Laat je niet kisten: van frustratie naar inspiratie!
Als het aankomt op zaken doen zijn er een heleboel manieren waarop we inspiratie kunnen doen. De beste ideeën ontstaan echter op het moment dat je gefrustreerd bent. Het maakt niet of het nu om kunst, de wetenschap of je eigen bedrijf gaat.
Persoonlijke frustraties zetten je aan het denken en sturen de processen in je hersenen aan. Het gevolg is dat er allerlei ideeën in je hoofd ontstaan. Hoe bedoel je inspiratie?
Anekdotes over inspiratie van succesvolle mensen
Over het opdoen van inspiratie tijdens momenten waar de frustraties hoog oplopen kunnen succesvolle mensen over mee praten.
Neem Richard Branson, CEO van Virgin, bijvoorbeeld. Zijn idee om een luchtvaartmaatschappij te starten is ontstaan toen hij zelf met het vliegtuig op reis ging. Na een uitermate teleurstellende ervaring was zijn houding: “Bekijk het maar, ik kan dat een stuk beter”. We weten allemaal hoe dit is afgelopen.
Een ander voorbeeld is Colin Barceloux kwam op het idee van Bookrenter.com toen hij zelf nog in de schoolbanken zat. Gefrustreerd door de hoge prijzen van schoolboeken, kwam hij op het idee om een bedrijf op te starten dat schoolboeken voor 60% korting uitleent. Ondertussen heeft Bookrenter meer dan 1,5 miljoen gebruikers en 200 werknemers.
Het verhaal van Eric Betzing is misschien nog wel het meest indrukwekkende verhaal over inspiratie. De natuurkundige was niet zo blij over de tekortkoming van microscopische technologie. Daarom ontwierp hij zijn eigen Microscoop, Palm, en won hij een Nobelprijs. Saillant detail: het prototype van de microscoop werd in de woonkamer van een vriend in elkaar geknutseld.
Frustratie is een bron van inspiratie dat nog te vaak onderschat wordt. Als de bovenstaande mensen niet deze ervaringen hadden gehad, dan waren al deze bedrijven en ideeën niet tot stand gekomen.
Hieronder legt Richard Branson van Virgin het in eigen woorden uit:
De bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk lastig te evenaren aangezien het om grote prestaties en ideeën gaat. Maar laat dat je niet weerhouden om je inspiratie de vrije loop te laten gaan.
De houding die Branson, Barceloux en Betzing zichzelf hebben aangemeten kan een inspiratie zijn voor het runnen van je eigen bedrijf, je baan als klantenservice medewerker of het verbeteren van je vaardigheden.
Hoe overkom je frustraties op het werk
Frustratie als bron van inspiratie kan wellicht ver gegrepen zijn. Is het immers niet het doel om zoveel mogelijk frustraties op het werk te voorkomen?
Volgens EMyth, de mondiale marktleider transformerend coachen voor bedrijven, zijn er in het zakenleven drie manieren waarop mensen frustraties waarnemen:
- Zelf gericht: “Ik ben de oorzaak van mijn eigen frustratie”
- Naar buiten gericht: “Jij bent de oorzaak van mijn frustatie”
- Systeem gericht: “Het gebrek aan een efficiënt systeem is de oorzaak”
Een van de klanten van EMyth was Michelle. Michelle is een voorbeeld van iemand die zakelijke frustraties wist om te zetten in een verbetering van het systeem. Ze had moeite met het vinden van de tijd om haar bedrijf te runnen omdat ze voortdurend door klanten werd onderbroken. Ze had te maken met zoveel status updates voor projecten dat ze zich niet kon richten op haar strategisch werk.
De frustratie van Michelle werd veroorzaakt door het feit dat haar klanten niet vertrouwden op haar hulppersoneel. Aan de andere kant wilde zij ook niet de level van service die van haar bedrijf werd verwacht op het spel zetten.
Aanvankelijk had Michelle een naar buiten gericht perspectief. Ze gaf haar klanten de schuld van haar frustratie. Dit is geen verrassing want we geven vaak een ander de schuld van onze problemen. Het is nooit onze eigen schuld. Alhoewel het ons een tijdelijk gevoel van opluchting geeft, wordt het probleem op deze manier niet opgelost.
Om een oplossing te vinden, zul je jezelf een aantal vragen moeten stellen zodat we ons op de kern van het probleem kunnen richten. Voorbeelden van vragen zijn: welke impact hebben deze frustaties op mij, mijn medewerkers en bedrijf? Zorg het voor een verlies in productiviteit, tijd en geld? Zijn er gebieden waar ik kan verbeteren om het tij te keren?
Volgens EMyth kwam het probleem op het volgende neer: “It boiled down to the fact that Michelle’s clients went to her for answers because they were never told to do otherwise and her support staff did not have the systems in place to regularly contact clients.”
Nadat er vastgesteld werd dat de kern van het probleem bij het systeem lag, en niet bij de klanten, kon er naar een oplossing toe gewerkt worden. Michelle en haar team van support medewerkers gingen aan de slag met het ontwikkelen van een verbeterd communicatiesysteem voor haar klanten.
Nu is er aan ieder project een Customer Service Representative gekoppeld. Klanten ontvangen bij aanvang van de samenwerking naast de regelmatige status updates een introductie e-mail. Het bedrijf heeft ook de contactinformatie op de site aangepast zodat klanten weten wie zij voor wat moeten contacteren.
Door een nieuw communicatieproces voor de klanten te ontwikkelen, wist Michelle een zakelijke frustratie om te zetten naar een kans op verbetering. Bovendien bespaart ze iedere dag twee uur waardoor ze zich weer kan richten op haar strategisch werk.
Vind inspiratie in het dagelijkse leven
Het dagelijks leven is een goede plek om te leren hoe je gebruik kunt maken van frustratie. Zodra je onder de knie krijgt hoe je om moet gaan met de kleine dagelijkse frustraties kun je dit toepassen in je professionele leven.
Stel, je komt vast te zitten in het verkeer. Ga je schelden en tieren of accepteer je de situatie voor wat het is en kies je ervoor om de volgende keer een andere route te kiezen. Door enkel boos te worden is de kans op herhaling groot. Camera vergeten op reis? Je kunt drie dagen erover klagen, of je kunt ervoor zorgen dat deze drie dagen voor altijd in je geheugen gegrift zijn.
Er zijn talloze voorbeelden van dagelijkse situaties die ons flink over de rooie kunnen krijgen. Al deze situaties kunnen echter een bron van inspiratie zijn.
Van frustratie naar inspiratie
Frustratie wordt vaak als een negatieve emotie ervaren. Door het als een positieve emotie – een kans op verbetering – te zien, kun je het benutten in het vinden van succes in zowel je professionele als privé leven.
Je kunt waanzinnig boos worden of met een waanzinnig goed idee op de proppen komen. Wat heb je liever?