Maar hoe vaak wordt kunstmatige intelligentie al ingezet?

  • Fabian Schotel
  • Nieuws
  • sep 18, 2018
  • no comments.

Volgens onderzoek van Upstream gebruikt nog maar 22% van de wat grote bedrijven (meer dan tien werknemers) een vorm van kunstmatige intelligentie voor webcare. Voor het onderzoek Stand van Webcare 2018 gaven 342 profit en non-profit organisaties hun input. 19% van de grote bedrijven zet een chatbot in. 2% gebruikt een virtuele assistent en 1% steunt op een intelligente assistent.

Dat valt wellicht wat tegen. Zoals wordt gesteld: ’’De vele artikelen, onderzoeken en congressen ten spijt blijft de inzet nog voorbehouden aan een aantal grotere organisaties.’’

Echter in het onderzoek wordt ook al erkend dat bedrijven webcare niet alleen meer als een vorm van klantenservice zien maar ook andere doelen hebben. ‘’Customer Service is en blijft ook in 2018 de belangrijkste reden voor deelnemende organisaties om aan webcare te doen. Echter nemen de doelen Public Relations (PR) en Marketing & Sales toe in 2018. Webcare is dus steeds meer dan alleen service aan het worden. Bij digitaal klantcontact anno 2018 raken steeds meer afdelingen betrokken. De afdeling Communicatie wordt veruit het meeste genoemd als afdeling die betrokken is bij digitaal klantcontact.’’

En het is precies dat kansrijke aspect dat wordt uitgediept tijdens de Expert Meeting Conversational Marketing op 24 oktober op het kantoor van LiveChat Service. Specialisten van onder meer Cobrowser, Flow.ai, Klik Proces, LiveChat Service en Daan Gönning vertellen over marketing met behulp van messaging, apps, chat, virtuele assistenten, voice en kunstmatige intelligentie in het algemeen. Kunnen  we het chatvertising noemen? Er worden echte praktijkvoorbeelden van Waternet (Van krappe voldoende naar een 8,2: zo veranderde Waternet het klantcontact met chat(bot)), Google Assistent en Profile – Banden en onderhoud (Hoe livechat conversie en klanttevredenheid verhoogde bij Profile) gepresenteerd.  Hoe kunnen die extreem directe klantkanalen ingezet worden en welke kansen bieden ze?

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.