Meer leads met hoge kwaliteit met LiveChat, kan dat?

  • Fabian Schotel
  • Nieuws
  • apr 30, 2018
  • no comments.

(online) Winkelmedewerkers drukken stempel op verkoopproces

Als bedrijf ben je continu op zoek naar meer leads. Leads zijn namelijk het begin in het proces om meer inkomsten te realiseren. Bedrijven investeren veel geld in marketinginspanningen om geïnteresseerde bezoekers zo goed mogelijk in kaart te brengen en te sturen. Dit gebeurt veelal door middel van website optimalisatie. Als we deze situatie vergelijken met een fysieke winkel kun je zeggen dat winkels exact hetzelfde werken. Ook zij zijn op zoek naar mensen die interesse hebben in de producten die ze verkopen. Die proberen ze te lokken met mooie etalages, logo’s van populaire merken en aanbiedingen. De winkel delen ze zo goed mogelijk in zodat bezoekers eerder zullen kopen. Een essentieel onderdeel waarin winkels zich onderscheiden van websites is dat winkels werken met personeel. Winkelmedewerkers zijn namelijk vrijwel altijd betrokken in het verkoopproces. Aangezien fysieke winkel veel beter converteren dan online winkels, lijkt er een sterk causaal verband aanwezig tussen winkelpersoneel en conversie. Toch heeft het overgrote deel van de websites nog geen online winkelmedewerker toegevoegd aan de website, zijnde een livechat.

Kwalitatieve leads middels klantcontact

Wat de fysieke winkelmedewerker doet is simpelweg het gesprek aangaan, dit kunt u online ook doen door laagdrempelig contact aan te bieden. Door het gesprek aan te gaan met website bezoekers is het velen malen makkelijker om de behoeften van de potentiële klant in beeld te brengen. Door te vragen waar mensen naar op zoek zijn of wat voor vragen ze hebben doorloop je al enkele fases van de customer journey. Zo werkt het ook in de fysieke winkel. De medewerker vraagt waar je naar op zoek bent, en vervolgens geeft hij je het aanbod dat hierbij aansluit. Zo simpel kan het op je website ook zijn.

Gebruik een script om kwalitatieve en heldere leads te verzekeren

Scripts kunnen heel handig zijn om de kwaliteit van leads bij een chat gesprek te waarborgen. Je kunt voor klanten met bepaalde wensen een route uitplannen waardoor je stapsgewijs informatie verzamelt die van belang zijn om klanten met een desbetreffende behoefte te helpen. Winkelmedewerkers krijgen hier doorgaans ook training in. Online levert het je uniformiteit en helderheid van de leads op en is het makkelijk voor de verkoopafdeling om efficiënt en gericht potentiële klanten na te bellen of mailen. Een extra voordeel dat livechat hierin biedt ten opzichte van telefonie of een fysiek gesprek, is dat de klantbehoeften geschreven zijn. Dit maakt het voor de verkoopafdeling makkelijker om een duidelijk beeld te krijgen van de lead.

Benader website bezoekers proactief

Een laatste tip die niet zozeer is gericht op de kwaliteit van de leads, maar meer op de kwantiteit van je leads, is dat je website bezoekers zelf moet benaderen om te chatten. Hier komen we weer terug bij de vergelijking met de fysieke winkel. Daar vraagt de winkelmedewerker doorgaans ook of je ergens mee geholpen wilt worden. Doe je dit online ook, dan blijkt uit onderzoek van Boldchat (en ook onze eigen data) dat het je vier keer zo veel chats oplevert. Zodoende snijdt het mes van livechat aan beide kanten. Door website bezoekers te vragen of ze hulp nodig hebben creëer je meer klantcontact, en met datzelfde klantcontact heb je de mogelijkheid om meer kwalitatieve leads te genereren!

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.