De kracht van Outbound en Inbound Leadgeneratie

  • nick
  • Nieuws
  • apr 27, 2017
  • no comments.

Leadgeneratie is een onderwerp dat bij zowel ervaren als startende ondernemers af en toe voor flinke hoofdpijn zorgt. Het is een eeuwige jacht naar nieuwe, potentiële klanten om hen vervolgens een fraai aanbod voor te leggen. Het is dit herhaaldelijke proces wat een bedrijf laat bloeien.

Er zijn veel verschillende leadgeneratie strategieën. Als je nog geen strategie volgt of op het punt staat om van strategie te wisselen, is het maken van een keuze lastig. Welke richting wil je opgaan en is er een strategie die beter is dan andere strategieën?

Om je te helpen met het maken van een keuze, is het onderwerp voor dit artikel het verschil tussen outbound en inboud leadgeneratie. Beide vormen van leadgeneratie hebben voordelen en nadelen. Ook zijn er voor beide vormen meerdere strategieën mogelijk.

Outbound vs. inbound leadgeneratie

De meeste lezers zullen inmiddels bekend zijn met de term leadgeneratie. Het is een proces binnen een bedrijf dat helpt met het identificeren en aantrekken van potentiële klanten. Minder mensen zullen echter het verschil tussen outbound en inbound leadgeneratie kunnen uitleggen.

Outbound leadgeneratie richt zich op het zoeken naar nieuwe potentiële klanten en hen te overtuigen van het nut van het product of dienst dat jouw bedrijf aanbiedt. Inbound leadgeneratie richt zich echter op het zo aantrekkelijk mogelijk maken van jouw boodschap zodat potentiële klanten jouw bedrijf uit zichzelf vinden en meer te weten willen komen.

Een aantal voorbeelden van outbound en inboud leadgeneratie ter illustratie:

  • Koud bellen is een outbound actie aangezien jij het contact initieert met het doel om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.
  • Een blog schrijven is een inbound actie, aangezien het mensen binnen jouw doelgroep trekt naar jouw site.
  • Het adverteren door middel van reclameborden is een outbound actie, aangezien je jouw producten en diensten getoond worden aan mensen die nog niet van jou hebben gehoord.
  • Social media management is een inbound actie, aangezien je hiermee je banden versterkt met potentiële klanten en interesse in jouw bedrijf en diensten vergroot.

De kracht van Outbound en Inbound Leadgeneratie in 1000 woorden - Potentiele klanten

Hoe bereken je de kosten per lead?

Zoals met iedere strategie, hebben inbound en outbound leadgeneratie voorstanders als tegenstanders.

Er zijn genoeg mensen te vinden die van mening zijn dat outbound leadgeneratie de beste manier is om klanten te winnen. Als je naar deze strategie leunt, houd er dan rekening mee dat deze aanpak het meest effectief is wanneer je van nature een goede verkoper bent. Wanneer dit niet jouw sterkste punt is, zal outbound leadgeneratie wellicht een frustrerende ervaring zijn.

De beste manier om te bepalen welke van de twee vormen van leadgeneratie – outbound of inbound – het best past bij jouw bedrijf, is door te kijken naar de kosten per lead. Des te hoger deze kosten uitvallen, des te duurder een bepaalde strategie zal zijn voor het bedrijf.

Deel alle marketing inspanningen in twee categorieën:

  • Inbound (content marketing, social media, SEO, etc.)
  • Outbound (koud bellen, persberichten, betaalde reviews, betaalde advertenties en andere betaalde marketing).

Neem vervolgens de maandelijkse marketingkosten en deel dit bedrag door het aantal inbound of outbound leads. Het resulterende bedrag geeft aan hoeveel geld je kwijt bent per lead voor de verschillende methoden.

Deze informatie geeft ook aan welke kanalen de laagste kosten per lead hebben en waar de beste mogelijkheden voor het genereren van een hogere conversie te vinden zijn.

Inbound leadgeneratie strategieën

Er is geen geheim recept voor succes. Voor sommige bedrijven werkt outbound het beste. Voor anderen is inbound juist de grootste bron van leads.

Livechat wordt gezien als inbound leadgeneratie. Aangezien LiveChatervice.nl livechat diensten aanbied, is deze vorm van leadgeneratie reuze interessant.

