Strategieën voor een hogere conversie met behulp van content creatie

  • nick
  • Nieuws
  • okt 28, 2016
  • no comments.

Content creatie heeft bij veel bedrijven een hoge prioriteit. Daar zijn goede redenen voor. Content speelt een cruciale rol in het creëren van een online aanwezigheid. Bovendien is het niet het verkeer dat wordt gegenereerd, maar de bezoekers die worden geconverteerd waar het omdraait bij online marketing.

Advertenties, SEO en referrals genereren nieuwe bezoekers. Het is echter goede content die deze bezoekers over de streep haalt om een aankoop te doen. Gemiddeld genomen zal 96% van de bezoekers onverrichter zake de site verlaten.

Als je door middel van content creatie alleen al een klein deel van deze bezoekers kunt overhalen, is er sprake van een aanzienlijk hogere conversie; iets wat de sales en omzet veel goeds zal doen.

Content creatie strategieën die zorgen voor hogere conversie

Achter content creatie schuilt een plan. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van content marketing, dan is het belangrijk dat je het schrijven en plaatsen van content stuurt.

Er zijn verschillende contentcreatie strategieën die je kunt toepassen bij het plannen van jouw content marketing. Hieronder zul je vier voorbeelden treffen.

Content creatie draait niet om kwantiteit

Bij het creëren en publiceren van content is er altijd een strijd gaande tussen kwaliteit en kwantiteit. Je zult hierin een balans moeten vinden. Maar dit is niet altijd even makkelijk.

Wanneer je jezelf als autoriteit in jouw vakgebied wilt vestigen en de naamsbekendheid van jouw merk wilt vergroten, zul je een reputatie moeten opbouwen. Dit kan onder andere met behulp van content.

Je zult hierin selectief moeten zijn. In een snel tempo veel content creëren waarvan de kwaliteit mist of de inhoud niet interessant is voor jouw publiek heeft een averechts effect op jouw geloofwaardigheid.

Betekent dit dat het de bedoeling is dat jouw content erg schaars is? Het antwoord is kort gezegd nee. Om ervoor te zorgen dat content impact heeft op de bezoekersaantallen, conversie en invloed zul je regelmatig en op grote schaal content willen aanleveren.

Maar dit is geen vrijbrief om niet selectief te zijn. Content van matige kwaliteit is een dertien-in-een-dozijn en zal zeker niet tot een hogere conversie leiden. Wanneer de content van discutabele kwaliteit is, dan zal dit zelfs leiden tot schade aan jouw imago.

Richt je daarom op het creëren van content van hoge kwaliteit die je, het liefst via een vast schema, regelmatig op jouw website, blog of social media pagina plaatst.

Niet zeker of nieuwe content voldoet aan de eisen? Loop de volgende checklist na voordat je het online zet:

  • Is jouw content origineel? Over de meeste onderwerpen is al een hoop geschreven. Kun jij er een unieke draai aangeven of het onderwerp belichten vanuit een andere invalshoek of nieuwe perspectieven bieden?
  • Word de content ondersteund door onderzoek, feiten, rapporten en enquêtes? Content waarin verwezen wordt naar betrouwbare bronnen zorgen voor meer autoriteit.
  • Heb je de genoemde feiten, de spelling en de grammatica gecontroleerd? Het opnoemen van onjuiste feiten of het publiceren van content dat vol met spelfouten staat is een goede manier om lezers voorgoed van de site te jagen.
  • Is er sprake van een overvloed aan reclameberichten, Call to Action-knoppen en andere middelen die tot een hogere conversie moeten leiden? Het doel van content is in veel gevallen het verkopen van een product of dienst maar vergeet niet: overdaad schaadt.
  • Wat is het leesniveau van de tekst? Maak het niet te moeilijk voor de lezers. Het is de bedoeling dat de gemiddelde lezer de tekst zonder moeite kan begrijpen. Dit is tegenwoordig extra belangrijk aangezien Google sites die goed leesbaar zijn beloont.

Bepaal wie je doelgroep is

Content schrijf niet alleen met een bepaald doel voor ogen; je schrijft ook voor een specifieke doelgroep. Het schrijven van een artikel waar jouw lezers weinig binding mee hebben kan van hoge kwaliteit zijn maar als nog niet leiden tot een hogere conversie.

Voordat je een letter op papier zet, wil je dus eerst onderzoek doen naar wie jouw doelgroep precies is. Met welke zaken houden zij zich dagelijks bezig en in wat voor soort content zijn zij geïnteresseerd?

Er zijn verschillende manieren om meer te weten komen over je doelgroep. Een van de beste manieren om erachter te komen wat er speelt bij jouw doelgroep, is om het gewoon op de man zelf af te vragen.

Door middel van interviews en enquêtes krijg je een kijkje wat er bij jouw (potentiële) klanten speelt. Enquêtes hebben het voordeel dat zij laagdrempelig zijn en zonder veel moeite aan het einde van een live chat gesprek of het doorlopen van een bestelproces geplakt kunnen worden. Voor een persoonlijk interview zul je meer tijd moeten vrijmaken. Je krijgt hier echter wel meer informatie los dan bij een standaard vragenlijstje.

Social media is tevens een belangrijke bron van informatie over jouw doelgroep. Maak gebruik van tools voor social media monitoring om te zien wanneer jouw merk wordt genoemd op Facebook, Twitter, Instagram en andere netwerken.

Door middel van de click-through rates van de content die je op je social media pagina’s plaatst, kun je zien welke content het meest door je gebruikers gedeeld wordt. Dit geeft je eveneens een beeld welke onderwerpen door jouw doelgroep interessant worden bevonden.

Je kunt de informatie van het onderzoek gebruiken voor twee doeleinden gebruiken:

  • Voor het creëren van profielen van de ideale klanten.
  • Het genereren van ideeën voor nieuwe content.

Content creatie is een leerproces

Content is een krachtige marketingtool welke vandaag de dag een prominente rol inneemt bij veel organisaties. Vaak wordt er te licht gedacht over content creatie. Het is een fulltime functie welke het liefst ingevuld wordt door iemand met veel ervaring.

Voor het beste resultaat zal de content schrijver zowel verstand van schrijven als de industrie waarin jij actief bent hebben. Deze combinatie is vaak zeldzaam. Jij, als ondernemer, weet alles van de tak waarin je actief bent, maar wellicht is schrijven niet je sterkste kant. Een content schrijver is meester in het gebruik van de pen, maar weet weinig over jouw bedrijf.

Door krachten te bundelen en een sterke focus te leggen op het creëren van hoge kwaliteit content die jouw doelgroep wilt lezen, bouw je de reputatie op die zorgt voor een hogere conversie.

Bron: Livechatinc

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.