Stormachtige dagen op komst – Black Friday en Cyber Week

  • Gabriela Marinova
  • Informatie
  • nov 21, 2019
  • no comments.

De winter komt eraan! Dit betekent: warme kleren, warme chocolademelk, sfeerverlichting, sneeuw en cadeautjes (ah, het echte vakantiegevoel!). Voor bedrijven betekent het de drukste tijd van het jaar. Er ligt (nog) geen sneeuw, maar er komen stormachtige dagen aan: Black Friday en Cyberweek komen eraan. Mensen zijn bereid om veel geld uit te geven op een paar goede deals. 

Hoe is het allemaal begonnen?
Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten. Het is op de dag na Thanksgiving wanneer het kerst-inkoopseizoen voor de Amerikanen begint. Dit is het geval sinds 1952. Het is de tijd dat iedereen op zoek gaat naar cadeautjes voor zijn geliefden en zichzelf. De mensen worden helemaal gek, vooral als alle winkels leuke deals voor hun klanten aanbieden. Iedereen wil zo snel mogelijk het product kopen dat ze willen. Alle items worden heel snel uitverkocht, dus de mensen hebben allemaal veel haast.

De term Black Friday werd voor het eerst gebruikt in Philadelphia in 1961. Het werd gebruikt om het verkeer van auto’s en voetgangers op de dag na Thanksgiving om te leiden. Op die dag begonnen veel winkeliers hun winkels vroeg in de ochtend te openen. Sommige winkels zijn zelfs om middernacht of op Thanksgiving geopend. Dit is de tijd van het jaar waarin bedrijven enorme winsten maken. De detailhandelaren bereiden zich ruim van tevoren voor op die periode van het jaar en hun klanten ook. Retailers zorgen ervoor dat hun winkels op voorraad zijn en klanten zorgen ervoor dat hun portemonnee gevuld is. Het gaat allemaal om het geld, het gaat om de deals.

Black Friday tegenwoordig
Tegenwoordig staat Black Friday vooral bekend als de dag waarop er in elke winkel of website aanbiedingen zijn. Het is nog steeds op de dag na Thanksgiving, maar er is door retailers opgevallen dat de week na Thanksgiving er nog steeds wordt gewinkeld. Om online-shoppen te stimuleren, kwam Ellen Davis met het idee voor Cyber Monday in 2005. Sinds de start van Cyber Monday is het uitgegroeid tot soort van “tweede Black Friday”. Die dag werd al snel één van de grootste online shopping-dagen van het jaar. Volgens statistieken en trends is er op Cyber Monday in 2017 een recordhoogte van 6,59 miljard dollar gemeten op het gebied van online-shoppen. 

De andere kant van Black Friday
Black Friday lijkt de perfecte dag voor zowel retailers als consumenten. Het is echter niet alleen maar feest. De intenties zijn natuurlijk goed. Mensen willen hun familie en vrienden gelukkig maken en verwennen. Maar wanneer er teveel mensen naar één plaats gaan, kunnen al deze goede bedoelingen veranderen in een echt slechte ervaring. Het is altijd gevaarlijk om mensen in een winkel te hebben die per sé als eerste de perfecte deal willen scoren. Er zijn veel meldingen van geweld tijdens Black Friday. Volgens de Black Friday Death Count zijn er sinds 2006 12 doden en 117 gewonden gevallen. Als je (hopelijk) niet sterft of gewond raakt op Black Friday, zou je nog steeds echt geïrriteerd kunnen raken door al het wachten en al die menigte om je heen. Het zou vermoeiend kunnen zijn en je “vakantiegevoel” zou wel eens in de gootsteen kunnen vallen. De hele dag in de rij staan wachten, geduwd worden door mensen van alle kanten en als je eindelijk bent waar je wilde zijn, kan het item waar je naar verlangde al uitverkocht zijn. Is Black Friday niet geweldig?! 

Hoe kan je dit allemaal vermijden?
Gelukkig is er een manier om dit alles te vermijden. Is dat niet geweldig? Het is koud buiten, je blijft lekker thuis, neemt een slokje van je warme thee, je voeten die in een lekkere warme deken zijn ingewikkeld. Terwijl er allemaal mensen zijn die buiten staan te wachten tot de deuren van een winkel opengaan, maar voor jou geldt dat niet! Jij zit lekker thuis online te shoppen. Het enige wat je hoeft te doen is klikken op de items die je wilt hebben. Het enige wat overeenkomt is je winkelwagen, maar dan heb jij een virtuele winkelwagen. Je kunt er zoveel dingen in doen als je wilt. Je kunt ze verwijderen en weer toevoegen. (Wat is het toch makkelijk he)? 

De ‘Final Touch’ voor de perfecte winkelervaring
Er is één ding dat bij online winkelen misschien ontbreekt: menselijk contact. Ook al is het voordeliger voor klanten om vanaf hun bank te winkelen, missen ze vaak de hulp van een winkelmedewerker. Daardoor zijn ze niet in staat om vragen te stellen en direct antwoord te krijgen, het kan er zelfs toe leiden dat de bestelling niet wordt afgemaakt. Websites hebben meestal verschillende contactkanalen zoals telefoon, E-mail en contactformulieren. Maar klanten willen liever zo snel mogelijk antwoord krijgen op hun vragen en helaas kan geen van deze kanalen de gewenste snelheid bieden.

Aan de telefoon kunt u eeuwig in de lijn staan voordat de telefonist uw gesprek aanneemt en vooral tijdens deze spitsuren/dagen. Op E-mail wordt er meestal na  48 uur pas gereageerd en dat kan zelfs nog langer duren tijdens de Black Friday en Cyberweek. Hetzelfde geldt voor een contactformulier. Maar er is één contactkanaal waar iedereen van kan profiteren en dat is: live-chat. Het hebben van een live-chat op uw website zal niet alleen E-mails en telefoontjes verminderen, maar zal ook uw winst verhogen. Met live-chat hebben alle klanten de mogelijkheid om de informatie te ontvangen die ze nodig hebben en hun bestelling voort te zetten. Dit vermindert het aantal verlaten winkelwagentjes. Een onderzoek van Barilliance toonde aan dat het aantal verlaten winkelwagentjes met 78,65% is afgenomen. Als je je live-chat bij de kassa zet, zal de winst stijgen omdat dit een belangrijke positie is voor een live chat venster.

Bereid je voor op Black Friday en Cyberweek.
Dit is een geweldige manier om je voor te bereiden op de stormachtige dagen, zodat zowel jij als je klanten hiervan kunnen profiteren. Zij zullen nog steeds de deals hebben die ze willen en je raakt je klanten niet kwijt! Niet alleen zal je hen voorzien van de voorraad die ze willen met een aantal geweldige aanbiedingen, maar ook met een geweldige klantenservice ervaring. Het percentage achtergelaten winkelmandjes daalt snel wanneer klanten direct antwoord op hun vragen kunnen krijgen. Dus, pak je deken, neem je kopje thee, ga lekker zitten en geniet van de Black Friday en Cyberweek.

Krijg maandelijks advies van onze experts in uw inbox!

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.