Waarom is een mobiele website zo belangrijk voor e-commerce
Het is inmiddels geen geheim meer. Als bedrijf of webmarketeer kun je de mobiele markt niet meer negeren. Sterker nog, er zijn meer mobiele gebruikers dan desktop gebruikers. Een mobiele website vandaag de dag is cruciaal voor e-commerce.
Veel bedrijven lopen nog te veel klanten mis omdat zij hun website niet optimaliseren voor mobiele gebruikers. Een mobiele website is een extra marketing kanaal welke een zeer grote groep gebruikers in jouw doelgroep treft. Immers, een mobiele gebruiker kan waar en wanneer dan ook een bestelling plaatsen.
Klinkt geweldig, niet waar?
Als je je pijlen richt op mobiele gebruikers – en geloof me, dit wil je zeker doen – zul je eerst een mobiele website moeten bouwen of anders je website compatibel maken voor mobiele gebruikers.
Het is tegenwoordig niet meer zo dat je een website kunt voorschotelen die niet geoptimiseerd is voor mobiele gebruikers en verwachten dat dit voldoende is. Voorheen waren de meeste sites niet geschikt voor mobiele gebruikers waardoor zij geen andere keus hadden. Nu zijn deze gebruikers binnen twee tellen verdwenen als je niet hun aandacht weet vast te leggen.
Kortom, je wilt ervoor zorgen dat de gebruikerservaring van de mobiele website net zo vloeiend is als de normale website. Aangezien smartphones en tablets in verschillende maten komen, kun je je voorstellen dat dit een andere aanpak vereist dan een reguliere website.
Wat maakt een mobiele website zo belangrijk voor e-commerce?
Sinds kort is niet alleen meer zo dat er meer mobiele gebruikers dan desktop gebruikers op het internet zijn. Het aantal mobiele sales is inmiddels ook het aantal desktop sales overstegen. De grootte van de mobiele markt op het moment geeft aan dat het geen tijdelijke trend is. De mobiele markt zal blijven groeien.
De reden waarom de mobiele markt als maar groter wordt, kun je zelf bedenken. Is het immers niet makkelijker om een bestelling te plaatsen in je favoriete webshop met je tablet vanaf de bank dan opstaan en naar je desktop computer te lopen?
De drempel om via je mobiele telefoon een nieuwe aankoop te doen is eenmaal een stuk lager. De kans dat je een impuls aanschaf doet, is hiermee groter. Je zult in de statistieken terugzien dat mobiele gebruikers een hogere conversie rate laten zien. Tenminste, als je mobiele site in orde is.
Hoe zet je een mobiele website op?
Geen idee waar je moet beginnen met het opzetten van een mobiele website? Er zijn een aantal manieren waarop je dit kunt aanpakken.
De meest voorkomende vormen van een mobiele website zijn als volgt:
- Een responsieve website
- Een subdomein voor mobiele gebruikers
- Een app voor mobiele gebruikers
Ieder van deze opties zullen je conversie rate en succes van je website vergroten. Welke van deze drie opties het meest geschikt is, is afhankelijk van welke middelen je tot je beschikking hebt.
Responsieve website
Een responsieve website is een site die zich aanpast aan de gebruiker. Wanneer de site vanaf een desktop computer wordt benaderd, dan wordt de desktop variant geladen. Wordt de site vanaf een smartphone of tablet benaderd, dan wordt de mobiele variant geladen.
Het grootste voordeel van een responsieve website is dat je code voor de mobiele site en de desktop site niet afzonderlijk hoeft te schrijven. Daarnaast hoef je niet voor ieder apparaat een nieuwe website te programmeren.
De code van de responsieve website is zo geschreven dat de site zich aanpast aan het apparaat waarmee de site wordt benaderd. Het gros van de code is van toepassing op zowel de mobiele als de desktop variant.
Een ander voordeel is dat de navigatie en de algemene stijl van de site hetzelfde blijft.
Waar je op moet letten is dat het toevoegen van nieuwe elementen aan een responsieve website van te voren goed overwogen moet worden. Een toevoeging zal namelijk een invloed hebben op het uiterlijk van de site voor iedere gebruiker, niet alleen mobiele of desktop gebruikers.
Subdomein voor mobiele gebruikers
Het is mogelijk dat je huidige website zich niet goed leent voor responsief webdesign en je niet over de middelen of tijd beschikt om een geheel nieuwe website te laten bouwen. In dat geval is een subdomein voor mobiele gebruikers een optie.
Je hebt vast wel eens gebruik gemaakt van een mobiel subdomein. Deze sites zijn te herkennen aan de “m.” in de URL wanneer je de site laadt met je mobiele telefoon of tablet. De mobiele subdomein is volledig toegespitst voor het gebruik met een mobiel apparaat.
Alhoewel een subdomein in het begin een hoop tijd en kosten kan besparen, is het op lange termijn juist een erg kostbare en tijdrovende oplossing. Dit heeft te maken met het feit dat je voortdurend twee sites moet bijwerken in plaats van één site.
Heb je een business plan die er voor zorgt dat je je website regelmatig moet bewerken? Dan is dit waarschijnlijk niet de beste oplossing voor je.
Een afzonderlijke mobiele app
Een andere aanpak is het maken van een speciale app om het mobiele publiek te bereiken.
Dit is een compleet afzonderlijk kanaal dat weliswaar geen extra verkeer naar je website genereert maar desondanks voor meer sales zorgt omdat klanten vanuit de app aankopen kunnen doen.
Een kleine drempel is dat de app eerst gedownload moet worden. Het is dus aan te raden om de app eerst te introduceren aan je beste en meest loyale klanten. Beloon hen met extra incentives om gebruik te maken van de app zodat zij een positieve recensie schrijven in de iOS en Google app shops.
Een mobiele app is geen alternatief voor een website. Zie het als een toevoeging op je bestaande website.
Nog geen mobiele oplossing gevonden?
Maak je op het moment nog geen gebruik van één van de bovenstaande oplossingen? We drukken je dan op het hart om dit zo snel mogelijk te overwegen.
Een mobiele website mag tegenwoordig niet ontbreken als je serieus bezig bent met e-commerce. Maak echter niet een beslissing over één nacht. Het is belangrijk dat je de juiste keuze maakt aangezien je anders een hoop onnodige kosten maakt en tijd verspilt.