Betreed het nog onontdekte terrein van upselling

  • nick
  • Nieuws
  • apr 14, 2016
  • no comments.

We besteden veel aandacht aan het genereren van verkeer naar onze website. Daarom is het verrassend dat er zo weinig aandacht wordt geschonken aan upselling.

Upselling is een manier om sales te verhogen, zonder dat het noodzakelijk is om meer leads te genereren of bezoekers naar jouw site te trekken.

De kosten liggen lager dan een nieuwe online marketing campagne voor het aantrekken van nieuwe klanten. Het opzetten van een dergelijke feature neemt bovendien minder tijd in beslag.

De grote vraag is waarom niet meer bedrijven deze feature maximaal benutten.
Grote, succesvolle aanbieders plukken echter nu al de vruchten van upselling.
Klanten hebben niet altijd door dat goed bedoelde suggesties tevens een vorm van marketing zijn.

Hoe kun ook jij gebruik maken van upselling om je sale en omzet te vergroten. Je leest het hier.

Upselling in een notendop

Om deze feature op de juiste manier in te zetten, zul je eerst moeten begrijpen wat de term precies inhoudt.
Het concept van upselling is gebaseerd op het maximaliseren van de omzet van iedere verkoop.

Waarom veel tijd en geld besteden aan het aantrekken van nieuwe bezoekers?
Er is geen garantie dat zij een product of dienst zullen afnemen.

Upselling richt zich op de groep die al een beslissing heeft genomen om een product of dienst af te nemen.

Een goed voorbeeld van deze methode is het aanbieden van extra garantie. Bij het aanschaffen van elektronische goederen of huishoudelijke artikelen in de winkel zal geheid gevraagd worden of je extra garantie wilt kopen.

Een ander voorbeeld is het toevoegen van een tuft slagroom aan een kop cappuccino, zoals de illustratie hieronder duidelijk maakt.

Betreed het ontondekte terrein van upselling - Upselling

Voor het verkopen van extra garantie hoeft de winkelbediende slechts één vraag te stellen. Deze manier van verkopen maakt het mogelijk om zonder veel moeite een koop uit te breiden waardoor de omzet groter wordt.

Nu ben je vast wel bekend met de drammerige medewerker die je van alles probeert op te dringen. Als je teveel extra’s of upgrades probeert aan te smeren, kan dit als storend worden ervaren. Zoek daarom naar een gulden middenweg.

Het moet niet alleen voordeel bieden voor jou als verkoper.

De gouden regel is dat upselling extra waarde biedt voor de klant. Zolang de upgrades de extra kosten waard zijn, is er sprake van een win-win situatie.

Upselling is niet hetzelfde als cross-selling

Een andere methode die vaker wordt toegepast door winkels en webshops, is cross-selling.
Net als bij upselling is cross-selling een manier om kopende klanten aan te sporen meer aankopen te doen.

Het verschil tussen de twee verkoopmethodes is makkelijk te onthouden.
Bij upselling wordt een upgrade voor het gekochte product aangeboden.
Bij cross-selling worden compleet andere producten aan de man gebracht.

Een voorbeeld van cross-selling is het aanbieden van een stuk taart wanneer een klant een kopje koffie bestelt.

Betreed het ontondekte terrein van upselling - Cross-selling

Nu zit er bij cross-selling vaak een link tussen de aangeboden producten en het gekochte product.
Zo zal een webwinkel bij de aanschaf van een MP3 speler de suggestie geven om meteen een setje oordopjes of een set headphones aan te schaffen.

De aangeboden suggesties kunnen ook gebaseerd zijn op de browse geschiedenis van de klant. Mocht de klant in het verleden naar diverse stereo-sets hebben gekeken, dan zullen de suggesties betrekking hebben op producten die relevant zijn voor de klant.

Waarom gebruik maken van upselling en cross-selling

Waarom is het verstandig om gebruik te maken van de mogelijkheden van upselling en cross-selling?

De reden waarom bedrijven en winkels upselling en cross-selling toepassen is simpel: meer omzet.
Er zijn echter talloze manieren om je omzet te verhogen.

Wat maakt upselling en cross-selling zo aantrekkelijk?

Het voordeel van deze manier van verkopen is de moeite die je hoeft te doen voor extra omzet.
Dit is namelijk, vergeleken met andere opties, erg weinig.

Je kunt alleen iets extra’s verkopen aan iemand die al een product of dienst bij je afneemt.
Dit betekent dat je geen geld of tijd hoeft te steken in online marketing campagnes, SEO en content marketing om je omzet te vergroten.
Maar ook wanneer je wel gebruik wilt maken van deze mogelijkheden, kun je nog steeds upselling en cross-selling toepassen. Hier zitten geen extra kosten aan verbonden.

Deze manier van verkopen heeft niet alleen een directe impact op je omzet.
Klanten die vaker of meer producten kopen of diensten afnemen zullen minder snel naar een concurrent stappen.
Wanneer een klant een grotere investering maakt, zijn de kosten om over te stappen ook groter.

Upselling en cross-selling heeft dus ook een indirecte impact op je omzet aangezien klanten loyaler zijn aan jouw merk.

Upselling: weinig moeite, veel baat

Upselling biedt veel voordelen en vereist weinig moeite.
Bovendien kun je het via verschillende kanalen, zoals via de livechat, aanbieden.

Mocht je dus nog geen gebruik maken van de mogelijkheden van upselling, bedenk dan hoe jij het kunt inzetten voor het vergroten van jouw omzet.

Bron: Livechatinc

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.