Meer Leads

Klantcontact aan de basis van meer leads

Live chat is een optimaal middel om leads te genereren. Waar websitebezoekers zelden gegevens achterlaten in een contactformulier, zijn mensen in een chatgesprek vaak wel bereid om gegevens achter te laten. Dit komt doordat bezoekers die chatten worden geholpen met een probleem. Aan de andere kant van het gesprek zit een chatoperator die mee denkt, mee zoekt en vervolgens een zo goed mogelijk antwoord geeft. Dit vergroot de bereidheid om contactgegevens achter te laten. Bovendien is er een eerste contactmoment geweest waardoor bezoekers een barrière hebben doorbroken. Wederkerigheid is hier het keyword, Robert Cialdini omschreef dit fenomeen in zijn boek “Influence”: Ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij.

U verkoopt een ingewikkeld product? Genereer leads

Op het moment dat u een ingewikkeld product verkoopt is het waardevol om in contact te komen met uw potentiële klanten. U kunt veel traffic genereren maar hier niet het gewenste resultaat van proeven. Een manier om gemakkelijker met de geïnteresseerde websitebezoekers in gesprek te komen is door contact aan te bieden via live chat. Live chat is namelijk zeer laagdrempelig. Deze eerste vorm van contact creëert een vertrouwensband. Mensen krijgen de mogelijkheid vragen te stellen over de producten en diensten die u aanbiedt. Dit gesprek schept de mogelijkheid extra advies en hulp van een expert binnen het bedrijf aan te bieden. Zo wordt er aan de bezoeker getoond dat de persoon achter de chat mee denkt en volledige hulp aanbiedt. De bezoeker verstrekt op deze manier eerder gegevens, met als resultaat dat beide partijen zijn geholpen.

Verkoop nooit een nee met live chat

Uw potentiële klanten kunnen de meest uiteenlopende vragen stellen. Iedere consument verschilt namelijk in wat hen triggert bij het aanschaffen van een product of dienst. De veelzijdigheid van deze vragen kan het moeilijk maken iedereen te helpen. Waar telefonisch contact op dit soort momenten vaak leidt tot een lang gesprek, veel doorverbinden en mogelijk geen antwoord op de vraag of vragen, verkoop je met live chat nooit een nee. Wanneer de chatoperator niet direct antwoord kan gegeven op een vraag, vraagt de chatoperator de bezoeker om contactgegevens zodat een andere werknemer op een ander moment contact kan opnemen om het antwoord te geven en verdere vragen te beantwoorden. De website bezoeker krijgt snel reactie en weet direct waar die aan toe is. Voor het bedrijf de mogelijkheid om een potentiële klant gericht te benaderen.

20 tot 25 % van uw chats wordt een lead

Wij hebben in meer dan twee en een half jaar tijd meer dan honderdduizenden chats gevoerd voor onze klanten uit een breed scala aan branches. Op basis van al deze chats kunnen wij concluderen dat gemiddeld 20 tot 25 procent van de chats resulteert in een lead. De praktijk leert dat de ene lead beter is dan de andere. Maar zeker wanneer producten of diensten verkoopt van veel waarde, dan kunnen enkele goede leads al van grote waarde zijn.

Livechat: Meer dan alleen een <strong>contactkanaal</strong>

Livechat: Meer dan alleen een contactkanaal