Wat is een Google penalty en hoe herstel je van een penalty?

  • nick
  • Nieuws
  • okt 10, 2016
  • no comments.

Een Google penalty kan een flinke domper zijn voor het verkeer naar jouw website. Wanneer jouw site altijd op de eerste pagina met zoekresultaten staat en plots verdwenen is, dan is het goed mogelijk dat deze een penalty heeft gekregen. Je wilt in dit geval direct actie ondernemen.

De rangschikking van websites wanneer je een zoekactie uitvoert in Google, wordt bepaald aan de hand van ingewikkelde algoritmes. Deze algoritmes worden regelmatig bijgewerkt waardoor het kan zijn dat je op het ene moment beter scoort dan het andere moment.

Sommige updates van Google hebben een zeer grote impact op de rangschikking. Zo zorgde de Google Mobilepocalypse, een update waarbij er een sterke focus is gelegd op het weren van sites die niet mobielvriendelijk zijn, bij veel webmasters voor de nodige hoofdpijn.

Aangezien de ranglijsten door Google worden opgesteld, bepaalt de zoekmachine de spelregels. Dit betekent ook dat de spelregels door de zoekgigant worden bepaald en dat er straffen worden uitgedeeld wanneer websites deze regels overtreden.

Wat is een Google penalty?

De straf komt in de vorm van een Google penalty. Een Google penalty kan een zeer nadelige impact hebben op jouw aspiraties om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Je wilt deze penalties dan ook koste wat het kost voorkomen.

Google speelt, bewust, niet open kaart over de penalties. Wel heeft het bedrijf duidelijk gemaakt dat de Google penalties in twee categorieën zijn op te delen, handmatige en algoritmische penalties.

Een handmatige Google penalty wordt persoonlijk door een medewerker van Google toebedeeld aan de hand van een analyse. Deze analyse wordt uitgevoerd wanneer er een klacht wordt ingediend bij de spam afdeling van Google. Je wordt via Webmaster Tools op de hoogte gesteld van de straf.

Een algoritmische Google penalty wordt automatisch uitgedeeld door Google wanneer een website volgens de analyse van de webcrawler niet voldoet aan de gestelde eisen. Aangezien het algoritme meerdere malen per jaar wordt bijgewerkt, kan het zijn dat jouw website opeens een penalty heeft gekregen.

Er zijn duizenden redenen waarom een website een Google penalty kan krijgen. Een opsomming van de meest voorkomende straffen:

Onnatuurlijke links: Eén van de meest voorkomende redenen waarom sites een penalty ontvangen en van de eerste pagina verdwijnen. Wanneer je in het verleden links hebt gekocht, geruild, met link farms werkt of wanneer je website wordt geassocieerd met websites van laag allooi dan loop je risico dat je een penalty aan je broek krijgt.
Over-optimalisatie: Wanneer je probeert de zoekmachine te bespelen door jouw content vol te proppen met keywords en andere SEO technieken kan dit averechts werken en juist een penalty opleveren.
Dubbele content: Wanneer je enkel content herhaalt, zal dit in de ogen van Google betekenen dat jouw website niets nieuws te melden heeft. Dit leidt op zijn beurt weer tot een Google penalty.
Google Ban: Wanneer Google van mening is dat je website enkel is opgezet om de zoekmachines te bespelen, dan kan het besluit genomen worden om de hele site van de zoekmachine te weren.

Verder zit er nog een verschil tussen site-wide en partial penalties. In het eerste geval wordt het hele domein gestraft, inclusief alle subpagina’s.

Hoe herstel je van een Google penalty?

Ben je tegen de lamp gelopen en heb je een Google penalty gekregen? Je wilt meteen actie ondernemen aangezien een penalty catastrofische gevolgen kan hebben voor jouw online business.

Met het volgende stappenplan kun je de schade van een Google penalty beperken en weer snel bovenaan de lijst met zoekresultaten staan:

1. Kom erachter waarom je een Google penalty hebt gekregen. Als het een handmatige penalty betreft, kun je dit teruglezen in Webmaster Tools. Zo niet, dan kun je je website door een tool als Panguin Tool  laten analyseren.

