WhatsApp Business en LiveChat Service: een gouden combinatie?
Rotterdam- WhatsApp is het meest gebruikte sociale platform ter wereld. Om deze positie te behouden én nog meer mensen van dienst te kunnen zijn is WhatsApp Business uitgerold. Waar de berichtendienst zich voorheen vooral op persoonlijk gebruik richt, komen zij nu ook zakelijke gebruikers tegemoet. Deze nieuwe vorm van service verlenen lijkt erg op de aanpak van LiveChat Service, waardoor deze platformen elkaar goed kunnen versterken.
De ontwikkelaar van WhatsApp Business heeft bekend gemaakt dat de nieuwe update van de berichtendienst nu eindelijk klaar is voor het grote publiek. Hiermee spelen zij in op een behoefte die al veel langer speelt. Het zakelijk inzetten van WhatsApp is nu namelijk vooral lastig dan dat het echt iets oplevert. Zo kun je een account niet op meerdere smartphones tegelijk inzetten en kunnen er geen automatische antwoorden ingesteld worden. WhatsApp Business heeft hier het antwoord op. Bedrijven kunnen nu net als wat LiveChat Service doet automatische antwoorden instellen en accounts kunnen over meerdere medewerkers gedeeld en verspreid worden.
Grote bedrijven als KLM hebben al aangegeven gebruik te gaan maken van de nieuwe dienst van WhatsApp en hebben zelfs de beta versie al uitgetest. Klanten van KLM kunnen via WhatsApp boekingsbevestigingen, incheck meldingen, instapkaarten en vluchtwijzigingen doorkrijgen. Vragen hoeven daardoor niet langer per mail, telefoon of sociale media gesteld te worden, maar worden nu ook via WhatsApp beantwoord. Andere bedrijven in Nederland moeten echter nog wel even wachten, tot nu toe is WhatsApp Business uitgerold in een vijftal landen, namelijk: de Verenigde Staten, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Indonesië. Dit zal de komende weken uitgebreid worden naar meer landen, waaronder Nederland.
Zowel LiveChat Service als WhatsApp Business kunnen gebruikt worden als alternatief voor traditionele klantenservice. Waar LiveChat vooral een sales/marketing tool is en zich richt op het verhogen van sales en conversies, richt WhatsApp Business zich vooral op klantenservice en support vragen. Het inzetten van WhatsApp Business en dit laten beheren door LiveChat Service zal niet alleen ontzettend veel tijd schelen, ook het aantal telefoontjes naar uw bedrijf zal sterk verminderen. Waar men voorheen vooral de telefoon pakte om een vraag aan een bedrijf te stellen, zal dit nu via een simpel appje gebeuren. Zaak is om hier zo snel mogelijk op te reageren zodat de klant ook daadwerkelijk profijt heeft van deze nieuwe vorm van service verlenen.