Maak een onweerstaanbare landingspagina voor meer conversie

  • nick
  • Nieuws
  • apr 20, 2016
  • no comments.

Heb jij al een landingspagina? Nee, dit is niet hetzelfde als een website. Als je nog geen landingspagina hebt, dan is het wijs om je hier zo snel mogelijk in te verdiepen.

Tegenwoordig vinden de meeste mensen jouw website via het internet. Het verstrekken van visitekaartjes of vermelding van de URL van je website zijn leuk, maar zorgen slechts voor een klein deel van het websiteverkeer.

Om op internet gevonden te worden en bezoekers te trekken, zul je echter wel moeten opvallen. Er zijn verschillende manieren om meer website verkeer te generen. Een landingspagina is één van die manieren.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina, landing page in het Engels, is een losse pagina welke speciaal ontworpen met slechts één doel: verkopen.

Het genereren van meer websiteverkeer is een goede zaak. Het levert echter niet veel op als meer bezoekers niet leiden tot hogere sales.

Door een landingspagina, welke volledig ontworpen is om bezoekers om te zetten naar betalende klanten, aan te maken, verhoog je je conversie.

Een landingspagina kan een aparte pagina op een eigen URL zijn maar kan ook onderdeel van de website zelf zijn. Er bevindt zich in de meeste gevallen echter geen link naar de landingspagina op de website. Je zult de landingspagina van buitenaf moeten benaderen.

Hoe maak je je landingspagina onweerstaanbaar?

Een landingspagina trekt op de eerste plaats bezoekers naar zich toe. Als deze bezoekers echter aan de hand van de pagina niet over gaan tot een aankoop, is deze niet heel erg effectief.

Hoe maak je jouw landingspagina’s zo onweerstaanbaar dat deze een duidelijke impact hebben op de conversie?

Het antwoord ligt in de structuur van de pagina.

Een effectieve landingspagina is ontworpen met het doel om de bezoeker aan te zetten tot een actie (“Call to action”). Deze aanroep kan van alles zijn: het kopen van een product, het aanvragenvoor een proefpakket, het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Het ligt er aan wat het doel van de pagina is. Het is dan ook zeker mogelijk om verschillende landingspagina’s te creëren; bijvoorbeeld een pagina voor ieder product of dienst.

De opbouw van de landingspagina is van groot belang. De content en de lay-out van de pagina mag niet afleiden van het doel. Verder wijst de structuur van de pagina de bezoeker in de juiste richting zodat zij de gewenste actie uitvoeren.

De landingspagina ziet er dan ook in veel gevallen anders uit dan de website. Voor het creëren van een vertrouwd gevoel is het raadzaam om dezelfde huisstijl te gebruiken. Door het weglaten van de navigatiebalk of andere zaken die niet essentieel zijn voorkom je echter verwarring.

Kies een doel voor de landingspagina

Een landingspagina is enkel effectief als het voor de bezoeker helder is wat er van hen verwacht wordt. Je wilt van te voren per pagina één specifiek doel vaststellen.

Zoals je hierboven al hebt gelezen zijn er verschillende doelstellingen mogelijk voor een landingspagina. Het doel is afhankelijk van de industrie waarin je actief bent en het soort product of dienst dat je aanbiedt.

Hieronder tref je een aantal voorbeelden:

  • Het lekker maken van een bezoeker: De pagina hoeft niet altijd tot directe sales te leiden. Je kunt een landingspagina ook gebruiken om bezoekers op te warmen en kennis te laten maken met jouw product of dienst. Dit is een aantrekkelijke optie voor producten of diensten waar vaak eerst over nagedacht moet worden.
  • Het genereren van een lead: Door waardevolle content op de pagina, zoals een live demonstratie, een handleiding, whitepaper, videotutorial of een nieuwsbrief, aan te bieden, kun je leads genereren. Bezoekers zijn sneller geneigd hun contactinformatie achter te laten als de content op de site hen aanspreekt.
  • Het aanbieden van een proefproduct: Het is een stuk makkelijker om een proefpakket aan de man te brengen dan een volledig pakket. Wanneer de potentiële klant tevreden is met de proefversie, zal deze sneller overgaan tot de aanschaf van het product. Bovendien is de kans dat een retournering of restitutie minder groot.
  • Het maken van een verkoop: Uiteraard is de pagina ook geschikt voor het verkopen van een product of dienst. Een tip is om een landingspagina te gebruiken voor tijdelijke acties en aanbiedingen.

Onze managed live chat dienst maakt ook gebruik van landingspagina’s. Hieronder tref je de landingspagina van onze Chat-by-Mail dienst. Bezoekers kunnen zich aanmelden voor een preview door hun e-mail adres in te vullen.

Maak een onweerstaanbare landingspagina en zie de conversies stijgen - Landingspagina

Wat maakt een landingspagina waardevol?

Het is fijn dat je met behulp van een landingspagina meer conversie wilt krijgen. De bezoeker heeft hier echter geen boodschap aan. De pagina is enkel nuttig als de inhoud van waarde is van de bezoeker.

Als je meer wilt halen uit de pagina, dan zal deze op de eerste plaats aantrekkelijk moeten zijn voor de bezoeker. Ook moet in één opslag duidelijk zijn wat er voor de bezoeker te halen valt: een proefpakket, een interessant artikel, een aanmeldingsformulier voor meer informatie of de mogelijkheid om een product tegen een speciale prijs aan te schaffen.

Het maakt niet uit wat je precies op de pagina aanbiedt, zolang het maar direct de aandacht trekt van de bezoeker en duidelijk is wat er wordt aangeboden.

  • Maak gebruik van een opvallende afbeelding: Het oog wilt ook wat en een visueel element trekt nu eenmaal sneller de aandacht. Kies daarom een sprekende afbeelding of illustratie om de attentie van de bezoeker te krijgen.
  • Kies een eenduidige kop: Wanneer je de aandacht hebt van de bezoeker, moet het in één keer duidelijk zijn wat je te bieden hebt. Verwerk het aanbod in de kop. Als je bijvoorbeeld 20% korting biedt op een bepaald product, dan wil je dit duidelijk maken in de titel.
  • Leg een uniek verkoopvoorstel voor: Maak aan de bezoeker duidelijk waarom jouw product of dienst boven de concurrentie te prefereren is. Je kunt dit door middel van de koptekst, subkopjes of de inhoud van de pagina zelf communiceren.
  • Zorg voor een duidelijke tekst: Het is niet de bedoeling dat de content meer vragen doet rijzen dan antwoorden geeft. De boodschap moet helder en beknopt zijn. Bedenk welke vragen bezoekers mogelijk zullen hebben en geef een antwoord op deze vragen.
    Som een lijst met voordelen op: De meeste bezoekers lezen een tekst vluchtig door. Door een lijst met voordelen aan te bieden is iedere lezer op de hoogte wat jouw product of dienst te bieden heeft.

Durf te experimenteren met je landingspagina

Wat voor de één werkt, is weer minder effectief voor de ander. Wees dan ook niet te verlegen om te blijven experimenten met de landingspagina.

Als de conversie uitblijft, pas dan een aantal zaken op de landingspagina aan. Je kunt ook een geheel nieuwe landingspagina maken.

Je zit niet vast aan een landingspagina. Zolang je met jouw landingspagina meer conversie haalt en dus meer leads binnenkrijgt of producten verkoopt, dan gaat het goed.

Bron: Livechatinc

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.