Online afrekenen met een winkelmandje – Hoe verbeter je het systeem?

  • nick
  • Nieuws
  • mrt 07, 2017
  • no comments.

Bounce rates, click funnels, traffic patterns en andere Engelse termen vieren hoogtij in de wereld van webmarketing. We zullen niet ontkennen dat deze begrippen een belangrijke impact kunnen hebben op de succes van je website maar laten we eerlijk zijn: uiteindelijk draait het allemaal om hoe je website presteert bij het sluiten van een overeenkomst.

Het winkelmandje is de manier waarop een online winkel of verkoper een overeenkomst sluit. Een kleine aanpassing in dit proces kan een sale dus maken, of kraken.

Het is daarom van groot belang dat je op de hoogte bent van de meest essentiële onderdelen van het checkout proces. De volgende informatie helpt je met het verbeteren van dit proces zodat meer bezoekers ervoor kiezen om klant te worden en een bestelling af te ronden.

Stap 1: Maak je winkelmand duidelijk zichtbaar

Het doel van een effectief winkelmandje-systeem is het vereenvoudigen van het bestelproces zodat zelfs de meest luie mensen ter wereld in staat zijn een bestelling af te ronden.

Op het moment dat een klant vanuit een productpagina een product aan het mandje toevoegt, zal het zichtbaar moeten zijn waar kan worden afgerekend. De klant zal het winkelmandje als het ware op hem of haar zien wachten.

Verkopers maken om deze reden dan ook gebruik van pop-ups met een tekst als “Toegevoegd aan het winkelmandje!”, meldingen die de aandacht trekken naar de locatie van het winkelmandje of zelfs visuele animaties die duidelijk maken waar afgerekend kan worden.

Dit klinkt eenvoudig maar veel online verkopers pakken dit verkeerd aan. Bij de minste of geringste hindernis in het checkout proces kan er een schommeling in jouw conversie rate ontstaan. Dit leidt uiteindelijk tot een verlies van omzet.

We hebben het niet over het merendeel van de klanten maar over 1 of 2 op de 100 bezoekers. Vergeet echter niet dat dit kan oplopen tot een jaarlijks omzetverlies van 2%.

Wat zijn de meest gemaakte fouten op visueel vlak?

  • De visuele cues pakken niet de aandacht. Als het kleurenschema van jouw site wit met blauw is, dan zul je een melding moeten weergeven in een contrasterende kleur. Er is een reden waarom Facebook voor de kleur rood heeft gekozen om meldingen weer te geven.
    Online afrekenen met een winkelmandje - Hoe verbeter je het systeem - Voorbeeld Totebag
  • De locatie waar je je bestelling af kunt rekenen is verborgen. Wanneer een bezoeker een product in zijn of haar winkelmandje plaatst, dan loop je mogelijk een klant mis als je geen Call-to-Action plaatst die hem of haar in de richting van de checkout balie wijst. Een pop-up die de inhoud van het winkelmandje en een “Betaal nu” optie weergeeft zal de conversie sterk vergroten.

Online afrekenen met een winkelmandje - Hoe verbeter je het systeem - Voorbeeld ASOS

Stap 2: Laat de bezoeker naar het winkelmandje navigeren

Het plaatsen van een product in het winkelmandje is de eerste stap van het afsluiten van een overeenkomst. Zodra dit eenmaal is gebeurd, kun je twee kanten op.

De meest voorkomende aanpak is om de klant verder te laten neuzen op je website. Wanneer je op jouw website een groot scala aan producten aanbiedt, is dit geen slechte keus. Als het gebruikelijk is dat bezoekers meerdere producten bestellen, dan wil je hen niet storen tijdens het winkelen.

Tip: Als je voor deze optie kiest, dan is het raadzaam om gebruik te maken van de mogelijkheid tot cross-selling. Een melding met “Klanten die dit product hebben gekocht, hebben ook de volgende producten bekeken” geeft bezoekers een duwtje in de juiste richting.

Een andere optie is om de bezoeker direct te verwijzen naar het checkout proces zodat ze het product kunnen afrekenen. Dit is met name interessant voor websites die slechts een handjevol producten verkopen met verschillende features. Deze optie kan als opdringerig worden ervaren, dus zorg ervoor dat je dit alternatief aanpast wanneer het toepasselijk is.

Stap 3: De inhoud van het winkelmandje moet overzichtelijk blijven

Eén van de meest voorkomende redenen voor het mislopen van klanten is het vroegtijdig verlaten van een checkout proces. De reden waarom veel bezoekers hun winkelmandje nooit afrekenen, is omdat het proces met iedere stap ingewikkelder wordt.

