WhatsApp biedt gratis business dienst aan en verdient aan de grote bedrijven
Whatsapp timmert hard aan de weg om, na lange tijd, haar messaging app winstgevend te maken door grote bedrijven te laten betalen voor tools ter ondersteuning van beter klantcontact. Het staat ook in de planning van Whatsapp om kleine en middelgrote bedrijven te voorzien van een gratis app, alhoewel de specifieke functionaliteit hiervan nog niet naar buiten is gebracht. De enterprise optie zal het mogelijk maken voor wereldwijde bedrijven “de klant te voorzien van handige notificaties zoals vluchttijden, bezorgbevestigingen en andere updates”.
“Onze intentie is, om in de toekomst, bedrijven het gebruik van onze app in rekening te brengen.” Vertelde WhatsApp’s Chief Operating Officer Matt Idema de Wall Street Journal. “De details van deze strategie werken wij nog uit.”
Het bedrijf liet wel los dat het “individuelen die een bestelling plaatsen bij een lokale bakkerij of kijken naar nieuwe stijlen van een kledingzaak” en “winkeliers die Whatsapp vanaf een enkele smartphone gebruiken om met honderden klanten in contact te blijven” wilt faciliteren plus ook “een makkelijkere manier om op berichten te reageren” wilt aanbieden.
Mogelijk zou Whatsapp bedrijven zoals vliegmaatschappijen, e-commerce websites en banken kunnen laten betalen om meerdere vertegenwoordigers een account te laten beheren of grote hoeveelheden aan berichten te sturen. Ook kan het kosten in rekening brengen voor AI (kunstmatige intelligentie) bot functionaliteit of e-commerce transacties.
Whatsapp meldde ook dat haar “closed pilot program” officieel van start is gegaan. Dit zal zakelijke accounts verifiëren en voorzien van een groene vink om hen te onderscheiden van persoonlijke en nep accounts.
Whatsapp begon een week geleden met haar tests met geverifieerde accounts voor bedrijven. Gesprekken met bedrijven zijn versleuteld en ze kunnen worden geblokkeerd. Interessant genoeg, als een bedrijf nog niet tussen je lijst met contacten voorkomt wordt de naam die zij registreren weergegeven in plaats van een telefoonnummer. Dit zou het mogelijk maken voor Whatsapp om een zakelijke zoekmachine te creëren met als optie gesponsorde zoekresultaten of bedrijven toelaten mensen ‘cold-messages’ te sturen, mogelijk voor een extra kostprijs.
Optioneel zullen bedrijven eerst door een gebruiker moeten worden aangesproken alvorens zij kunnen reageren met organische of gesponsorde berichten. Dat is hoe Facebook Messenger werkt en dit heeft geleid tot bedrijven die ‘tap-to-message’ advertenties kopen die langskomen in Facebook’s News Feed om mensen te triggeren een gesprek te starten waarna een bedrijf kan reageren met gesponsorde berichten. Het niet toelaten van ‘cold-message ads’ past in de plannen die Whatsapp eerder schreef om het “makkelijker te maken voor individuelen om in contact te komen met bedrijven die zij willen bereiken via whatsapp”.
Op het moment dat Facebook Whatsapp overnam voor $19 miljard (omgerekend zo’n €15.9 miljard) zeiden de bedrijven geen intentie te hebben advertenties in WhatsApp te plaatsen om het gebruik van de app niet in de weg te zitten. Maar ook schafte zij haar jaarlijkse $1 abonnementskosten af en hiermee de weinige winstgevende opties buiten het in rekening brengen van tools voor bedrijven de rug toe te keren. De introductie van zogeheten ‘display ads’ en gesponsorde berichten in Facebook Messenger zou kunnen betekenen dat het standpunt van Whatsapp tegen advertenties ook wat verschuift.
Met meer dan 1.3 miljard maandelijkse gebruikers en 1 miljard individuelen die de app dagelijks gebruiken heeft Whatsapp de immense grootte bereikt die benodigd is om zelfs door licht te adverteren significante winst te boeken. Haar Snapchat Stories kloonfunctie heeft vandaag de dag 250 miljoen dagelijkse gebruikers en zou ‘vertical video ads’ kunnen hosten tussen content van vrienden door zoals Instagram al doet. Het zou ook ‘display ads’ kunnen implementeren in de inbox zoals bij Facebook Messenger.
Het was een van de grootste startup aankopen in de tech-industrie en hedendaags, verdriedubbeld in grootte onder ‘hands-off’ beheer door facebook, is het tijd om de vruchten te plukken.
Bron: https://techcrunch.com/2017/09/05/whatsapp-business-app/amp/