WhatsApp zal haar eerste advertenties tonen op Facebook voor het actief starten van conversaties.
Op dit moment is WhatsApp druk bezig met het afronden van een eventueel verdienmodel. Het tech blog TechCrunch heeft in de code van Facebook Messenger de knop “Send WhatsApp Message” gevonden. Hierdoor lijkt het erop dat WhatsApp op hetzelfde principe gaat werken zoals Facebook dit nu al doet.
TechCrunch heeft contact opgenomen met een contactpersoon van WhatsApp en die kon het volgende zeggen: “We zijn aan het testen hoe mensen gemakkelijker contact op kunnen nemen met een bedrijf via WhatsApp.” Voor nu verkoopt WhatsApp nog geen advertenties in het platform zelf, maar zij gaan wellicht een knop toevoegen in Facebook advertenties wat het makkelijker maakt om in contact te komen via WhatsApp. Hierdoor open je direct een WhatsApp chat met een consument via Facebook Advertenties.
Matt Navarra van The Next Web heeft in de code kunnen achterhalen dat er inderdaad gebruik van WhatsApp gemaakt kan worden. Het laat nog niet direct zien hoe WhatsApp straks ingezet kan worden. Op deze bevindingen is Tech Crunch wat dieper in de code gedoken en heeft alsnog de code “Send WhatsApp Message” kunnen vinden.
Afgelopen week heeft WhatsApp al aangegeven hoe zij de zakelijke markt eventueel willen gaan laten betalen voor het gebruik van WhatsApp. Hier werd geschokt op gereageerd door de markt. Zeker met het idee dat bedrijven straks iedere WhatsApp gebruiker een bericht kunnen sturen en zo koude acquisitie kan drijven. Maar gelukkig heeft WhatsApp gereageerd op deze geruchten en aangegeven dat de gebruiker van WhatsApp eerst toestemming dient te geven voor het ontvangen van deze berichten. In principe is dit dezelfde manier hoe Facebook Messenger advertenties werken. Hier kunnen bedrijven betalen om opnieuw in contact te komen met gebruikers waar ze al mee aan het chatten zijn.
In dit geval kan een bedrijf dus gebruik maken van Facebooks Ads om in contact te komen met hun doelgroep. Dit zodat zij via de chat een sprankelend gesprek kunnen hebben over de aankoop van bijvoorbeeld nieuwe schoenen. Mede door dit gesprek kan het bedrijf later een kortingscoupon via WhatsApp toesturen voor het nieuwe model van die aangekochte schoenen.
Dit is een voorbeeld van hoe een van de eerste Facebook advertenties gebruikt werd voor het actief toezenden van een kortingscoupon. Nu doet WhatsApp het op dezelfde manier, maar i.p.v. via Facebook Messenger kan je WhatsApp als kanaal hiervoor inzetten.
Dit was de allereerste manier om Facebook Messenger in te zetten voor advertentie doeleinden. Kort daarna is Facebook begonnen met het inzetten van display campagnes in de Facebook Messenger inbox, uiteraard is dit ook voor WhatsApp nog een optie om in de toekomst in te gaan zetten. Als alternatief verdienmodel kan WhatsApp er ook voor kiezen om grote bedrijven zoals bankinstellingen, vliegtuigmaatschappijen en grote e-commerce bedrijven te laten betalen voor het gebruik van de WhatsApp applicatie.
Toen WhatsApp overgenomen werd door Facebook voor $19 miljard (omgerekend zo’n €15,9 miljard) heeft het beloofd geen advertenties te vertonen. Of het zo blijft is maar de vraag maar het is het overwegen waard. Zeker nu Facebook Messenger display ads heeft toegevoegd aan het verdienmodel kan het bijna niet uitblijven dat Whatsapp ook een nieuw verdienmodel gaat toevoegen. Mede door deze nieuwe test kan WhatsApp wel extra omzet behalen, en houden zij zich aan de belofte uit 2014 door geen advertenties toe te voegen aan hun eigen kanalen.
Bron: https://techcrunch-com.cdn.ampproject.org/c/s/techcrunch.com/2017/09/08/whatsapp-ads/amp/