Social media zijn vooral belangrijk voor communicatie
Voor de zesde editie van het Nationaal E-mail onderzoek deed Spotler weer onderzoek naar hoe de Nederlander in 2018 omgaat met het kanaal e‑mail. En dat niet alleen: het is het enige onderzoek dat e‑mail afzet tegen alle bekende social media kanalen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat het gebruik van WhatsApp voor persoonlijke communicatie bij 65-plussers is gestegen. Van gemiddeld 23% in 2015 naar 34% in 2018. Jonge Nederlanders hebben altijd al een voorkeur voor WhatsApp gehad als persoonlijk communicatiemiddel.
Platforms als WhatsApp, Instagram en Facebook worden vooral voor persoonlijke communicatie gebruikt en om favoriete merken en persoonlijkheden te volgen. Misschien hier en daar om het laatste nieuws te lezen, maar de Nederlander wil op deze platforms liever geen reclame zien en de enige meer officiële communicatie via social is de communicatie met klantenservices. 22% van de Nederlanders gebruikt hiervoor zijn social media. De populairste social mediaplatforms zijn WhatsApp, Facebook en YouTube.
De duidelijke gebruikerspiek van Facebook, Snapchat, WhatsApp, LinkedIn en Instagram is in de avonduren. Gemiddeld is 53% van de Nederlanders tussen 19.00 en 21.00 uur actief op social media en slechts 23% tussen 11.00 en 13.00 uur. Goed om te beseffen als je als bedrijf snel wil reageren op berichten van klanten en bezoekers. Ook ’s avonds is er dus bezetting nodig. LiveChat Service speelt daar op in door de dienstverlening zeven dagen per week van 7:00 tot 23:00 uur aan te bieden. Een gedreven team van 30 chatoperators verzorgt de communicatie via livechat van ruim 150 bedrijven waaronder Fit20, Girav, Financial Lease, TravelBird, Flexas, Qredits, Garantiemakelaars, BHV Nederland en PontMeyer.
Al die communicatie tussen klant en bedrijf via chat, messenger, voice en whatsapp levert bovendien heel veel mogelijkheden op voor directe marketing. Hoewel dat in het onderzoek nog niet heel erg naar voren komt, biedt het zogenoemde conversational marketing een heleboel nieuwe mogelijkheden op het gebied van marketing. Om de voordelen te presenteren organiseert LiveChat Service B.V. een gratis toegankelijke expert meeting op woensdag 24 oktober. Tijdens de bijeenkomst presenteren de Nederlandse pioniers zoals Nick Blom namens LiveChat Service, Cobrowser, Klik Proces, Flow.ai, BotBoys en Daan Gönning cases en bespreken zij voorbeelden bij onder andere Rabobank, Waternet, Efteling, Samsung en Profile Banden en onderhoud.