2. Maak een lijst van alle backlinks. Dit is een hoop werk maar er zijn verschillende tools die het proces versnellen. De drie tools die door insiders in de industrie worden aanbevolen zijn Majestic SEO, Open Site Explorer en Ahrefs. Je kunt alle drie de tools tegelijk gebruiken om een compleet beeld te krijgen van alle links die naar jouw website wijzen. Sla deze gegevens vervolgens op in een spreadsheet.

3. Bepaal welke van deze links slechte links zijn. In andere woorden, je zult erachter zien te komen hoe je deze “slechte” links kunt onderscheiden van de rest van de links in de spreadsheet.

Je kunt op de volgende manier bepalen of een link meer kwaad dan goed doet voor jouw website:

  • Controleer of het domein geïndexeerd is door een Google zoekactie uit te voeren.
  • Bekijk daarna of het domein een goede PageRank heeft. Dit is echter met name een goede manier om sterke links te identificeren.
  • Als het een site-wide link betreft is het belangrijk dat het domein geen woorden als “seo”, “backlinks” of “links” bevat. Deze domeinen zullen door Google al snel met argusogen worden bekeken.

Er zijn ook tools die je helpen met het identificeren van slechte links, zoals Link Research Tools.

4. Maak nu een spreadsheet waarmee je bijhoudt welke links je hebt verwijderd. Je kunt hiervoor de spreadsheet die je eerder hebt opgesteld als basis gebruiken. Wanneer je een verzoek indient om je Google penalty te laten heroverwegen, zul je deze spreadsheet mee moeten sturen.

De tools die in de vorige stappen worden aanbevolen bieden de mogelijkheid om data naar een ander document over te zetten. Plaats de volgende informatie van de links die je wilt verwijderen in de spreadsheet:

  • Naam en URL van de site in kwestie,
  • Contactpersoon en e-mail of contactformulier dat je wilt gebruiken,
  • De data dat je contact hebt opgenomen (onderneem minimaal drie pogingen),
  • URL waar de link die je wilt verwijderen gevonden kan worden,
  • Status van de link (Is deze nog actief? Is het een dofollow link? Bevind de link zich in de commentaren?),
  • Andere nuttige informatie.

Het beste is om dit in een Google Docs document op te slaan zodat je je spreadsheet live kunt aanpassen.

5. Praat met webmasters over het verwijderen van ongewenste links. Je zult aan Google bewijs moeten tonen dat je contact met de websites hebt opgenomen. Klik op een contactpagina of stuur een e-mail naar de eigenaar.

6. Maak gebruik van de Disavow Links Tool voor alle links die je niet hebt kunnen verwijderen. Deze tool vraagt je om een lijst van alle links die je wilt afstoten in een .txt in te dienen. Google neemt deze stap erg serieus dus zorg ervoor dat je je lijstje nauwkeurig afrondt en indient.

7. Verstuur een verzoek aan Google om de Google penalty te heroverwegen. In deze e-mail aan Google geef je aan dat je de problemen met je site hebt opgelost en deze hebt verschoond. Geef aan dat je van de fouten hebt geleerd en dat de situatie niet nog een keer zal voorkomen. Stuur de spreadsheet met verwijderde links en communicatie met webmasters mee als bewijs.

8. Wacht op antwoord van Google. Houd er rekening mee dat dit een aantal weken kan duren. Als Google het eerste verzoek afwijst, wacht dan minimaal twee weken voordat je een nieuw verzoek indient. Ga ondertussen verder met het opschonen van je site.

Wanneer Google jouw verzoek accepteert en jouw website weer een goede reputatie heeft, kun je niet verwachten dat je site direct bovenaan de lijst met zoekresultaten staat. Het duurt een tijdje voordat het vertrouwen volledig terug is. Voorkomen is dan ook beter dan genezen.

Foto: Siddartha Thota

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.