcijfers te stimuleren
  • Als extra kanaal voor het genereren van internetverkeer
  • Als mogelijkheid voor het besparen op jouw marketingbudget

Het is bewezen dat social media, mits op de juiste manier gebruikt, een uiterst effectief hulpmiddel is voor het bereiken van deze doelen.

Op welk van de tientallen social media platforms richt je je pijlen?

Er zijn vandaag de dag tientallen social media platforms waar je gebruik van kunt maken. Al deze platforms hebben zo weer hun eigen voordelen en nadelen. Aangezien het bijhouden van een social media tijd kost, is het belangrijk om jezelf niet te dun te spreiden en het te houden op een select aantal social media platformen.

Niet op de hoogte welke social media platformen momenteel relevant zijn? Je treft hieronder een korte opsomming van de belangrijkste social media sites met een korte beschrijving. De informatie is afgeleid van het onderzoek van Social Media Examiner.

Facebook

  • 93% van alle internetgebruikers zit op Facebook
  • Wordt voornamelijk voor entertainment gebruikt en is gericht op het delen van foto’s, links en meningen

Twitter

  • 79% van alle internetgebruikers zit op Twitter
  • Dankt haar populariteit aan het feit dat content in kleine porties wordt aangeboden. Berichten mogen maximaal 140 karakters bevatten

LinkedIn

  • 71% van alle internetgebruikers zit op LinkedIn
  • De grootste zakelijke social media site

Google+

  • 56% van alle internetgebruikers zit op Google+
  • Met name geschikt voor het opbouwen van vertrouwen en langdurige klantengagement

YouTube

  • 55% van alle internetgebruikers zit op YouTube
  • Wordt gebruikt voor het delen van video’s. Er worden dagelijks meer dan 1 miljoen video’s bekeken

Pinterest

  • 45% van alle internetgebruikers zit op Pinterest
  • Vooral populair onder vrouwelijk publiek
  • Met name geschikt voor het delen van visuele informatie

Instagram

  • 36% van alle internetgebruikers zit op Instragram
  • Met name geschikt voor het delen van visuele informatie
  • Instagram posts zijn makkelijk te delen met andere sociale netwerken

Op het eerste gezicht lijkt Facebook de ideale keuze aangezien het platform het grootste publiek biedt. Toch zijn volgens het onderzoek van Social Media minder dan de helft van de online marketing specialisten van mening dat Facebook de moeite waard is voor commerciële doeleinden.

Bedenk dus goed wat je publiek is, wat je wilt bereiken en wat voor content je gaat plaatsen op jouw social media profiel. Als je voornamelijk richt op zakelijke klanten, dan zijn Google+, Twitter en LinkedIn erg geschikt. Als het publiek daarentegen voornamelijk uit consumenten bestaat, dan zijn Facebook, Pinterest, YouTube en Instagram betere keuzes.

Tot slot is voor iedereen die meer visueel ingesteld de volgende infographic van Leverage welke in een aantal sleutelwoorden de belangrijkste punten van de bovenstaande social media sites onderstreept een handig hulpmiddel:

Word social media de baas - Infographic social media sites

Welke platform is het geworden?

Van welke social media sites maak jij gebruik? Heb je altijd gebruik van deze sites of ben je van platform gewisseld? We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met sites als Facebook, LinkedIn en Twitter als platform als onderdeel van een geavanceerde online marketingstrategie.

Bron: Livechatinc

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.