Tijdverspilling: Robots die zich als mensen gedragen

  • Fabian Schotel
  • Informatie
  • feb 05, 2018
  • no comments.

Wanneer je robots maakt én je niet richt op kinderen, doe je er goed aan om je niet op de persoonlijkheid van robots te richten. In plaats van jezelf afvragen hoe robots meer als mensen kunnen zijn, kun je er beter voor zorgen dat de robot doet waar hij voor gemaakt is.

Momenteel volgen robots die menselijk gedrag vertonen zich in een rap tempo op. De een nog slechter dan de ander. Deze bijna nutteloze machines doen niet meer dan media-aandacht genereren en hebben verder weinig toegevoegde waarde. De kans is groot dat de ontwikkelaars van deze robots zich laten verwarren door het succes van robots die wel nuttig zijn. Denk hierbij aan de robots die onze auto’s maken, of de robot die ervoor zorgt dat we zelf niet meer hoeven te stofzuigen. “Als miljoenen mensen een Roomba kopen, zullen ze vast ook een robot willen kopen waar je mee kan praten”. Een gedachte die niet helemaal klopt.

Tijdverspilling

Een robot die ervoor zorgt dat schoonmaken makkelijker wordt, voegt namelijk echt wat toe aan iemands leven. Een robot die een taak slechter uitvoert dan een willekeurig persoon doet dat niet en is daarmee slechts tijdverspilling. Een goed (of eigenlijk slecht) voorbeeld hiervan is de robot Fabio. Deze robot kreeg de taak om gesprekken aan te gaan met klanten van een supermarkt. Rachel Kraus van Mashable schreef er in een rapport het volgende over: “De robot riep als begroeting “Hallo, schoonheid’ en gaf de klanten ongewenste high fives en zelfs knuffels”. Als ontwikkelaars zich niet richten op het aanleren van smalltalk aan robots, maar de robots iets leren waar de consument daadwerkelijk iets aan heeft, kan een robot veel effectiever worden ingezet. Denk hierbij aan gezichtsherkenning, zodat de robot een klant kan opsporen als hij een product gevonden heeft of ervoor zorgt dat de klant in het gewenste pad terecht komt. Door effectieve hulp van de robot zal de klant ook sneller geneigd zijn om terug te keren naar de winkel.

Kraus’ enige advies is om zo snel mogelijk met het inzetten van deze menselijke robots op publieke plekken te stoppen. Een klant zit er ook niet op te wachten dat een medewerker vanuit het niets ‘Hallo schoonheid’ roept of iemand begint te knuffelen.

Menselijkheid robots

Het is menseigen om gevoelens te ontwikkelen voor dingen die op ons lijken. Een robot met menselijk gedrag valt hier ook onder. Een van de winkelmedewerkers uit de bovenstaande case had een eenzijdige emotionele band met de robot opgebouwd en kon haar tranen niet bedwingen toen de robot werd verwijderd.

Alhoewel een robot net zo ‘levend’ is als Elmo van Sesamstraat, worden er tegenwoordig ook twitter accounts voor robots aangemaakt. Deze Twitteraccounts worden, net als vroeger bij het ‘Twitter-account’ van Harry Potter, beheert door mensen. Zij geven echter het idee dat er een robot achter zit, waardoor er niet alleen een band ontstaat maar mensen ook alles durven zeggen. Dit kan ervoor zorgen dat het mens achter het Twitter-account gekwetst wordt en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Niet alleen maar slecht

Natuurlijk zijn niet alle menselijke robots slecht en zijn er ook zeker succesverhalen. Zo is er een Einstein- robot die kinderen meer leert over wetenschap. Deze robot draagt niet alleen bij aan de kennis van kinderen, hij is ook nog eens klein, schattig en heeft enorm veel persoonlijkheid. Deze persoonlijkheid kan goed ingezet worden om de aandacht van kinderen te trekken, maar deze methode werkt niet bij volwassenen.

Momenteel is het ontwikkelen van menselijke robots, zoals we die in films zien nog een ver-van-ons-bed show. Zelfs als je erin gelooft dat dit de toekomst is, is het verkeerd om met robots te experimenteren. Hiermee houden ontwikkelaars niet alleen zichzelf, maar ook het publiek voor de gek. Het wordt tijd dat we robots gaan ontwikkelen die ook interessant zijn voor een publiek boven de 12 en dat we eerlijk gaan worden over wat ze wel én niet kunnen doen.

 

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.