Voordelen LiveChat

  • Fabian Schotel
  • Informatie
  • mrt 12, 2018
  • no comments.

Het wordt retailbedrijven steeds moeilijker gemaakt om op te vallen. Het aanbod wordt steeds groter en landsgrenzen verdwijnen. De consument kan hierdoor overal aankopen doen en wordt daarmee niet meer beperkt tot zijn of haar omgeving. Waar voorheen prijs of kwaliteit een onderscheidend vermogen was, is er nu veel meer nodig om op te vallen. LiveChat is hier een voorbeeld van. Hier lees je meer over de voordelen van LiveChat én wat erbij komt kijken.

Klanten hechten steeds meer waarde aan kwalitatieve factoren. Ze kijken bij de aanschaf van een product niet alleen meer naar de prijs of kwaliteit, maar ook naar gebruikerservaringen en klantenservice. Een onderzoek van adviesbureau Walker toont aan dat merken zich in 2020 door het optimaliseren van klantbelevingen kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Prijs en kwaliteit schuiven hierdoor meer naar de achtergrond.

Waarom LiveChat inzetten?

Het mobiele tijdperk zorgt ervoor dat wij steeds meer met elkaar verbonden zijn. Communicatie vindt niet alleen via traditionele kanalen plaats, maar ook via e-mail, LiveChat, blogs, chatbanners en online fora. Klanten kunnen je zodoende op veel verschillende manieren bereiken. Van al deze communicatiekanalen wordt LiveChat het beste gewaardeerd. Bedrijven die nog geen gebruik maken van LiveChat riskeren het verlies van klanten, maar lopen ook hele waardevolle data mis. LiveChat laat zien waar het misloopt in de customer journey en onze ervaren chatoperators kunnen de klantbehoefte achterhalen. Deze data kan in een later stadium ingezet worden om potentiele klanten alsnog klant te maken.

Voordelen LiveChat: verhoging aankopen

Er zijn veel onderzoeken geweest naar het afhaken van bezoekers in de online winkelwagen. Het Bayard Institute heeft van 31 verschillende onderzoeken data verzameld en geconcludeerd dat het gemiddelde verlatingspercentage 68% is. Een hoog percentage, wat middels LiveChat voorkomen kan worden. 57% van deze groep beëindigt de aankoop namelijk als ze niet direct antwoord op een vraag krijgen. Veel van deze vragen gaan over het product, bezorgmethoden, de prijs en retourinformatie.

Een rapport van BI Intelligence laat zien dat 63% van de verlaten winkelwagentjes herstelbaar is. Dit is erg belangrijk, wat een kleine daling van het verlatingspercentage kan al voor een grote toename in omzet zorgen. Wanneer een verlatingspercentage van 60% verlaagd kan worden naar een percentage van 56%, betekent dit al 10% stijging in verkoop. LiveChat kan hier een grote bijdrage aan leveren. Een chat is toegankelijk en het persoonlijke contact zorgt ervoor dat de chatoperators vragen snel kunnen beantwoorden. Het verlatingspercentage wordt hiermee verlaagd en de verkoop neemt toe.

Klant geeft meer uit

  • LiveChat maakt het mogelijk om meer omzet te genereren, zonder dat je op zoek hoeft te gaan naar nieuwe klanten. Een chatoperator kan dit op de volgende manieren doen:
  • Cross-selling: chatoperators kunnen in een chat aanvullende producten aanprijzen. Denk hierbij aan een SD-kaart bij de aanschaf van een camera.
  • Upselling: betere en duurdere producten adviseren.
  • Downselling: downselling heeft geen directe invloed op een hoger aankoopbedrag, maar kan er wel voor zorgen dat de consument iets koopt.
  • Special offers: consumenten zijn sneller geneigd iets te kopen dat in de aanbieding is.

Daling kosten

Veel bedrijven hebben een klantenservice of vragen een van de medewerkers om naast hun vaste werkzaamheden vragen te beantwoorden. Dit kan echter veel efficiënter. Elk telefoontje kost namelijk tijd en tijd is geld. Een chatoperator kan meerdere vragen tegelijk beantwoorden en je medewerkers kunnen zich op hun eigen werkzaamheden blijven richten.

Verhoging omzet

Uiteindelijk leiden alle beschreven voordelen tot meer omzet. Het inzetten van LiveChat zorgt ervoor dat er minder winkelwagens achtergelaten worden, de aankoopprijs wordt hoger, je hebt minder kosten én de persoonlijke aanpak zorgt voor meer tevreden klanten. Wij kunnen echter nog veel meer voordelen noemen. Wil je meer weten over de mogelijkheden van LiveChat? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op of chat met een van onze medewerkers.

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.