Het aanbieden van een livechat dienst geeft je als bedrijf extra voordeel boven concurrenten die dat niet doen. Steeds meer mensen hebben een hekel aan bellen. Niemand houdt ervan om een uur lang in de wacht te staan. Het opstarten van een live chat is een snelle, stressloze manier om de informatie te bieden waar bezoekers om vragen.

Onze partner, LiveChat Inc., geeft het volgende inzicht in de resultaten van bedrijven die gebruik maken van de live chat applet:

  • The Chat Shop wist een verkoopomzet van $4,4 miljoen te halen in slechts 9 maanden,
  • Touch Support geeft aan dat 30% van haar omzet via live chat wordt gegeneerd,
  • Tripshock zag het aantal aanvragen met 50% en de verkoop met meer dan 10% stijgen na de overschakeling van een standaard klantenservice naar live chat,
  • Luxury Estates International zag haar conversie met 30% stijgen dankzij live chat.

Hoe zal live chat voor jouw bedrijf uitpakken? We verwijzen je door naar onze uitleg over wat LiveChat Service kan betekenen voor Business 2 Customer.

Content marketing

Content marketing draait niet alleen om bloggen. Er zijn ook andere onderdelen zoals podcasts, ebooks, rapportages of kennisbanken. Al deze materialen voegen waarde aan de website voor bezoeker toe, maken het makkelijker om bekend te worden met het merk en zorgen er wellicht voor dat zij meer interesse krijgen in de aangeboden producten of diensten.

Naast deze blog vind je op onze site dan ook case studies, infographics en previews. Daarnaast hebben we een e-book geschreven: LiveChat, meer dan alleen een contactkanaal. Al deze zaken dragen bij aan het versterken van ons merk en is wellicht de reden waarom je dit stuk nu leest.

Social media

Social media is aan de ene kant een fantastische manier om klanten te bedienen en aan de andere kant een manier om vertrouwen op te bouwen. Het helpt met het leggen van connecties met influencers, het opbouwen van een publiek en het genereren van interesse. Het is ook handig voor wanneer potentiële klanten aanvragen indienen via Facebook of Twitter.

Er is echter ook een schaduwkant: in het beheren van social media gaat zoveel tijd zitten dat het een full-time baan is. Als je niet genoeg tijd steekt in social media, zul je niet alle potentie uit het platform halen. Het is aan te raden om een social media manager aan te stellen die zich enkel met social media bezighouden.

E-mail marketing

E-mail marketing is een geweldige manier om het contact met potentiële klanten warm te houden, ook wanneer ze niet direct een product of dienst bij jou afnemen. Zolang de e-mails die je stuurt voordeel bieden (in de vorm van informatie, promoties, etc.) dan zullen de ontvangers jou niet snel vergeten en in de toekomst een aanschaf doen.

Nieuwsbrieven zijn niet alleen geschikt voor potentiële klanten. Ze bieden ook veel waarde voor bestaande klanten. Als ze in het verleden een product of dienst afgenomen hebben, is de drempel om dit opnieuw te doen lager.

De kracht van Outbound en Inbound Leadgeneratie in 1000 woorden - Leadgeneratie

Kies de juiste leadgeneratie strategie

Alhoewel het verschil tussen outbound en inbound leadgeneratie op het eerste gezicht niet duidelijk is, moet het niet al te lastig zijn om het te onthouden. Het draait allemaal om wie als eerste het contact initieert. Wanneer de marketing het ijs breekt, dan is er sprake van outbound leadgeneratie. Is het de potentiële klant, dan is het inbound leadgeneratie.

Ondanks de verschillen hebben beide vormen van leadgeneratie hetzelfde doel. Outbound lead generatie kan op korte termijn grote successen neerzetten, indien het goed wordt uitgevoerd. Inbound leadgeneratie heeft meer tijd nodig maar is dan ook meer een langetermijn strategie.

Welke van de strategieën het beste is, hangt van jouw bedrijf, de sterke punten van jouw marketing en jouw doelgroep af. Belangrijk is dat je een keuze maakt die kosteneffectief is. Immers, als je meer betaalt dan de extra omzet oplevert, dan schiet leadgeneratie haar doel voorbij.

Bron: LiveChat Inc.

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.