Betere verkoopresultaten door het analyseren van live chat welkomstberichten
Betere verkoopresultaten door het analyseren van live chat welkomstberichten
De spanningsboog van de gemiddelde internetter is bijzonder laag. Als eigenaar van een website wilt u binnen 20 seconden de aandacht van een bezoeker grijpen en vasthouden. Zo niet dan is de kans groot dat er verder wordt geklikt.
Om hier op in te haken, wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een live chat feature. Vandaag de dag hebben mensen minder tijd en geduld waardoor de traditionele manieren van contact ,het versturen van een e-mail of het oppakken van de telefoon, minder gebruikt worden. Met een live chat optie heeft de bezoeker meteen iemand te pakken.
Proactieve en reactie benadering
Er zijn twee manieren om een live chat functie uit te baten. De live chat kan vanzelf worden geopend, gevolgd door het versturen van een welkomstboodschap van de live chat operator. Daarnaast zijn er ook live chat features waarbij deze eerst door de bezoeker zelf geactiveerd moeten worden.
Een proactief live chat programma heeft een aantal interessante voordelen te bieden boven haar reactieve tegenhanger. Niet alleen wordt het chat venster automatisch geopend; de webmaster kan zelf instellen waar en wanneer dit venster wordt geopend. Bovendien kan de inhoud van het venster worden aangepast om zo perfect op de situatie in te spelen.
Het koppelen van webanalytics aan de live chat
Als eigenaar van een website heeft u veel baat bij het draaien van een analyseprogramma. Deze tools geven u meer inzage over het gedrag van bezoekers op uw website. Deze informatie is niet alleen handig om uw website in zijn geheel te verbeteren maar is ook relevant voor het instellen van uw live chat.
Stel dat u merkt dat klanten regelmatig één tot twee minuten in de kassa wachten zonder uiteindelijk af te rekenen.
U kunt dan de live chat feature zo instellen dat hij na een minuut opent. Op deze manier stelt u de live chat operator beschikbaar, zo kunt u mogelijk de koudwatervrees bij de bezoeker wegnemen en zet hij alsnog de bestelling door.
Het kan ook zijn dat de live chat feature op bepaalde momenten als storend wordt ervaren. Webanalytics kan daar ook meer inzicht over geven. U wilt natuurlijk niet dat de live chat optie bezoekers van de site jaagt. Op momenten dat het openen van het live chat venster volgens de statistieken geen positieve resultaten oplevert is het misschien beter om deze uit te schakelen of een andere welkomstboodschap te proberen.
Het onderling vergelijken van welkomstberichten
Hoe zit het dan met de welkomstberichten zelf? Het kiezen van de juiste inhoud heeft invloed op het succes van het implementeren van een live chat feature. Het is dan ook handig als de statistieken van ieder ingevoerd welkomstbericht worden bijgehouden.
Onze live chat feature geeft u de mogelijkheid om te zien hoe vaak een bepaald welkomstbericht door bezoekers is gelezen. Daarnaast hoe vaak een chat conversatie is gestart in reactie op het welkomstbericht
Met deze functie is het dan ook eenvoudig om uw lijst met welkomstboodschappen voortdurend aan te passen. Berichten die weinig tot geen overtuigingskracht blijken te hebbenkunt u vervolgens uit de lijst verwijderen. Alhoewel er verschillende live chat op de markt zijn, is deze feature uniek.