Social media strategieën: het is beter om te geven dan te nemen
Ondernemers anno 2016 ontkomen niet meer aan social media. Het houdt een groot deel van Nederland bezig. Bedrijven maken dan ook gretig gebruik van diverse social media strategieën om klanten te binden.
Social media netwerken zijn oorspronkelijk ontworpen om mensen met elkaar in contact te brengen. Commerciele instellingen zagen echter al snel de potentie in het bereiken van hun doelgroep via social media.
Door als ondernemer een profiel aan te maken op de meest populaire social media sites heb je een extra kanaal om je producten en diensten te verkopen. Dit wordt over het algemeen op een minder pervasieve manier gedaan (“soft selling”).
De content op je social media profiel dient ter promotie van jouw merk, overtuigt lezers om je website te bezoeken en genereert omzet. Sommige bedrijven bieden zelfs customer service via social media sites als Facebook aan.
Maar voordat social media pas echt voor je begint te werken, zul je een schare volgers zien te krijgen. Content dat niet gelezen wordt, zal ook niet zorgen voor een hogere conversie.
Social media strategieën zijn als een potje boksen
De meeste social media strategieën zijn gebaseerd op het houden van de langste adem. Gary Vaynerchuk, eigenaar van social media consultancybureau VaynerMedia, vergelijkt social media strategieën met een bokspartij.
Aan de hand van deze beeldspraak heeft Vaynerchuck de “Jab, jab, jab, right hook” strategie ontwikkeld. In tegenstelling tot de naam van de strategie betekent het niet dat je je doelgroep knock-out moet slaan.
Deze social media strategie is gebaseerd op de mening dat jij als ondernemer eerst moet geven en dan pas moet nemen.
De “jabs”, de stoten, zijn de stukjes content die je regelmatig deelt welke de lezers nieuwe inzichten, een glimlach of handige informatie geven. De “right hook”, de hoekstoot, is de call to action die volgt en welke je conversie verhoogt.
Het meest voorkomende probleem op social media is dat bedrijven van alles verwachten van hun doelgroep en zich afvragen waarom de reactie uitblijft.
In social media marketing wordt de hoekstoot, het moment waar je lezers overtuigt om jouw product aan te schaffen of aan te melden voor jouw dienst, zorgvuldig ingepland voor maximaal effect.
Ga voor de winnende combinatie
In boksen draait het niet alleen om fysieke kracht. Strategie speelt ook een grote rol.
In de grootste bokswedstrijd van deze eeuw, Floyd Mayweather jr. vs. Manny Pacquaio, waren de kijkers overtuigd dat Pacquaio de grote winnaar van het gevecht was. Pacquaio was continu in de aanval en kwam daardoor indrukwekkender over dan Mayweather jr.
Na het tellen van de punten werd Mayweather jr. echter uitgeroepen als de winnaar van de titanenstrijd. Pacquaio mocht dan wel dominant overkomen in het gevecht, Mayweather jr. wist zijn stoten perfect te combineren en op deze manier meer punten te scoren.
Ook bij sociale media strategieën wil je de winnende combinatie uitvoeren voor een hogere conversie.
Stel dat je een YouTube kanaal hebt en je een video recensie van een boek wilt plaatsen. Onder de video plaats je een link en iedere keer dat het boek op deze manier wordt aangeschaft, ontvang je een commissie van Amazon.
Je kunt het boek op verschillende manieren aanprijzen
Een veelgekozen methode is het geven van een authentieke recensie vanuit je kamer waar je op een persoonlijke wijze aangeeft waarom dit boek geweldig is. Veel videobloggers kiezen voor deze aanpak.
De vraag is of kijkers daadwerkelijk zitten te wachten op een muffige zolderkamer, kreten als “Neem het van mij aan; dit boek heeft mijn leven veranderd” en natuurlijk de afsluiter: “Vergeet niet om je te abonneren!”
Een betere optie is om professionele video gereedschap aan te schaffen of huren, na te denken over de omgeving en te leren hoe je een script schrijft en het geluid aanpast. Streef ernaar om de kijkers te verrassen met een informatie en tips waar ze wat van kunnen leren en gebruik quotes uit het boek.
In het eerste voorbeeld is het enige doel van de video het verkopen van het boek. In het tweede voorbeeld is het doel van de video om de kijker te informeren of te amuseren.
Kijkers zullen na het zien van de film van het eerste voorbeeld het gevoel hebben dat ze van hun kostbare tijd zijn beroofd. Ze zullen niet snel andere video’s van je bekijken en zich al zeker niet abonneren voor jouw YouTube kanaal.
Aan de andere kant zul je vanzelf abonnee’s en een schare fans krijgen wanneer je regelmatig video’s van hoge kwaliteit over interessante onderwerpen plaatst. Op deze manier bouw je autoriteit op waardoor kijkers sneller jouw mening over een product vertrouwen.
Content van hoge kwaliteit wordt vaker gedeeld
Het delen van content is lang niet zo belangrijk als het delen van content van hoge kwaliteit. Interessante content dat nuttig is voor de lezers wordt vaker gelezen en eerder gedeeld dan content met weinig inhoud.
Sujan Patel, growth marketer en ondernemer, onderschrijft het bovenstaande in zijn artikel op Forbes. De geest is uit de fles en er wordt dagelijks tonnen met content geschreven en gepublliceerd. Slechts een klein deel van deze content wordt daadwerkelijk gedeeld met anderen.
Patel geeft aan dat hij merkt dat zijn langere artikelen met meer achtergrond informatie beter scoren. Deze artikelen worden vaker gedeeld op social media en genereren meer verkeer. De korte posts die voornamelijk als opvulling worden geschreven, zijn minder in trek.
Het advies dat de marketer dan ook mee geeft is om te overwegen de drukke content kalender te verlichten om zo ruimte te maken voor minder content van betere kwaliteit. In het artikel “Content Marketing met behulp van een Content Kalender” kun je meer lezen over het samenstellen van zo’n kalender.
Het is geven voor het nemen
Des te meer je geeft aan jouw publiek, des te groter de kans is dat zij zullen reageren wanneer je de bal terug kaatst.
Het internet staat vol met advertenties, nieuws en opiniepeilingen waardoor een groot deel van de content op het internet in de gedachten wordt genegeerd. Wanneer jij je call to action plaatst, wil je dat deze opvalt waardoor mensen toegeven.
Zorg er dus voor dat je content daadwerkelijk iets toevoegt. Stop niet met het schrijven en publiceren van content van hoge kwaliteit. Vergelijk het met het afwisselen van verschillende stoten voordat je uiteindelijk de “coup de grace” uitdeelt.