Wie heeft het meeste baat bij een live chat feature?
Als u een fervent internetshopper bent, dan zal het u vast zijn opgevallen dat steeds meer websites een live chat feature aanbieden. Toch is deze optie nooit de enige manier om in contact te komen met de klantenservice.
Uit onderzoek blijkt dat het nut van een live chat feature toeneemt naarmate u vaker gebruik maakt van de live chat . Dit houdt in dat deze optie de meeste waardering krijgt van bezoekers die regelmatig gebruik maken van de live chat. Negen op de tien mensen die vaker dan vier maal gebruik hebben gemaakt van een live chat feature geven aan dat een live chat functie een must is voor iedere website.
Aan de andere kant ziet slechts de helft van de mensen die nog nooit eerder gebruik hebben gemaakt van een live chat functie het nut in van een live chat functie. Naarmate er vaker gebruik wordt gemaakt van deze manier van klantenservice, wordt de chat service ook meer gewaardeerd.
Professionele houding zorgt voor hogere klanttevredenheid
Met het uitbaten van een live chat bent u er nog niet. De manier waarop de live chat wordt ingezet en bemand heeft ook invloed op de waardering van de chat diensten in het algemeen. Wanneer de kwaliteit van de chat dienst van hoog kaliber is en de chatoperators vriendelijk en beleefd zijn, zullen bezoekers sneller een positief beeld krijgen van deze manier van klantenservice.
Professionaliteit is tevens een belangrijke kwaliteit voor chat dienstmedewerkers. Dit limiteert zich niet tot een behulpzame houding tegenover de bezoeker. U creëert meer vertrouwen in u en uw producten als de operators over de nodige kennis beschikken en een achtergrond hebben in sales en/of marketing. Zo kunnen zij ieder gesprek juist inschatten.
Een voordeel van een online chat dienst ten opzichte van een verkoopmedewerker in een fysieke winkel is dat het gesprek volledig anoniem is. De chat dienstmedewerker zal dan ook niet afgeleid worden door opvattingen en vooroordelen over de bezoeker waardoor er een eerlijker advies gegeven kan worden.
Overigens zal niet iedereen even gecharmeerd zijn om de wenteling te nemen naar live chat diensten op websites. Dit hoeft echter niet te betekenen dat de negatieve waardering te maken heeft met de kwaliteit van de live chat zelf. Waarschijnlijk was de bezoeker al ontevreden voordat het chat gesprek werd opgestart en zelfs met de live chat dienst kan niet ieder probleem worden opgelost.