Vrijwel niets is vervelender dan producten toe te voegen aan uw winkelmandje en dit nogmaals te moeten doen, omdat de site vastloopt. De kans is groot dat u besluit om het dan maar ergens anders te kopen.
De vraag die dan ook onherroepelijk naar boven komt, is waarom online winkels überhaupt gebruik maken van een winkelmandje en een kassa waar u moet afrekenen. Is dit enkel om een parallel te creëren met fysieke winkels en zo meer vertrouwen te scheppen? Is het wel praktisch om onze gewoontes uit de offline wereld klakkeloos over te nemen, omdat we dit nu eenmaal zo gewend zijn?
Online winkelen zonder winkelmandje – het kan wel!
Als u kritisch staat tegenover dit oubollige systeem, dan bent u niet de enige. Verschillende aanbieders zijn er in geslaagd om een meer modern online alternatief te verzinnen.
Een voorbeeld van een online winkelsysteem zonder winkelmandje is de App Store van Apple. Het enige wat u hoeft te doen, is in te loggen. Dit doet u door uw wachtwoord in te vullen. Alle aanschaffen worden, na uw goedkeuring, van uw creditcard afgeschreven. U hoeft niet elke bestelling opnieuw af te rekenen in een kassa.
Een ander voorbeeld van een eenvoudig, intuïtief betaalsysteem zonder winkelmandje is PayPal. Niet voor niets bieden veel online winkels de mogelijkheid om via PayPal te betalen – het is zowel voor de koper als verkoper makkelijker.
Europese wetgeving staat makkelijk e-shoppen in de weg
De mogelijkheden om online shoppen makkelijker en sneller te maken zijn er zeker. Maar vergeleken met de opties die klanten van Amerikaanse webshops voorgeschoteld krijgen, valt het aanbod in Europa tegen. Dit heeft te maken met de ingewikkelde Europese wetgeving welke de consument in bescherming neemt.
Europese webwinkels zijn bijvoorbeeld verplicht om ondubbelzinnig te vermelden dat het om een bestelling met een betalingsverplichting gaat. Tevens moeten ze proactief de Algemene Voorwaarden ter inzage aanbieden. Al deze regels zorgen ervoor dat online shoppen minder intuïtief wordt en meer tijd inneemt.