Meer bezoekers, meer vragen
Het leasen van auto’s wordt steeds populairder. Van de half miljoen nieuwe personenauto’s die jaarlijks in Nederland verkocht worden, wordt 30% aangeschaft door leasemaatschappijen. Bij bestelauto’s is dit zelfs 40 procent. Dit houdt in dat niet alleen de vraag stijgt, maar ook de concurrentie steeds groter wordt. Een goede manier om de stijgende vraag aan te kunnen en potentiële klanten al in de oriëntatiefase te woord te staan is het gebruik van livechat.
Leasemaatschappijen en livechat
Een leaseproduct is een product wat veel vragen kan oproepen. Het is daarom belangrijk om de informatie op je site zo helder en transparant mogelijk aan te bieden. Denk hierbij aan de volgende vraag: Wat is het verschil tussen private lease, operational lease en financial lease? Veel mensen weten hier het antwoord niet op, waardoor de keuze voor een leaseauto steeds lastiger wordt. Wanneer het de bezoeker niet lukt om de juiste informatie te vinden, zullen ze al snel naar een andere site gaan. Hierdoor ben je de bezoeker kwijt en loop je een conversie mis.
Je kunt dit voorkomen door een livechat in beeld te laten springen. Een simpele begroeting als: ‘Goedemiddag, waar kan ik u mee helpen?” kan van een bezoeker al een converterende klant maken. Dit is niet het enige waar u een chat voor kunt gebruiken. De chat wordt bij leasemaatschappijen ook vaak gebruikt ter bevestiging. Denk hierbij aan vragen als ‘Klopt het dat ik een x aantal kilometers mag rijden per jaar” en “is de wegenbelasting ook in de leaseprijs inbegrepen?” Ervaring heeft ons geleerd dat veel mensen dezelfde soort vragen stellen. Het is wat veel om 40 keer per dag uit te typen wat bijtelling inhoudt. Door het antwoord op deze vraag al voor te programmeren, krijgen bezoekers snel en duidelijk antwoord op hun vragen. Een snelle reactie verhoogt de klantbeleving van de bezoeker, waardoor de kans op een conversie toeneemt.
Als leasemaatschappij meer klantcontact door livechat
Het oriënteren op een (nieuwe) leaseauto wordt vooral online gedaan. Het is daarom belangrijk dat u de bezoekers al in het begin van de customer journey kunt begeleiden. Hiermee bouwt u niet alleen direct een band op, u biedt uw bezoekers ook een communicatiemiddel op de website waar ze al opzitten. Juist deze combinatie tussen het zoeken van informatie en het contact met de leasemaatschappij zorgt ervoor dat alles gemakkelijker en sneller wordt voor de bezoeker.
Het zoeken naar een geschikte leaseauto is iets wat mensen vooral in hun vrije tijd doen. Het is namelijk een keuze waar goed over na moet worden gedacht. Veel mensen doen dit dan ook ’s avonds en in het weekend. Door er juist op dit soort momenten voor de bezoeker te zijn, wordt de kans op conversie vergroot en bindt u potentiële klanten aan uw bedrijf. Meer klantcontact zorgt voor meer mogelijkheid op conversie. Onderzoek van Boldchat toont aan dat bezoekers die gebruik maken van een chat 2,8 keer eerder converteren dan bezoekers die niet chatten.