Vijf andere manieren om een live chat te gebruiken
Over het algemeen wordt een live chat feature aan een site toegevoegd om betere klantenservice te bieden en meer producten te verkopen of leads te genereren.
Een live chat feature is echter veelzijdig en kan naast de bovenstaande functies ook op andere manieren worden ingezet. We geven hieronder vijf voorbeelden:
- Het afnemen van enquêtes
Het is makkelijk om via een live chat input te vragen van uw bezoekers en deze feedback te gebruiken om uw dienstverlening te verbeteren. Al vraagt u bijvoorbeeld een week dezelfde vraag aan iedereen die de live chat gebruikt heeft u genoeg antwoorden om een conclusie te trekken.
- Het aanvullen van productinformatie
Wanneer uw klanten keer op keer problemen hebben met een bepaald onderdeel van uw website, dan is het belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent zodat u actie kunt ondernemen. Hetzelfde geldt als chatters regelmatig informatie opvragen over een bepaald product. De chat operator kan in dat geval aangeven om deze informatie aan te vullen op de product pagina. Zo kunnen klanten sneller geholpen zijn.
- Het uitbreiden van de selectie
Een groot deel van de vragen die gesteld worden aan live chat operators, hebben te maken met het niet kunnen vinden van de gewenste producten op de site. De chat medewerker kan op dat moment geschikte alternatieven aanbieden.
De medewerker kan tevens producten waar naar gevraagd worden noteren om ze in de toekomst aan de selectie toe te voegen.
- De website gebruiksvriendelijker maken
Wanneer de werking van uw website niet duidelijk is voor uw bezoekers dan is de live chat de eerste plek waar zij dit aan u kunnen melden. Met de live chat ontvangt u dus een hoop feedback over het ontwerp van de site zonder hier iets voor te hoeven doen.
- Het verhelpen van technische problemen
Technische problemen kunnen zorgen voor een drastische vermindering van het aantal verkopen. Ze moeten dan ook zeker serieus genomen worden. Het is echter lastig om deze problemen te identificeren voordat het te laat is. Met een live chat functie op uw site kunt u uw klanten adequaat te woord staan. Tevens kunt u snel op de hoogte worden gebracht van technische mankementen.