Wist je dat? Gemiddeld 37,5% van de chats komen buiten kantoortijden binnen
Livechat is een middel dat klantcontact faciliteert door middel van laagdrempeligheid, anonimiteit en gebruiksgemak. Het doel van livechat is om meer potentiële klanten te bereiken en zo meer leads te genereren en de conversie te verhogen. Onderzoek van Boldchat toont aan dat bezoekers die chatten 4.5 x waardevoller zijn dan bezoekers die niet chatten, omdat ze eerder converteren en meer uitgeven. Het vergroten van klantcontact middels livechat moet dus het doel zijn.
Chatten buiten kantoortijden
Een manier waarmee meer klantcontact wordt gegenereerd is het aanbieden van chatdiensten buiten kantoortijden. Binnen veel branches is er ’s avonds en in de weekenden een piek te zien in het aantal websitebezoekers, en dus meer potentiële chat gebruikers. Na analyse van onze chatgegevens blijkt dat binnen iedere branche minimaal 25 tot 30 procent van de chat gebruikers buiten kantoortijden chat. Bij een aantal bedrijven zien we zelfs dat 50% van de chats buiten kantoortijden plaatsvindt. Het gemiddeld aantal chats dat plaatsvindt buiten kantoortijden, dus na 17:00 en in het weekend, is 37,5%.
Voordeel van chat uitbesteden
Deze cijfers tonen direct het voordeel van het uitbesteden van livechat aan. Bedrijven die zelf de chat bemannen hebben vaak niet het personeel om zeven dagen per week van 09:00-23:00 te chatten. Besteed je de chat uit, dan is dit wel mogelijk. Hiermee voorkom je dat ruim 1/3e van de chat gebruikers wordt gemist. Wanneer een bezoeker die chat 4.5 x waardevoller is dan een bezoeker die niet chat, is het aanbieden van de chat buiten kantoortijden een grote invloed op de potentiële omzet.