LiveChat bewezen goedkoper dan telemarketing

  • nick
  • Nieuws
  • okt 13, 2015
  • no comments.

Zoals je weet, is telemarketing het verkopen van goederen, diensten of denkbeelden door direct contact te maken via een telefonisch gesprek. Telemarketing is een vorm van verkoop wat in het verleden thuis hoort. Vergeleken met een kanaal als LiveChat betaal je voor telemarketing heel veel per lead. Maar, hoeveel betaal je nu eigenlijk voor telemarketing?

In fase 1 van telemarketing plegen de call-agents koude acquisitie middels een telefonisch gesprek. Dit proces is goed te meten en kost ongeveer €50,- per uur. Even zonder details: je kan 100 man van de doelgroep benaderen in ongeveer 20 uur. Dit kost dus €1000,-.

In fase 2 moeten vervolgstappen gemaakt worden op alle processen die zijn ontstaan vanuit de acquisitie.

Dit is wat er is gebeurd:

    • 5% heeft interesse getoond
    • 20% heeft aangegeven dat ze zich op het moment niet in de markt bevinden
    • 35% was onbereikbaar en moet in de toekomst nog een keer benaderd worden
    • 40% heb je om diverse redenen niet mee gesproken of valt toch buiten je doelgroep

5% moet dus worden opgevolgd en 55% moet nu of later opnieuw worden benaderd. Deze gegevens moeten dus worden bewaard en hier moeten vervolgstappen op worden ondernomen. Je stuurt nu een mail waarin jij je concept voorlegt en je organisatie voorstelt. Deze mail moet ook opgevolgd worden. De potentiële klant zal hierin uitleggen of ze wel of niet in de markt zijn voor jouw product of dienst.

Hierna zorg je ervoor dat je een afspraak probeert te maken om langs te komen voor een kopje koffie of probeer je een afspraak te maken om ze nog eens te benaderen. Bij 1 op de 20 mag je langskomen. De kosten worden dan alsmaar hoger. Je moet je voorbereiden, reizen, kennismaken en een uurtje praten en weer terugreizen en alles goed vastleggen. In de meeste gevallen dat je een offerte mag uitbrengen wordt uiteindelijk alle moeite beloont met een opdracht.

Kortom, mag één klant meer dan €1000,- kosten en bereik je op deze manier de meest waardevolle klanten. Is dit de manier om klanten te vergaren die je marketingkosten terugverdienen? Nee, dit behoort tot het verleden van verkoop. LiveChat biedt de oplossing. Voor maar €33,- per dag kunt u al meer bereiken dan een hele telemarketingcampagne.
Wilt u uw conversie vergroten op uw website en dit voor een prijs, waarin beide partijen een win-win situatie kunnen creëren -> nick@livechatservice.nl / www.livechatservice.nl

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.