Genereer meer websiteverkeer met Content Marketing

  • nick
  • Nieuws
  • apr 18, 2016
  • no comments.

Content Marketing was lang het best bewaarde geheim voor het genereren van meer websiteverkeer. Geleidelijk aan raken meer mensen bekend met het fenomeen. Hoe maak jij optimaal gebruik van deze manier van marketing?

Het is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat jouw website veel bezoekers trekt. Er zijn zoveel interessante sites. Als je al een flink aantal bezoekers weet te trekken, is dat geen garantie dat zij langer dan twintig seconden op de site blijven.

Content is hetgeen wat ervoor zorgt dat jouw doelgroep je website weet te vinden en wilt gebruiken. Om deze reden heeft content marketing dan ook een grote impact op het succes van een website.

Hoe genereer je meer websiteverkeer met content?

In het artikel “Content Marketing – Het geheim van een hoge Google ranking” zijn we al ingegaan op het nut van content marketing. De tijd van internetgebruikers is kostbaar. Content zal daarom relevant moeten zijn voor de lezer, anders haakt deze af.

Waardevolle content is de sleutel in het verkrijgen van backlinks. Ook zal content die relevant is voor de lezers zorgen voor shares op social media. Beiden vertalen zich weer in meer websiteverkeer.

Voordat je begint met het creëren van content voor je website is het echter van belang dat het fundament van de website, bestaande uit zaken als de on-site SEO en de site functionaliteit, in orde is.

Bovendien zul je van te voren willen bepalen via welke kanalen je je content gaat delen, wie de doelgroep zal zijn (aan de hand van een kopersprofiel) en welke thema’s aan bod zullen komen.

Zodra je de voorbereidingen hebt getroffen, ben je klaar om content te creëren voor het genereren van meer websiteverkeer.

Het schrijven van content voor meer websiteverkeer

Eén van de voornaamste doelen van het creëren van content is het verzamelen van backlinks op respectabele sites. Websites met autoriteit delen echter niet zomaar een link. De content moet van hoge kwaliteit zijn.

Geen idee waar je moet beginnen met het schrijven van content dat de moeite waard is gedeeld te worden? Houd je dan vast aan de volgende vormen van content waarvan bewezen is dat deze, mits de kwaliteit van de tekst goed is, geschikt zijn voor het verzamelen van backlinks.

  • Handboek: Een handboek is één van de meest uitgebreide vormen van content. De lengte van een handboek is ergens tussen de 5.000 tot 20.000 woorden en is vaak voorzien van afbeeldingen en/of illustraties.
  • Gast artikel: Het schrijven van gastartikelen of gastblogs is een prima manier om aandacht voor jezelf te generen. Pas wel op dat het niet teveel over jezelf gaat. De afgelopen jaren zijn er veel gastartikelen gepubliceerd die eerder als advertenties dan informatieve content overkomen.
  • Lijstjes: Iedereen is dol op lijstjes. Top 10 lijstjes zijn makkelijk om te maken en ook goed verteerbaar voor de lezers.
  • Deskundige Analyse: Wanneer je een goede relatie opbouwt met bloggers, experts en andere mensen met autoriteit kun je content schrijven waarin de kennis en expertise van deze mensen uiteen wordt gezet.
  • Prijsuitreikingen: De MTV Awards, de Oscar Uitreiking of zelfs de Gouden Kalf; prijsuitreikingen genereren veel aandacht. Door content te schrijven waarin je prijzen uitreikt aan producten, diensten of personen houd je je publiek aan het lezen.
  • Vergelijkingen: Er zijn zoveel goede producten en diensten beschikbaar dat het lastig is om een keuze te maken. Vergelijkingen zijn dan ook zeer populair bij internetgebruikers. Zorg er wel voor dat de vergelijking objectief is, anders wordt jouw content niet serieus genomen.
  • Infographics: Sinds kort is de infographic in opkomst. Een infographic is een afbeelding waarin op een heldere, schematische en vaak ludieke manier informatie wordt verwerkt. Deze creatieve manier van communicatie is met name geliefd bij meer visueel ingestelde mensen.

Genereer meer websiteverkeer met Content Marketing - Wordcloud

Content voor het verhogen van je conversie rate

De bovenstaande tips voor het schrijven van content hebben met name betrekking op het verkrijgen van backlinks en een boost in het aantal shares op social media.

Het is echter zonde om niet alle voordelen van content marketing te benutten. Naast het genereren van meer websiteverkeer zorgt goede content ook voor een hogere conversie rate.

De beste soorten content waarvan bewezen is dat het zorgt voor hogere sales zijn niet per definitie dezelfde soorten content die zorgen voor meer websiteverkeer. Wanneer content marketing gebruikt wordt voor het verhogen van de conversie rate, dan zijn de volgende vormen van content geschikt:

  • Handleiding: Een handleiding is, in tegenstelling tot een handboek, gericht op het antwoorden van een specifieke vraag of het oplossen van een bepaald probleem. Handleidingen en tutorials zijn uitermate geschikt om jezelf te positioneren als een expert, genereren websiteverkeer en zorgen voor meer conversies.
  • Koopgids: Een koopgids is ideaal aangezien veel mensen vandaag de dag niet de tijd hebben om alle alternatieven te onderzoeken. Met een koopgids positioneer je jezelf als de standaard waaraan de rest wordt gemeten. Voeg ook een videofragment toe voor extra effect.
  • Video: Over video’s gesproken; door product pagina’s te voorzien van een videofragment kun je de conversierate tot wel 80% verhogen. Als geen producten maar diensten verkoopt kun je door middel van een video een uitleg of een presentatie geven.
  • Case Studies: Case studies zijn een goede manier om je conversie rate te verhogen. Bij een case study komt de klant in de schijnwerper te staan. Bovendien laat je zien dat je je beloftes kunt waarmaken.
  • User Generated Content: Geef je klanten een stem door content dat door gebruikers is gemaakt te delen. Denk hierbij aan een tweet, een getuigenis, een recensie of een video waarin jouw product of dienst aanbod komt. Content van de gebruikers zelf zorgt voor meer authenticiteit.
  • Recensies: Tegenwoordig zijn recensies niet meer een leuke bijkomstigheid maar noodzakelijk onderdeel van een succesvolle marketing strategie. Wees dan ook niet te verlegen om aan je klanten te vragen een recensie achter te laten.

Content marketing vereist geduld en discipline

Het kan even duren voordat je een duidelijk verschil zit in conversies en websiteverkeer. Content marketing is een strategie die in het begin een investering van tijd vereist. Ook is het een gewoonte dat op regelmatige basis moet worden bijgehouden.

Het opbouwen van een reputatie en het uitgroeien tot een autoriteit kost nu eenmaal tijd. Door de juiste content te schrijven en jouw content op de juiste kanalen aan te bieden, zorg je ervoor dat je inspanningen niet verloren gaan.

Overigens kan iedereen in het bedrijf meehelpen met het promoten van je content. LiveChat Service biedt een managed live chat aan voor professionele en non-profit organisaties. Onze content wordt niet alleen gelezen en beoordeeld door onze bezoekers, maar ook door onze mensen – inclusief onze chatoperators, zelf.

 

Bron: Livechatinc

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.