Meer Sales

Meer conversie via uw website?

Wij zien en horen het overal om ons heen, alle uitingen van bedrijven verwijzen naar de website:

  • Op TV: speel mee met de postcodeloterij! Ga snel naar www.postcodeloterij.nl.
  • Op de radio: lexa.nl als het om daten gaat.
  • Als ik google op sneakers krijg ik talloze aanbieders van sneakers via Adwords. Van magazines, offline reclame tot bedrukte relatiegeschenken, ze verwijzen allemaal naar de website.

Maar wat gebeurt er dan? Converteren de bezoekers vanzelf? Helaas is dit niet het geval. De gemiddelde conversie in Nederland is tussen de 0,5 en 3%. Dit betekent dat de overige 97% niet converteert. De vraag is: waarom niet?

Converteer met live chat

Het bezoek op de website toont aan dat er een latente behoefte is. Betekent dit dat mensen niet kunnen vinden wat ze zoeken, dat het aanbod niet aansluit bij de wensen of zijn foutmeldingen het probleem? Het antwoord hierop wordt niet gevonden zolang er geen contact is met de websitebezoeker. Het aanbieden van laagdrempelig contact vergroot de conversie omdat dit contact nu wel wordt gelegd en bezoekers worden begeleid door hun customer journey. Grootschalige onderzoeken van Boldchat, Forrester Research en Userlike hebben de positieve invloed van live chat op conversie al meerdere malen aangetoond.

Verbeter conversie op twee manieren

Live chat realiseert een betere websiteconversie op twee manieren. Allereerst krijgen klanten direct antwoord op vragen, waardoor ze niet vastlopen in het zoekproces. Tegelijkertijd worden bezwaren om een aankoop te doen weggenomen door het verlenen van pre-salesadvies.
De andere manier waarop live chat meer conversie realiseert is door het binnenhalen van informatie via de chats. De duizenden chats die er op termijn op uw website zullen komen zijn een grote bron van informatie. De behoeften van potentiële klanten, onduidelijkheden en klanten zijn allemaal vormen van informatie die u kunnen helpen bij het beter communiceren naar de potentiële klant. Hoe goed de chat ook wordt ingezet op een website, er zal nooit door iedere website bezoeker een chat worden gestart. De bezoekers die u dus niet via de chat kunt converteren zullen het met de informatie op de website doen. Door met veel bezoekers te spreken kunt u deze informatie optimaliseren.

Gemiddeld hoger aankoopbedrag

Live chat zorgt er niet alleen voor dat meer website bezoekers overgaan tot koop, het zorgt ook voor een stijging van het gemiddeld aankoopbedrag. Uw klanten zullen dus meer besteden per aankoop. Een groot voordeel omdat er meer omzet wordt gerealiseerd zonder nieuwe klanten te werven. Onderzoek van Boldchat toont aan dat het gemiddeld aankoopbedrag van bezoekers die chatten 60% hoger ligt dan bezoekers die niet chatten. Bij mobiele chatgebruikers is dit zelfs 68%. Hieronder staan vier technieken omschreven hoe een live chat het gemiddeld aankoopbedrag per bezoeker kan doen stijgen.

  • Upselling: met behulp van klantcontact tijdens het aankoopproces kan de chatoperator betere en duurdere producten aanprijzen.
  • Cross-selling: chatoperators kunnen complementaire producten aanprijzen.
  • Special offers: chatoperators kunnen speciale aanbiedingen doen aangezien klanten eerder bereid zijn een aankoop te doen wanneer dit in de aanbieding is.
  • Downselling: dit heeft geen negatieve invloed op het aankoopbedrag, maar kan toch van geen aankoop een aankoop maken.

 

Meer informatie over livechat en conversie? Download hier ons “Whitepaper livechat conversie”.

Livechat: Meer dan alleen een <strong>contactkanaal</strong>

Livechat: Meer dan alleen een contactkanaal