De twee hoofdfactoren om de focus te houden op de inhoud van een winkelmandje zijn als volgt:

  • Zeggenschap: Gebruikers hebben de mogelijkheid om zonder veel moeite producten toe te voegen, te verwijderen en aan te passen.
  • Zichtbaarheid: Het is duidelijk welke producten zich in het winkelmandje zitten en wat deze producten kosten.

Online afrekenen met een winkelmandje - Hoe verbeter je het systeem - Voorbeeld Winkelmandje

De eerste factor, zeggenschap over het winkelmandje, is vrij voor de hand liggend. Het is frustrerend als je niet de mogelijkheid hebt om een product uit het winkelmandje te halen en dit zal er dan ook toe leiden dat een bestelling vroegtijdig zal worden afgebroken.

De tweede factor, zichtbaarheid, is voor veel online winkels nog een heikel punt. Een duidelijk winkelmandje laat niet alleen de kosten van het product maar ook de verzendkosten, factuurkosten, BTW en andere kosten zien. 56% van de online shoppers verlaten vroegtijdig hun winkelmandje als gevolg van onverwachte kosten. Wanneer de prijs van een product van de ene naar de volgende stap verandert, zal een bezoeker minder snel geneigd zijn om op “Verder” te klikken.

Tip: Laat zien dat het checkout proces veilig is. De afgelopen jaren zijn er miljoenen accounts gehackt. Een beveiligd betaalsysteem is een must en je wilt dan ook aan bezoekers kenbaar maken dat ze met een gerust hart een bestelling kunnen plaatsen. Door een tekst als “100% veilig shoppen” onder de “Betaal nu” knop te plaatsen, voelen bezoekers zich veiliger.

Online afrekenen met een winkelmandje - Hoe verbeter je het systeem - Veilig betalen

Stap 4: Maak het afrekenen zo simpel mogelijk

Een checkout proces bestaande uit meerdere stappen en schermen is moordend voor je conversie. Iedere stap vormt een nieuwe barrière voor bezoekers en zorgt voor extra vragen, frustratie en tijdverspilling.

De meeste online shoppers maken gebruik van een auto-fill form in hun browser. Laat deze feature haar werk doen voor extra snel afrekenen.

Houd de stappen van het checkout proces simpel. Een voorbeeld van een eenvoudig proces bestaande uit vier stappen:

  • Verzendgegevens
  • Betalingsmethode en betalingsinformatie
  • Controle en bevestiging
  • “Bedankt” pagina

Kies voor een gestroomlijnd en consequent proces – vergelijkbaar met de principes van Cialdini. Deze beproefde principes zorgen ervoor dat je van te voren niet teveel van je bezoekers verlangt en geeft hen onbewust voldoening voor het afronden van elke stap in het proces. Hun beloning is het product dat zij hebben uitgekozen en jouw beloning is een tevreden, betalende klant.

Hoe zit het met een loyaliteitssysteem welke trouwe klanten belonen?

Veel websites maken gebruik van loyaliteitssysteem welke klanten belonen wanneer zij meerdere malen een bestelling plaatsen. Om de bestellingen van klanten bij te houden, zullen klanten een account moeten aanmaken en moeten inloggen.

Een loyaliteitssysteem kan een gigantische positieve impact hebben op jouw onderneming. Helaas gaan veel online retailers hiermee de mist in.

Door van bezoekers te verlangen dat zij eerst een account aanmaken of dit zelfs te forceren zal een kwart van hen afhaken.

Kies er daarom voor om een de klant een account aan te laten maken na het afronden van de transactie. Zodra een bezoeker eenmaal zijn of haar verzendgegevens en betalingsinformatie heeft opgegeven, is het aanmaken van een account een relatief eenvoudige klus. Je kunt eventueel een bonus geven voor het aanmaken van een account om het zo aantrekkelijker te maken om terug te keren.

Online afrekenen met een winkelmandje – Voorkom onafgeronde bestellingen

Het winkelmandje-systeem blijft ook online één van de meest voorkomende manieren voor het afrekenen van een bestelling. Online winkelen is toch een andere ervaring dan in een reguliere winkel en je zult daarom dan ook een aantal aanpassingen moeten doorvoeren om ervoor te zorgen dat bezoekers zonder problemen in jouw winkel kunnen shoppen.

Maak het voor bezoekers duidelijk waar zij kunnen afrekenen, welke producten zij afrekenen en wat de totale kosten zijn en zorg ervoor dat dit alles niet al te omslachtig is, anders zullen bezoekers de bestelling niet afronden en het winkelmandje vroegtijdig verlaten.

Online afrekenen met een winkelmandje - Hoe verbeter je het systeem - Store account

Het winkelmandje-systeem vormt een cruciaal onderdeel van iedere online winkel. Wil je dus jouw conversie verhogen, neem dan ook het checkout proces onder ogen. Je zult versteld staan hoe een kleine aanpassing grote gevolgen kan hebben.

Bron: Livechatinc

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.