Livechat: kom in contact met al uw website bezoekers
Een belangrijk punt waarop livechat zich onderscheid van andere communicatiekanalen als telefonie, is dat er contact plaatsvindt met een breder spectrum bezoekers. De laagdrempeligheid van livechat leidt tot meer contactopname. Hierdoor is er meer klantcontact en zijn er dus meer mogelijkheden om bezoekers te converteren en leads te genereren. Via telefonie komt u doorgaans in contact met mensen die een sterke behoefte of klacht hebben, telefoneren is namelijk een drempel die men over moet. Met livechat is die drempel niet aanwezig en komt u in contact met een groter en breder publiek.
Het gesprek:
In deze chat sprak onze chatoperator met een bezoeker die zich geen wegwijs kon maken in het grote aanbod vakanties. Gelukkig was onze chatoperator aanwezig om te helpen met het specificeren van de wensen, resulterend in een lead. Het voordeel van livechat uit zich in deze situatie door het creëren van contact met de bezoeker. De bezoeker had geen specifieke vraag, waardoor er hoogstwaarschijnlijk niet gebeld zou zijn. De laagdrempeligheid van livechat realiseerde wel contactopname, waardoor de chatoperator de mogelijkheid kreeg om de wensen van de bezoeker te specificeren.
Travelbranche en livechat:
Deze chat vond plaats voor een reisbureau. Een belangrijk kenmerk van de travelbranche is dat die vluchtig is, mensen zijn niet gehecht aan een bepaald reisbureau en altijd op zoek naar het beste aanbod. Daarom is het belangrijk website bezoekers zelf te benaderen en vast te houden. Livechat biedt deze mogelijkheid door bezoekers proactief te benaderen en op een laagdrempelige manier contact aan te bieden. Op het moment dat website bezoekers vragen stellen wordt er een situatie gecreëerd waarin de chatoperator de bezoeker aan de hand kan nemen en kan begeleiden door het proces. Livechat levert door deze persoonlijke benadering onderscheidend vermogen, bezoekers converteren namelijk niet vanzelf. In een branche als de travelbranche met een groot aanbod en veel mogelijke vragen is contact noodzakelijk. Laagdrempelig contact met livechat levert daarom een meerwaarde ten opzichte van andere klantcontact middelen als telefonie.