Sales maken als een baas met Harvey Specter
Als je nog niet bekend met Harvey Specter, de gevatte hoofdpersonage van Suits, een Amerikaanse dramaserie over een advocatenkantoor in New York, maak dan nu kennis. Bij sales maken draait het om zelfvertrouwen en bij Specter ontbreekt het daar zeker niet aan.
Harvey Specter is de persoon waar iedereen die het binnen sales wilt maken, naar op kijkt. Zoals je van een Amerikaanse productie mag verwachten, is Specter heerlijk over de top.
Wellicht ben je met Specter bekend, zonder dat je hiervan op de hoogte was. De uitspraken van Specter gaan in de vorm van memes over het internet rond.
De Harvey Specter quotes zijn vooral vermakelijk en verleiden je om de serie te kijken. Ze hebben echter ook betrekking op het maken van sales. Veel van de citaten bevatten een kern van waarheid en zijn in meerdere aspecten van je leven toe te passen.
Sales maken volgens de Harvey Specter aanpak
Eén van de meest tijdrovende bezigheden binnen een bedrijf zijn vergaderingen. Bovendien zijn vergaderingen vaak saai en niet bijster interessant voor het merendeel van de aanwezigen, waaronder het sales team.
Binnen een sales team wil je enkel meetings organiseren wanneer er een goede reden voor is. Als jij van mening bent dat je een boodschap het beste kunt overbrengen door middel van een meeting, dan is een vergadering niet een verspilling van tijd.
Wanneer je een vergadering oproept, dan is het van belang dat je de regie in eigen handen blijft houden. Dit geldt zowel voor een vergadering met je team als een meeting met een klant. Leer hoe je het gesprek kunt sturen, zonder dat je opdringerig wordt.
Wanneer je een verkoopgesprek met een mogelijke klant aangaat, zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent. Doe van te voren onderzoek naar de behoeften en de achtergrond van de persoon of het bedrijf waar je zaken mee wilt doen.
Een verkoper die alle feiten van te voren op een rijtje zet, steekt zijn of haar pitch met veel meer zelfvertrouwen af. Bij sales maken gaat het uiteindelijk niet om hoeveel je weet, maar hoe je je kennis aan de klant overdraagt.
Sales maken betekent risico’s nemen
Geen enkel bedrijf is groot geworden door het keer op keer op safe te spelen. Als je wilt scoren, dan zul je bereid moeten zijn om risico’s te nemen.
Dit betekent dat je niet altijd netjes alle spelregels hoeft te volgen. Je mag dit immers ook niet van je concurrentie verwachten. Soms is het geoorloofd om je buiten je comfort zone te bewegen om een sale te maken.
Bij sales maken is de manier waarop je je product of dienst overbrengt heel belangrijk. Als je zelf niet overtuigd bent en een zwakke indruk maakt, zal het vrijwel onmogelijk zijn om je merk aan een klant te verkopen.
Verras de potentiële klant met jouw inzichten, anekdotes, praktische oplossingen en achtergrondinformatie en wees niet bang om de trukendoos open te gooien.
Sales maken doe je niet door bescheiden te zijn
Veel mensen hebben niet met opscheppers en hebben dan ook moeite met het promoten van zichzelf. Het laatste is echter wel zo handig als je daadwerkelijk iets wilt verkopen. Je wilt het niet er te dik boven opleggen maar je mag best trots zijn op jouw merk.
Als je een goed product of dienst aanbiedt, dan mag je dit best vertellen. Neem onze live chat dienst bijvoorbeeld. Als we zeggen dat onze dienst ervoor zorgt dat je je klanten een betere customer service ervaring kunt geven en voor een hogere conversie, dan is dit niet opscheppen. Het is de waarheid.
Het is niet moeilijk om een positieve, overtuigende pitch af te steken als je een sterk product aflevert. Als je het lastig vindt om een spetterend verhaal te verzinnen, haal dan je inspiratie uit de reacties van je klanten. Wanneer je getuigenissen van tevreden klanten je verhaal laat doen, kun je niet worden beschuldigd van opscheppen.
De aanhouder wint
Als verkoper zul je eerst vijf of zes keer “nee” te horen krijgen voordat er eindelijk iemand “ja” zegt. De voortdurende stroom van afwijzingen maken het er niet makkelijker op om je zelfvertrouwen hoog te houden.
Vergeet echter niet dat je concurrentie dezelfde tegenslagen te verwerken krijgt. Hoe je hier mee omgaat, is geheel je eigen keus. Je kunt er bij de pakken gaan neerzetten of je kunt uitvinden waar het probleem ligt zodat je vaker “ja” als antwoord te horen krijgt.
Wees niet afhankelijk van externe partijen voor het bepalen van je succes. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw succes. Geef niet op en blijf doorgaan. De concurrentie blijft niet stil staan.
Ambitie en doorzettingsvermogen
Om succesvol te zijn binnen sales, zul je over de nodige portie doorzettingsvermogen moeten beschikken. Tevens zul je echt de ambitie hebben om sales te maken.
De klant weet niet altijd wat hij of zij nodig heeft. Stel daarom vragen om erachter te komen waar de klant echt op zit te wachten. Luister naar de klant om te horen met welke problemen zij mee worstelen en bied een praktische oplossing.
Harvey Specter is vooral amusant en het is niet aan te raden om de meedogenloze advocaat één-op-één te kopiëren. Toch kun je een aantal dingen opsteken van de meesterlijke citaten van Specter. Bepaal jouw doelen en laat niets in de weg staan om deze doelen te bereiken.